Pátek 18. září 2020
Svátek slaví Kryštof, zítra Zita
Jasno 18°C

10 triků, jak se zbavit stresu

6. října 2011 | 06:00

Nervy v práci, strach, jestli partner nezanáší, děti nepropadnou z matematiky, a do toho nekonečná smršť povinností. Stres je prostě strašák každé z nás, a když se ho nenaučíme zkrotit, sejme on nás.

Vezměme to popořádku. V zaměstnání se na nás valí čím dál víc práce a zodpovědnosti, přitom je čím dál nejistější, jak dlouho si místo udržíme. Rozvodovost stoupá a my trneme, jestli toho „našeho“ zítra nechytí druhá míza a neopustí nás s dvacetiletou sekretářkou. Děti jsou čím dál uvolněnější, takže umíráme strachem, zda to naše nechodí za školu nebo nebere drogy. Takže „žonglujeme“ mezi požadavky manžela, dětí a šéfa. Není divu, že my, ženy, jsme čím dál častěji ve stresu a neumíme si s ním poradit.

Když jde o zdraví

Je toho na nás hodně a nabízí se nám jen málo možností, jak stres zmírnit. Proti nám hraje i fakt, že máme sklon přebírat nervozitu z okolí a tím si život ještě ztěžovat. „Výzkumy ukázaly, že ženy jsou mnohem citlivější k problémům svých blízkých. Mají tendenci přejímat starosti manžela a dětí,“ říká britská psycholožka Camille Lloyd. Tělo pak reaguje zvýšením krevního tlaku a nadměrným vylučováním adrenalinu, což nám zadělává na vážné zdravotní problémy. Naučte se zvládat stres dřív, než vám přeroste přes hlavu.

1. Dělejte minipřestávky

Když v práci pocítíte úzkost, vstaňte a jděte se projít, uvařit si kafe nebo prohodit pár slov s kolegyní. Na chvíli se vám uleví, a to je důležité. Není nic horšího než dlouhotrvající stres, který ani na chvíli nepoleví.

2. Zavřete se před světem

Alespoň jednou za den si dopřejte delší přestávku. Prostě si vyhraďte půlhodinu, kdy vás nesmí nikdo rušit, a čtěte si, sledujte televizi nebo jen tak seďte a věnujte se „nicnedělání“.

3. Napusťte si vanu

Do horké vody přidejte lžíci olivového nebo mandlového oleje, sedm kapek levandulové silice pro uklidnění, čtyři kapky citronového výtažku pro dodání energie a tři kapky pačuli pro štěstí. V lázni relaxujte alespoň patnáct minut, užívejte si vůně a pocitu hebkosti.

4. Rekapitulujte

Než si půjdete lehnout, promítněte si v hlavě film celého předchozího dne a vzpomeňte si, co vás stresovalo a vyvádělo z míry. Tím si ujasníte situace, jimž byste se měla pokud možno vyhnout, nebo se naučíte zmírnit nepříjemný pocit, který vyvolávají.

5. Dýchejte

Je to stará jogínská technika a funguje naprosto skvěle. I v největším stresu pomáhá, když se vám podaří zklidnit dech. Jenže někdy to nejde, proto se naučte pracovat s dechem doma a v klidu. Lehněte nebo sedněte si tak, abyste měla rovná záda, třikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte a pak dech pět minut pozorujte. Pomáhá to uvolnit tělo i duši.

6. Řekněte to

Neduste v sobě, co vám vadí, a pokud máte pocit, že nával práce nezvládáte, promluvte si se šéfem. Možná na sobě máte opravdu naloženo víc, než je zdrávo. Můžete se také poradit s kolegyněmi, třeba vám prozradí fígl, jak zvládají situaci ony. Stejně tak si o svých pocitech promluvte s manželem. Podle psychologů je totiž ve vztazích zdrojem stresu špatná komunikace.

7. Nechte děti tátovi

Když už se otcové rozhoupou a stráví volný čas sami s dětmi, jsou z toho nadšení všichni a vám se zase trochu uleví. Nechte je chvíli samotné, pošlete je na výlet nebo alespoň na procházku.

8. Rozdělte povinnosti

Většina žen, které pracují na plný úvazek, musí pak při druhé směně zvládnout spoustudomácích prací. Změňte to a část povinností přesuňte na manžela a děti. Pokud to nejde, najměte si hospodyni nebo paní na úklid. Stačí jednou týdně, ale vám to pomůže.

9. Nevzdávejte se koníčků

I když to vypadá, že hrůza z toho, že nestihnete dojít na cvičení, na kurz angličtiny nebo do keramického kroužku, vám stres ještě zhorší, není to pravda. Naopak pocit uspokojení, že jste něco zvládla nebo dokázala, nervozitu tlumí.

10. Nebuďte dokonalá

Smiřte se s tím, že nemůžete být dokonalá a poskytnout všem naprosto všechno, po čem touží. Řekněte si prostě: Dělám, co můžu, a víc ani náhodou!

 

Kdy vyhledat pomoc lékaře?

Vždy, když…
- … se vám „splaší“ tep a je příliš rychlý nebo nepravidelný.
- … máte závratě.
- … trpíte silnými bolestmi hlavy.
- … máte chronické bolesti v zátylku, šíji a zádech.
- … vás často přepadnou pocity úzkosti.
- … saháte při stresu po skleničce.




Autor: Majka Vinická, Kbak