Čtvrtek 28. března 2024
Svátek slaví Soňa, zítra je Velký pátek / Taťána
Oblačno, déšť 14°C

Vědci objevili bakterii způsobující rakovinu tlustého střeva

25. srpna 2009 | 12:03

Angličtí vědci nalezli bakterii, která způsobuje rakovinu střeva. Jde o revoluční objev. Potlačením její přítomnosti ve střevech lze totiž snížit riziko vzniku rakoviny až o 40 procent.

Když objevili biologové bakterii druhu Helicobacter pylori, mohly si oddechnout miliony lidí s žaludečními vředy. Tento mikroorganismus totiž za naprostou většinu žaludečních vředů odpovídá a lze ho přitom zlikvidovat podáváním antibiotik. Teď přicházejí experti z Baltimore s novým revolučním objevem – nalezli bakterii, která způsobuje rakovinu tlustého střeva.

Přitom tato bakterie podle biologů z John Hopkins University způsobuje velké množství nádorů v tlustém střevě a jedná se o druh poměrně běžný, který u dětí i dospělých působí zažívací potíže a průjmy. Objev bakterie by mohl vést k vývoji léků potlačujících její přítomnost ve střevech. Po ošetření léčivem by se riziko vzniku rakoviny tlustého střeva výrazně snížilo. Podle odhadů až o 40 procent.

Kmeny mikroorganismu Bacteroides fragilis (ETBF) ovlivňují buňky imunity tak, že podporují vznik zánětů ve střevní tkáni. Tyto záněty přitom bývají předchůdci nádorových zárodků. „Pro střeva je to jako objev H. pylori v žaludku,“ tvrdí doktorka Cynthia Searsová z Baltimore.

Bakterie ETBF jsou přítomny ve střevech až 35 procent dětí a u pacientů s rakovinou tlustého střeva je bakterie prokázána až ve 40 procentech případů.

Autor: Famous