5 kroků, jak naučit děti (i sebe) správně jíst a žít | Pro ženy | Blesk.cz

5 kroků, jak naučit děti (i sebe) správně jíst a žít

  • Nastolit správný režim pomůže nejen vašim dětem, ale i vám!
    26. února 2014 | 09:00

    Přestože dětský organismus funguje daleko lépe, než ten dospělý a kdejakou čokoládu nebo zmrzlinu spálí jako nic, dětská obezita je stále rozšířenějším problémem. Předcházet jí ale můžete poměrně snadno tím, že svým dětem vštípíte zdravé stravovací návyky ještě před tím, než začne chodit do školky. Vedlejší efekt? Zhubnete i vy!

  • Nastolte pravidelný režim

    ...
    Že by malé děti měly jíst každé tři hodiny, to určitě víte. Jenomže to stejné platí i u větších dětí a dokonce i u dospělých. Množství potravy, které každý den sníte, by mělo být rozložené do tří hlavních jídel - snídaně, oběda a večeře, ale také do dvou až tří svačin.

    Ty by měly být samozřejmě nutričně vyvážené a měla by jim poměrově odpovídat velikost porcí. Proto dbejte na to, aby vaše dítě mělo mezi hlavními jídly svačinku, zahrnující jednu z pěti denních porcí ovoce a zeleniny.

  • Buďte kreativní

    ...
    Nejste si jistí, jaké zdravé svačinky byste měli do jídelníčku zařadit? Zkuste od všeho trochu. Pestrá strava vám pomůže vzbudit v potomkovi chuť k jídlu. Zapojte je také do výběru a nakupování potravin. Děti milují pocit, že jsou důležitou součástí plánu.

    Samozřejmě se jich ale v obchodě plném lákadel neptejte, co by chtěly na svačinu, protože by se mohlo snadno stát že se váš vozík bude prohýbat pod tíhou sladkostí. Naopak jim dejte na výběr přímo v sekci ovoce a zeleniny, na co mají chuť.

    Zkuste navíc i různé úpravy ovoce a zeleniny. Syrové, vařené v páře, grilované, pečené. V zimě klidně sáhněte také pro mražené zelenině či kompotovaném ovoci. To, že dětem ukážete, že jedna potravina může mít ve skutečnosti mnoho způsobů úpravy a mnoho chutí, je vede k pozdější potřebě mít čerstvé jídlo a neuchylovat se do náruče fast foodů.

  • Stop sladkým nápojům

    ...
    Pitný režim je jednou z nejdůležitějších součástí zdravého stravování. Co vám ani dětem ale rozhodně neprospívá, jsou sladké nápoje v podobě limonád, ochucených minerálek, ale také neředěných džusů. Obsahují naprosto zbytečné a vysoké množství cukrů, které zvyšují  energetický příjem, aniž by tyto kalorie dokázalo tělo nějak smysluplně využít.

    Místo coly, všemožných pitíček a ledových čajů uvařte konvici ovocného čaje, nařeďte si ovocný džus v poměru 1:3 nebo jednoduše pijte vodu. Klidně ochucenou šťávou z citrusů. Uvidíte, že vaše i dětské tělo si těmto zbytečným cukrům velmi rychle odvykne.

  • Jděte příkladem

    ...
    Žádné dítě nezačne jíst zdravě samo od sebe, i když mu to budete opakovat desetkrát denně, pokud mu sami nepůjdete příkladem. Vidí vás zhltnout bagetu v poklusu? Proč by vám pak mělo věřit, že je důležité jíst zeleninu, v klidu a u stolu, když vy sama to neděláte?

    Udělejte alespoň z večere rodinnou událost, při které si sednete ke stolu, dáte si na talíř to stejné a povídáte si. Když budete kázat vodu a pít víno, vaše ratolest se velmi rychle vzepře. Pokud ale půjdete příkladem, nebudou mít problém vás, zvláště v mladším věku, ochotně následovat.

  • Hýbejte se spolu

    ...
    Sami jistě znáte, jak se vám po celém dni v práci chce naběhnout do posilovny a dát si do těla. Podobně to mají i děti. Zvláště v dnešní době je poměrně těžké je odtrhnout od počítačů, tabletů, chytrých telefonů a herních konzolí, takže čím dřív si začne zvykat na pravidelný pohyb, tím líp.

    Pohybová aktivita totiž nemusí být jen dřepy a kliky. Jděte každý víkend do přírody na procházku, vyrazte na kola nebo si v létě jděte po práci a školce zaplavat. Pobíhání po lese vám dá daleko více než hodinka v posilovně. Možná nebudete mít tak vyrýsovaný břišní "pekáč", ale odpočinete si na čerstvém vzduchu, budete mít víc energie, vytvoříte si skvělou náladu a hlavně, budete trávit čas se svými dětmi.

Diskuse ke článku
.