Co doopravdy platí na migrénu? Víme, jak záchvatům předejít | Pro ženy | Blesk.cz

Co doopravdy platí na migrénu? Víme, jak záchvatům předejít

  • Proč migréna trápí více ženy, jak muže?
    30. května 2016 | 06:00

    Miláčku, bolí mě hlava. I když si pod touto větou většina lidí představí tu nejotřelejší výmluvu, neměl by to nikdo brát na lehkou váhu a vždy za tím vidět výmluvu. Mužům to sice připadá podezřelé, že je to třetí migréna během čtrnácti dnů, ale skutečně tomu tak může být. Něžné pohlaví je k migrénám náchylnější. Nejen kvůli genetickým predispozicím, ale také třeba kvůli antikoncepci. 

  • Co je migréna?

    Pacientům vadí sebemenší hluk.
    Kolik lidí jste za svůj život slyšeli tvrdit, že mají migrénu? Určitě dost. Jenže ve skutečnosti tou pravou trpí pouze zlomek lidí. Ostatní "pouze" bolí hlava. To při migréně se k tomu přidají i nevolnost, závratě nebo zvracení. Člověk je citlivější i na okolní vjemy, ať už jsou to světlo, hluk, vůně. Ty také často bývají spouštěči. Mezi ty patří ale také nedostatek spánku, stres, alkohol, některé potraviny (běžně to bývá třeba pepř) nebo u žen hormonální změny. 
  • Hormonální změny

    Po vysazení antikoncepce se vám může zhoršit PMS.
    Podle vědců je to jedna z nejčastějších příčin u žen. A také jeden z důvodů, proč my ženy trpíme na migrény více než naše protějšky. Takže další důvod, proč muži můžou pocítit úlevu, že každý měsíc nemají menstruaci. Podle výzkumu z roku 2012 se u žen objeví migrény právě až v období, kdy jejich tělo dospěje a začnou menstruovat. Bolest je ovlivněna výkyvy hormonů, nejhorší to tedy bývá dva dny před menstruací, kdy hladina estrogenu a progesteronu rychle stoupne – a vydrží tak pak ještě tři dny během krvácení. Dobrá zpráva pro někoho ale může být to, že s těhotenstvím se migrény zlepší, ve druhém a třetím trimestru mohou dokonce odeznít. 
  • Rozdílné mozky

    žena, muž
    Že jsou ženy z Venuše a muži z Marsu, víme všichni, takže nikoho pravděpodobně nepřekvapí, že máme i rozdílné struktury našich mozků. Některé studie ukazují, že ženy mají některá připojení v mozku odlišná od těch mužských, což je i důvodem, proč jsou náchylnější k migrénám. Podle magnetické rezonance je také zřejmé, že ženy, které trpí migrénami, mají tlustší šedou kůru mozkovou ve dvou specifických oblastech, kde sídlí ohnisko bolesti, zatímco muži ji tam takovou nemají.
  • Deprese

    žena
    Dalšími možnými riziky, která zvyšují pravděpodobnost ataků během migrény, mohou být deprese, které jsou u žen častější, a také špatné zážitky z dětství. Nemluvíme tu o nepovedeném pobytu na táboře, ale třeba o týrání nebo těžkých psychických potížích způsobených třeba hádkami rodičů. Studie Americké neurologické společnosti z roku 2015 poukazuje na souvislost mezi psychickými problémy z dětství a výskytem migrény v dospělosti. Podle statistik se týrání týká častěji dívek než chlapců, proto i tohle může být důvodem, proč ženy častěji trpí migrénami.
  • Klasická léčba

    Kdy je nejlepší čas změnit antikoncepci?
    Většinu lidí ale nezajímá to, co může za jejich migrénu, ale to, jak ji vyléčit. Existuje samozřejmě několik cest, je na každém člověku, zda zvolí klasickou medicínu, babské rady nebo třeba bylinky. V případě té klasické léčby může ženě pomoct od migrény hormonální antikoncepce, která udrží hladinu hormonů v patřičných mezích. Dále existuje celá řada léků, které také od těžkých stavů účinně pomůžou. Většina je ale na předpis, návštěvě lékaře se tedy nevyhnete, což je ale v tomto případě v pořádku. 
  • Bylinky na hlavu

    Kozlík lékařský
    Snad nejúčinnější bylinkou je devětsil. Kromě toho, že dokáže snížit bolest hlavy, působí proti migréně i preventivně. Odvar z něho sice není příliš chutný, ale zase je to lepší než trpět migrénou. Připravte se také na to, že si možná pořádně odříhnete. Stejným pomocníkem je i kopretina řimbaba. Výtažek z ní pomáhá roztahovat cévky v mozku, čímž se odstraní bolest. Mezi další účinné bylinky patří třeba meduňka, rozmarýn, kozlík lékařský nebo zázvor.
  • Snažte se migrénám předcházet

    Mnoho lidí s bolestmi hlavy si myslí, že má migrénu. Ta je ale ve skutečnosti mnohem horší.
    Migréně ale můžete i předcházet. Měla byste se snažit vyvarovat se všech vjemů, které na vás působí jako spouštěč – ať už je to hluk, pach nebo třeba prudké světlo. Preventivně ale můžete do jídelníčku zařadit takové potraviny, které obsahují látky bránící propuknutí migrény. Je to třeba vitamin B12, riboflavin. Je dokázáno, že jeho dostatek může snižovat intenzitu ataků. 

Diskuse ke článku
.