V posledních letech se stává z výběru sportovního náčiní celkem věda. Neustále se objevují nové materiály, funkce a komponenty, které mají za cíl pozvednout požitek z jízdy na další úroveň. Kolo je velice technická záležitost a proto je potřeba vybírat velmi pečlivě. Jen tak najdete to ideální pro vaše potřeby.
Není kolo jako kolo
V první řadě se musíte rozhodnout, který typ kola zvolíte. Jezdíte převážně po asfaltu, honíte takzvaně kilometry a máte rádi rychlou jízdu? Pak zřejmě sáhnete po silničním kole. Pokud jste rekreační jezdci, kteří rádi jezdí přírodou a občas se ocitnou i v terénu, jako je lesní cesta, zvolíte zřejmě z nabídky trekingových či krosových kol. Milovníci adrenalinu na prudkých svazích a náročných výjezdů i sjezdů mimo zpevněné cesty mají jasnou volbu – horské kolo.
V nabídce kol najdete jak modely pro úplné začátečníky či rekreační cyklisty na krátké rodinné vyjížďky v pohodovém tempu po nenáročném povrchu, ale také kola, která vás podrží v nejnáročnějších technických úsecích a kde ani jeden joule nepadne na zmar. Ať už jsou vaše potřeby jakékoliv, je dobré se podívat na následující parametry.
PRŮMĚR KOLA
Čím větší průměr kola, tím větší rychlost, ale také vyšší cena a horší ovladatelnost.
MATERIÁL RÁMU
Ocelový rám je odolný a lépe absorbuje nerovnosti, ale nese sebou vyšší hmostnost. Nejčastěji se používá pro dětská kola. Najdou se samozřejmě i dospělí fandové, kteří na něj nedají dopustit. Existují také odlehčené ocelové rámy, ale jsou velmi drahé. Nejoblíbenějším materiálem pro rekreační cyklistiku je v současnosti hliník. Je méně odolný, ale oproti oceli mnohem lehčí. „Karbonový rám je volbou pro absolutní fajnšmekry. Vítězí u nich pro svou minimální hmotnost a tuhost, díky níž je šlapání do pedálů maximálně efektivní. Nevýhodou je ale vysoká cena a křehkost,“ shrnuje Petr Svoboda, vedoucí oddělení cyklistiky v královéhradecké pobočce Decathlon.
BRZDY
Čelisťové brzdy, neboli klasické špalíky, se používají u rekreačních sportovních kol. Jejich výkonnost bohužel výrazně klesá, přijdou-li do kontaktu s vodou nebo bahnem. Brzdná dráha se tak prodlužuje. Výhodou je však cenová dostupnost. To mechanické kotoučové brzdy jsou plně funkční i ve vlhkém a bahnitém terénu. „Hydraulické kotoučové brzdy fungují stejně jako ty mechanické – o stlačení brzdových pístů se tu ale nestará ocelové lanko, nýbrž speciální minerální olej nebo brzdová kapalina. Podobný princip brzdění využívají například auta nebo motorky,“ vysvětluje Petr Svoboda. Je to jednoznačně nejvýkonnější brzdový systém, který zvládnete ovládat dvěma prsty. Díky tomu máte kolo neustále pod kontrolou. Spolehlivost se však promítá do ceny a náročnější údržby.
ODPRUŽENÍ
Odpružení je záležitostí krosových a horských kol. Pro běžnou rodinnou cyklistiku postačí pevný rám s odpruženou vidlicí. Kolo s předním odpružením se hodí pro rekreační cyklisty či jezdce, kteří se pohybují převážně po stezkách a polních cestách. Celoodpružená kola mají tlumení kromě přední vidlice také v zadní části pod sedlem. „Sice jsou kvůli tomuto mechanismu těžší, ale v případě, že hodně jezdíte mimo stezky a v terénu, zadní tlumení určitě oceníte. Jízda bude pohodlnější a plynulejší,“ ujišťuje specialista značky Decathlon Petr Svoboda.
Nyní tedy znáte základní parametry, na něž byste se měli zaměřit při výběru kola, a nic vám tak nebrání vyrazit za cyklodobrodružstvím. Teď už jen nasednout a šlápnout do pedálů!