Pondělí 28. září 2020
Zataženo, déšť 11°C

Jak zatočit s kocovinou? Pomůže med a pivo!

2. září 2011 | 15:17

Hlava jako střep, žaludek na vodě, jazyk přilepený na patro: Taková muka přináší kocovina. Víkend pro některé už začal, Blesk.cz proto poradí, co dělat, když to s pitím přeženete.

Alkohol umí navodit dobrou náladu, odbourat zábrany, utlumit bolest. Lidstvo toho využívá po tisíciletí. Nadměrné pití zrychlí tep, urychlí látkovou výměnu a zvýší spotřebu energie. Játra se snaží vyloučit alkohol z těla ven, ale čím více pijeme, tím to zvládají hůře: alkohol se dostává do krve.

Velké množství tekutin a zrychlený metabolismus nás honí na toaletu a tělo tak ztrácí i důležité vitamíny - hlavně skupiny B, C a E a minerály zejména hořčík).

Opilcova tělesná schránka strádá, důsledky se však projeví až ve chvíli, kdy s pitím přestane. Organismus je dehydrován, roztažené cévy se prudce stáhnou - důsledkem je nepříjemná bolest hlavy a nevolnost.

Co nás rychle postaví na nohy

* Jedinou dostupnou látkou, u níž bylo dokázáno, že urychluje odbourávání alkoholu v těle, je ovocný cukr - fruktóza. Ta je obsažena mimo jiné ve včelím medu. Lžící hroznového cukru nebo medu doplníte chybějící energii a rozhodně si neuškodíte.

* Osvědčeným vyprošťovákem je silná polévka - nejlépe vývar.

* Nepijte kávu! Kofein prohlubuje dehydrataci organismu.

* Vsaďte na čajíček: mátový, kopřivový, heřmánkový. Čaj z řebříčku prospěje játrům a žlučníku. Med rozpuštěný v čaji pomůže doplnit ztrátu krevního cukru.

* Kupodivu vám pomůže i pivo! Tzv. vyprošťovák dodá těžce zkoušenému tělu kromě potřebné tekutiny minerály a řadu vitamínů skupiny B, které příznivě ovlivňují nervovou soustavu.

* Minerálky, které nahradí úbytek minerálů. Pomoci mohou i multivitaminové přípravky. Kromě minerálů nahradí ztracené vitamíny a organismus se rychleji vzchopí. Podrážděný žaludek nejlépe snáší přípravky v šumivé formě.

* Dobrá snídaně pomůže navázat zbytky alkoholu v krvi a doplní krevní cukr, který alkohol zničil.

*Kocovina bude horší, pokud budete zároveň s pitím alkoholu i kouřit.

* Ranní sprcha rozproudí krev a probudí mozek. Začněte s teplou vodou, pak na 1 až 2 minuty studenou. Celý cyklus zopakujte 2 až 3krát.

 

Jak »opičce« předejít

* Nejrychleji působí alkohol s obsahem 20 až 30 % a oblíbené bublinky.

* Nepijte nalačno. Pro posilnění je vhodný masitý vývar nebo smažené maso.Také při pití občas něco zakousněte.

* Zrádné jsou míchané nápoje, sekty a dokonce i vinné střiky. Necítíte z nich alkohol a proto jich vypijete mnohem víc, než si můžete dovolit. Vyplatí se nápoje nestřídat, slazeným nápojům se vyhýbejte.

* Než půjdete spát, vypijte alespoň půl litru čisté vody bez bublinek. Další dvě sklenice vody si dejte ráno po probuzení. Můžete přidat čerstvě vymačkaný citron.

* Před plánovanou oslavou spolkněte tabletku multivitaminů. Ráno si dejte ještě jednu.

Se skleničkou nezhubnete

Pokud si hlídáte hmotnost, měli byste počítat vypité skleničky. Alkoholické nápoje jsou zdrojem kalorií, které organismus nedokáže energeticky využít a představují tak energetickou bombu. Ženy hubnou při příjmu mezi 4000 a 6000 kJ.

Kolik kalorií alkohol obsahuje?

* jedno pivo má 650 kJ

* 2 deci červeného 550 kJ

* 2 deci suchého bílého 440 kJ

* 2 deci šumivého vína 660 kJ

* 3 skelničky šampaňského 1980 kJ

* 1 velký panák (0,5 dl) whisky, koňaku, vodky, rumu, ginu nebo fernetu se pohybuje mezi 400 až 500 kJ.

* 0,5 dl baileys 1240 kJ

Autor: Monika Rubešková, srv