Když záda bolí: Masáž nepomůže, lepší jsou léky! | Pro ženy | Blesk.cz

Když záda bolí: Masáž nepomůže, lepší jsou léky!

25. února 2014 | 07:38

Bolest zad dokáže pořádně potrápit. Potvrdit to může většina z nás. Je totiž jedním z nejčastějších zdravotních problémů současnosti. Je dokonce častější, než bolest hlavy. Jak s ní ale účinně bojovat? My to víme!

Bolesti zad patří mezi takzvané civilizační choroby. Alespoň jednou v životě se s nimi setkalo až 80 % lidí. Jen asi čtvrtina z nich je však způsobena skutečným onemocněním páteře. Za zbytek může náš životní styl, nesprávné návyky každodenního života, stereotypy a v neposlední řadě také problém, s nímž zápasí obrovský počet lidí, kterým je nadváha.

Není tedy divu, že se právě bolest páteře stala nejčastěji udávaným důvodem pracovní neschopnosti a v současnosti je mnohem častější, než podobně nepříjemná bolest hlavy.

Revmatické bolesti trápí lidi bez ohledu na věk
Rozlišujeme dva typy bolestí. Mohou být buď akutní (náhlé) nebo chronické (dlouhodobé). Ty akutní trvají maximálně dva až tři týdny, někdy odezní i za pár dní. O chronických bolestech zad se hovoří, když přetrvávají i několik měsíců nebo se opakují několikrát do roka.

Co tedy dělat, když postihnou i vás? Tady není čas na hrdinství! Při akutní bolesti rozhodně zapomeňte na horkou koupel, i masáž. A neprospěje vám ani takové to "domácí napravování". To není vhodné ani při bolestech krční páteře.

Bolesti zad nás dokáží pěkně potrápit.
Pomůže vám klid na lůžku, které by ale nemělo být příliš měkké, ale ani tvrdé, a analgetika (léky na utlumení bolesti) nebo myorelaxancia (léky, které uvolňují příčné svalstvo). Bolest nejlépe utlumíte léky s obsahem paracetamolu, ibuprofenu nebo diclofenaku. Doplnit je můžete i mastmi určenými k léčbě pohybového ústrojí.

Když už je ale bolest k nevydržení a vy se nemůžete hnout, jděte k lékaři. Stejně tak v případě, že vám léky proti bolesti nezabírají. Nelze je totiž užívat delší dobu, mohou mít vedlejší účinky a ublížit zažívání.

Nejčastější příčiny bolestí zad

  • Špatné držení těla
  • Špatný stav vzpřimovačů páteře
  • Sedavé zaměstnání
  • Těžká práce a zvedání břemen
  • Jednostranná zátěž
  • Nedostatečná nebo naopak nadměrná aktivita
  • Prochladnutí
  • Stres
  • Obezita
  • Degenerativní změny na páteři a úrazy
  • Druhotné příčiny

    Bolí vás v práci záda? Vyzkoušejte samozahřívací pomůcky s Tourmalinem