Proč se nám chce na podzim spát a proč staří lidé nemohou usnout? | Pro ženy | Blesk.cz

Proč se nám chce na podzim spát a proč staří lidé nemohou usnout?

  • Také trpíte na podzim enormní únavou?
    2. listopadu 2015 | 06:00

    Také vás někdy napadlo, jak to, že se vám chce pořád spát? I přestože jste večer zalehli do postele včas a ráno z ní vstali tak akorát? Může za to melatonin. To je hormon podobný hormonu štěstí serotoninu. Vytváří se v našem mozku výhradně v noci, a dává tak tělu jasný signál: běž spát! Na podzim nám ale někdy tohle "uspávadlo" může ubírat energii.

  • Máme nadbytek melatoninu?

    Proč máme v létě více energie?
    Během dlouhých letních dnů si melatonin v mozku vytváříme po kratší dobu. To je důvod, proč míváme v létě více energie než teď na podzim. Když totiž denní světlo ustoupí prodlužující se noci, doba, po kterou se hormon tvoří, bývá delší. Svádět svou únavu na nadbytek melatoninu ale nejde stoprocentně. Jak zdůrazňuje naše přední odbornice na biologické hodiny profesorka Helena Illnerová, výše zmíněné zákonitosti plně platí pouze pro člověka, který je vystaven vnějšímu osvětlení od východu slunce po jeho západ.
  • Na slunce, povinně!

    Světlo
    My toto úplně nesplňujeme: před vnějším osvětlením jsme stíněni střechami budov, v nichž převážně pobýváme, navíc si kdykoliv přisvětlujeme uměle lampami. Náš časový systém se tedy během roku nemusí ani tak moc měnit. Přesto paní profesorka dává jednu radu: v chladných měsících je tehdy, kdykoliv svítí slunce, dobré okamžitě vyrazit na procházku, a to alespoň v ranních hodinách. Náš organismus si to zapamatuje a bude osvěžen.
  • Co dělat proti únavě?

    Vitamín C najdete i v jiných potravinách, než jsou pomeranče a citróny. Třeba v brokolici.
    Nicméně ať už u vás za to může zrovna nadbytek melatoninu nebo jen psychika, věčně se zavírající oči během celého dne nejsou ničím příjemným. Únavě můžete předcházet úpravou životosprávy. Na podzim se snažte maximálně omezit bílou mouku, alkohol a do jisté míry i kávu. Všechno toto je totiž pro náš organismus příliš náročné a zpracování tělo unavuje. Místo toho vsaďte na vitaminy, hlavně ty skupin C, B a E. Dostatečně pijte, hlavně vodu.
  • Hýbejte se

    Užijte si všechny barvy podzimu a vydejte se na výlet do přírody
    Zkrátka a prostě – abyste se na podzim cítili co nejvíce odpočatí, potřebujete své tělo pozitivně "nakopnout" a zmáčknout v něm tlačítko restart. Vyčistit ho od všech škodlivin a dodat mu i dostatek pohybu. Ač to zní paradoxně, pokud budete věnovat alespoň 20 minut denně pohybu, budete se cítit odpočatější. Také byste se měli snažit se co nejméně stresovat. Pokud si najdete zálibu třeba v běhání, při kterém se budou uvolňovat endorfiny, nemusí to hrozit.
  • Proč se starým lidem hůře spí?

    Starší lidé mají občas problémy se spánkem, nemají dostatek melatoninu.
    Melatonin ale může spáchat přesně opačnou pohromu, než je únava. Se stářím totiž tohoto hormonu ubývá. „U osob starších 55 let dochází k poklesu hladiny melatoninu v těle, a proto jeho podání zlepšuje usínání i celkovou kvalitu spánku," říká PharmDr. Lenka Zamanová z Alphega lékárny U Sv. Mikuláše v Lounech. Melatonin je podle ní téměř ideálním lékem na nespavost, protože je vhodný na dlouhodobé řešení problému nespavosti, není návykový, neovlivňuje paměť a nemá nežádoucí účinky. Kromě starších pacientů melatonin může pomoci také lidem pracujícím na směny, pilotům a studentům, kteří nastupují do zaměstnání a musí se vyrovnat s novým životním rytmem.
  • Mohu si melatonin pořídit sám?

    ...
    Zatímco třeba v sousedním Slovensku jsou preparáty s melatoninem volně prodejné, u nás tato možnost není. „V České republice je melatonin registrován jako lék pod názvem Circadin a pacient si ho platí sám. Předepsat na recept ho mohou všichni lékaři. Doporučuje se užívat ho každý večer po dobu tří týdnů, než se srovná spánkový cyklus,“ říká lékárnice Zemanová. Nemožnost volného nákupu u nás odborníci odůvodňují nedostatkem údajů, které by ospravedlňovaly podávání melatoninu jako všeléku či "elixíru mládí". Důvodem vázanosti na recept je i to, že neexistují data o jeho bezpečnosti při dlouhodobém užití.
  • Vezměte si dovolenou

    Pozor na únavu za volantem.
    Při užívání léků se u někoho mohou objevit živé sny a dlouhá ospalost po ránu. Pak je třeba domluvit se s lékařem na úpravě dávkování. „Pokud řídíte auto, předem prášky vyzkoušejte během víkendu nebo o dovolené, abyste zjistili, jak na něj po probuzení reagujete a jestli nejste po ránu příliš ospalí," doporučuje lékárnice Zemanová. 
  • Existuje přírodní cesta

    Jedno vařené vejce má zhruba 350 kJ.
    Ne každý ale chce brát léky, naštěstí existují i přírodní cesty, jak si melatonin v těle srovnat. Ke spánku vás ukolébá L-tryptofan, z kterého si naše tělo melatonin vyrobí samo. Najdete ho v červeném mase nebo vejcích, lze ho ale sehnat i jako doplňky stravy. Také lze použít šišák bajkalský ve formě čaje nebo tablet, protože ten obsahuje velké množství melatoninu.

     

     

Autor: lac
Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile