Pondělí 22. dubna 2024
Svátek slaví Evženie, zítra Vojtěch
Oblačno 7°C

Jaký sport je nejvhodější právě pro vás? Vyberte si!

30. října 2011 | 06:00

Pohyb je zdravý pro tělo i duši, ale když vás trénink nebaví, těžko se donutíte k pravidelné aktivitě. Vyberte si sport, který vám nejlépe „sedne“.

Jogging

V porovnání s chůzí jsou nohy při běhu v mnohem větším zápřahu.

Při každém kroku pracuje tělo až s trojnásobkem své hmotnosti. Dochází k výraznějšímu zatěžovaní kolenních kloubů.

Trpíte-li obezitou nebo mate-li problémy s kloubním aparátem, raději volte chůzi.

Na co je dobrý

Perfektní uvolňovač endorfinů vám zvedne náladu, budete vydatně spalovat tuky a rychle dostanete do kondice dýchací a oběhový systém.

Jak často trénovat?

Začátečnice by měly střídat běh s chůzí v poměru dvě a dvě minuty a postupně zvyšovat dobu běhu a zmenšovat dobu chůze. Délka je na vás, běhání pod 20 minut ale nemá valný smysl. Ideální je 30 minut a více.

Poznámka:
Pozor na tepovou frekvenci, běhejte v tempu, kdy se spaluji tuky, ideální je rozmezí 120 až 150 tepů a minutu. Pro zvýšení kondice si nechte udělat tréninkový plán od trenéra. Při hodině běháni spálíte kolem 2000 kJ.

Během spálíte nejvíc kalorií
Autor: profimedia.cz

Jízda na kole

Jízda na kole je zábava.
Autor: profimedia.cz
Ideální sport pro všechny bez ohledu na nadváhu či věk. Šetří klouby a je zvláště vhodná pro obézní. Výhodou je, že můžete trénovat i v zimě doma na rotopedu.

Na co je dobrá

Tento vytrvalostní sport prospívá krevnímu oběhu, skvěle podporuje spalování tuků a úplně přirozeně zvyšuje kondici. Navíc zlepšuje koncentraci a rozvíjí smysl pro rovnováhu.

Jak často trénovat?

Jste-li začátečnice, první tréninky absolvujte spíše ve volnějším tempu a v rovném a přehledném terénu. Dávejte pozor, abyste se příliš nezadýchala, jezděte pravidelně třikrát týdně 40 minut.

Poznámka:
Za hodinu jízdy na kole spálíte v průměru 1500 kJ, může to být ale mnohem více nebo méně podle intenzity zátěže.

Plavání

Pohyb ve vodě se hodí úplně pro všechny! Je to ideální aktivita pro lidi s nadváhou, nadnášení vody odlehčuje a šetři celý kloubní systém.

Během plavání byste měla vydechovat do vody, posílíte dýchací systém a svaly, naučíte se zacházet s dechem a budete šetřit krční páteř.

Nechcete-li se vzdát stylu „a la paní radová“, střidejte jeden bazen prsa a jeden znak.

Na co je dobré

Rozvíjí sílu, prospívá srdci a krevnímu oběhu. Urychluje spalování tuků. Uvádí do pohybu většinu svalů na celém těle, tedy i ty, které při běžném pohybu nezapojujeme.

Jak často trénovat?

Plavání se věnujte dvakrát týdně aspoň 30 minut.

Poznámka:
Za hodinu plavání spálíte asi 2200 kJ.

Plavání patří k nejpříjemnějším sportům.
Autor: profimedia.cz

Fitness centrum

Ve fitness centru budete sportovat v dosahu trenérů a odborníků a nemusíte se ohlížet na venkovní počasí. Nabídka lekcí je nepřeberná. Od tanečních přes posilovací hodiny po různé druhy aerobního cvičení.

Každý trénink ve fitness centru by měl mít strukturu: tedy zahřátí a rozcvičení na začátek, hlavní náplň a nakonec strečink.

Chcete-li ještě rozvinout vytrvalost, na běhací pás nebo jiné trenažéry choďte na konci a pak opět nezapomeňte na strečink.

Na co je dobré

Podle toho, jakou lekci absolvujete. Každá ale rozvíjí kondici a prospívá zdraví.

Jak často trénovat?

Do fitness choďte nejlépe dvakrát až třikrát týdně na hodinu.

Poznámka:
Například za 60 minut lehkého posilování spálíte kolem 1700 kJ.

Do fitness centra se vybavte vodou.
Autor: profimedia.cz

Chůze

Hodí se perfektně, pokud trpíte nadváhou a nemáte se sportem žádné zkušenosti. Chůze klade relativně malé nároky na kondici a koordinaci pohybů.

Procházky můžete podnikat s celou rodinou.
Autor: profimedia.cz
Její výhodou je menší zatížení kloubů. Hodí se také pro starší generaci, protože nezatěžuje nadměrně ani pohybový, ani srdečně- -cévní systém.

Na co je dobrá

Jako každý vytrvalostní sport podporuje spalování tuků, trénuje srdce a krevní oběh, posiluje svaly hýždí a stehen. Pohyb na čerstvém vzduchu usnadňuje okysličení celého těla a zlepšuje náladu.

Jak často trénovat?

Optimální „dávka“ je obden 30 až 40 minut.

Poznámka:
Za hodinu rychlé chůze vydáte přibližně 1600 kJ.

Náš tip:

Při intenzivním a pravidelném sportování nezapomínejte na regeneraci a vhodné potravinové doplňky, které chrání váš pohybový aparát. Vsaďte hlavně na preparáty s kolagenem, který je nezbytný pro výživu kloubů.

Autor: bes/Nový čas pre ženy, Olga Poucheová, Kbak
Další články z kategorie

7 nejúčinnějších cviků pro krásné ruce, ploché bříško i pevný zadek!

7 nejúčinnějších cviků pro krásné ruce, ploché bříško i pevný zadek!

Chcete mít hezky vytvarované tělo? Začněte co nejdříve s posilovacími cviky, které opravdu fungují. Zacvičte si je doma podle videa s fitness trenérkou. … celý článek

Video se připravuje ...