Pitný režim: Kolik tekutin musíme v teplých dnech skutečně přijmout? | Pro ženy | Blesk.cz

Pitný režim: Kolik tekutin musíme v teplých dnech skutečně přijmout?

  • Kolik v létě potřebujete tekutin?
    25. srpna 2016 | 06:00

    Minimální denní příjem, který naše tělo nutně potřebuje, je litr a půl tekutin. Jen potem totiž z těla odejde minimálně půl litru. Přečtěte si i o dalších faktech, abyste v létě svůj organismus zbytečně neohrožovali.

  • Když málo pijeme, co se stane?

    K častým příznakům nedostatku tekutin patří zvýšená únava, motání hlavy, závratě, slabost až pocit na omdlení. A také sucho v ústech. Později se mohou přidávat i křeče a podrážděnost. Pokožka je vysušená, kvalita pleti i vlasů zhoršená. Dlouhodobá dehydratace může způsobit vznik ledvinových kamenů, selhání ledvin a také zhoršení souběžných onemocnění – např. zvýšené srdeční činnosti. Dokonce může vést až k infarktu.
  • Patří do pitného režimu slazené nápoje?

    Pavel Suchánek: Klidně si při sportu dejte slazené nápoje • VIDEO: Igor Hellebrandt
    Základem má být neslazená neperlivá voda. Ale lidé, kteří nemají problém s nadváhou, si klidně mohou do pitného režimu zařadit i slazené nápoje. „Především pro děti, které jsou celý den v pohybu, nebo pro sportovce bývají dobrým zdrojem rychlé energie,“ říká doktorka Pichlerová. Důležitá je hydratace během sportovního výkonu i před ním. Zatímco před výkonem je ideální vypít neslazenou a neperlivou vodu či slabý bylinkový čaj, během sportu se doporučuje doplňovat tekutiny pravidelně po 15 minutách – nejlépe iontovými nebo slazenými nápoji.

  • A co nápoje s bublinkami?

    Pozor na bublinkaté vody!
    Nápoje sycené oxidem uhličitým jsou méně vhodné než nesycené. Plyny zvětší objem požívaného nápoje, takže nezvládneme vypít tolik tekutiny jako v případě čaje či vody bez bublinek. Pokud se navíc člověk málo hýbe, hrozí mu s velkou pravděpodobností potíže s plynatostí.

  • Máme v létě pít více minerálek?

    ...
    Minerálky by neměly tvořit většinu denního pitného režimu. Větší konzumace především těch s vyšší koncentrací solí a minerálních látek by mohla po delší době způsobit zdravotní potíže v podobě ledvinových a močových kamenů. V létě, kdy se víc potíme, a s potem tedy ve větším množství odcházejí minerální látky, lze konzumaci minerálek navýšit. A každopádně je dobré je střídat, protože každá značka má jiné složení.

  • Kolik litrů je potřeba vypít?

    Ženy potřebují více vody, i když nemají žízeň.
    V teplých dnech, kdy naše tělo potřebuje mnohem více chladit a hydratovat, potřebujeme samozřejmě o trochu více tekutin než během podzimních dnů, kdy sedíme v kanceláři. Nicméně v obou případech není nutné se držet pravidla "dva litry denně". Dítě, dospělý, žena, muž, senior, každý potřebuje trochu jinak. Alfou a omegou je držet se vzorečku, který vám pomůže zjistit, kolik skutečně potřebujete. Svou hmotnost vynásobte 0,033 a dojdete k výsledku. Tedy žena vážící 75 kilogramů by denně měla vypít 75 x 0,033 = 2,475 litru. Tolik by měla žena během teplých dnů vypít minimálně. Spíše více.

  • Jak by měli pít obézní lidé?

    Správná hydratace totiž zaručí, že všechny tělesné funkce pracují na "plné obrátky".
    Centrum v mozku, které signalizuje žízeň, je u nich utlumeno. „Pacienti, kteří přicházejí na naši kliniku, mívají často oteklé nohy a říkají mi: vidíte to, přitom moc nepiju. Jak by to dopadlo, kdybych se pořádně napil?“ vypráví obezitoložka Dita Pichlerová a hned zdůrazňuje, že tito lidé žijí v omylu. Tělo totiž nedostatkem vody trpí, a proto ji maximálně zadržuje. Když pacienti pochopí, že musí začít tělu dodávat dostatek tekutin, otoky postupně mizí.

  • Komu hrozí dehydratace nejčastěji?

    ......
    V seniorském věku se vytrácí přirozený pocit žízně, a staří lidé si proto sotva vzpomenou, že by se měli napít. Tahle ztráta ovšem představuje obrovské nebezpečí. Úmrtí seniorů na dehydrataci nebývají výjimkou. Je třeba na staré lidi dohlédnout a po celý den jim v malých dávkách tekutiny nabízet.

Autor: lac
Diskuse ke článku
.