Úterý 24. prosince 2024
Oblačno, déšť se sněhem 3°C

Nele Slovákové hrozí až 8 let vězení, říká právník. Lékaři se shodli, že její roušky nejsou účinnější

6. dubna 2020 | 06:00

Nedávno obletěla internet kauza kontroverzní influencerky Nely Slovákové, která prodávala předražené roušky a dezinfekce. Roušky měly být účinnější než jiné, nakonec ale řadě lidí nedorazily – nebo s velkým zpožděním – a neseděly na obličeji. Mladá žena je prodávala v době, kdy byl ještě velký nedostatek ochranných prostředků, a proto z řad odborníků i veřejnosti zaznívají soudy, že vydělávala na neštěstí druhých, využila krize a obchodovala se strachem. Blesk pro ženy oslovil právníka, odborníky na influencer marketing, Českou obchodní inspekci i dva lékaře, aby posoudili, zda je rouška s aktivním stříbrem opravdu účinnější.

Nela Slováková se podle právníka mohla dopustit protiprávního jednání a v krajním případě může jít i o trestný čin. Jednalo se o chyby ohledně kvality a složení, v některých případech zboží nedodala nebo ne v přiměřeném termínu. Zákazníci mohou odstoupit od smlouvy nebo i vymáhat náhradu soudně. Oprava zboží je vzhledem k desetitisícovému množství objednávek prakticky vyloučena.

Škodí i dopravcům a přetěžuje je

Navíc v této nelehké situaci přetěžuje dopravní služby a její řidiči mají kvůli nepřevzatým zásilkám horší hodnocení i výdělek. K nepřevzetí zboží dokonce sama na sociálních sítích vyzývá a se zákazníky jedná dost nevybíravě.

„Pokud by se ukázalo, že na straně prodávající nešlo jenom o špatně zrealizovaný podnikatelský záměr, ale že s tím, že zákazníkům nedodá objednané výrobky, případně je dodá v horší kvalitě, předem počítala nebo to udělala přímo s tímto úmyslem, mohlo by se jednat o trestný čin podvodu. V takovém případě hrozí běžně trest odnětí svobody až na dva roky, ale vzhledem k tomu, že je mimořádná situace, lze uložit trest dokonce od dvou až do osmi let,“ uvedl pro Blesk pro ženy advokát Ondřej Preuss, zakladatel služby DostupnyAdvokat.cz.

45 tisíc objednávek? Milionové obraty!

Rozhodně nejde o první skandál instagramové hvězdičky. Mezi odborníky na influencer marketing je Nela Slováková známá firma, které neoznačuje reklamu a vydělává hlavně kontroverzí. Pochybnosti vzbuzuje i její obchodování s plavkami. „Její nekalé obchodní praktiky v podobě neoznačené reklamy už šetřily kompetentní úřady Jihomoravského kraje,“ řekl Petr Vančura, jeden ze správců profilu Svět influencerů, který mapoval především nešvary influencer reklamy.

„Vstávám a chodím spát ve stresu, abych pokryla veškeré objednávky a nezklamala vás, kteří jste si u nás objednali. Dnešním dnem objednaných 45 tisíc kusů,“ postěžovala si vítězka reality show Hotel Paradise (2012).

Obchod se strachem a využití situace

V úvodu je důležité zmínit, že nabízela nedostatkové zboží: dezinfekční gel o obsahu 100 mililitrů za 543 korun. Ten ale fyzicky neměla a dodnes ho nikomu nedodala. Roušky prodávala za 289 korun a vysokou cenu odůvodnila tím, že obsahují aktivní stříbro. Částky, které od zákazníků inkasovala, se tedy vyšplhají do milionů.

Situace s gely je daleko horší z toho důvodu, že Nela od začátku tvrdila, že gely má, a spustila jejich prodej. Realita ovšem nejdřív ukázala, že jsou ještě v Maroku (a rozhodně tedy ne skladem). Poté se ukázalo, že ještě nejsou ani procleny a oficiálně prodány (objevilo se tvrzení, že na celnici kontrolují každý zvlášť). Další zvrat nastal později, když přišlo tvrzení, že do Brna už nic nelétá, a proto musí nouzově zajišťovat dopravu gelů z Prahy – což ale samozřejmě s vypětím všech sil zařídila. Poslední fází pak však bylo, že v Maroku stát všechny dezinfekce zabavil.

Nelze nezmínit, že partner influencerky ve stories na Instagramu tvrdil, že jsou bavlněné roušky k ničemu, což je minimálně od laika s tolika sledujícími velmi odvážné tvrzení.

Když nejde stříbro vyjmout, je k ničemu

Praktický lékař Cyril Mucha ze Společnosti všeobecných lékařů připomíná, že hlavním účelem roušky je neustále si připomínat, že se něco děje, že se nemáme přibližovat k lidem, a také se více zaměřit na hygienické návyky. „Obecně vzato nikdy nebylo dokázáno, že roušky nějak výrazně brání šíření infekce. Pokud je rouška za 289 Kč a nejde z ní před praním vyjmout stříbrná vložka, je to poměrně zbytečné. Dnes už jsou na trhu podstatně levnější ústenky se stříbrnou vložkou, kterou lze vytáhnout, a tedy používat opakovaně. Pokud bych již roušku se stříbrem chtěl, soustředil bych se na tyto,“ doporučuje doktor a dodává, že každá rouška je lepší než žádná rouška.

Souhlasí s ním i dermatoložka Lucie Jarešová, která sama pravidelně řeší nákup kvalitních ochranných prostředků. „Respirátor FFP3 nebo FFP2 patří k nejspolehlivějším pomůckám proti viru a nemyslím si, že rouška s obsahem stříbra bude účinnější. Materiál musí být vyroben tak, aby vir neprošel. Stříbro se používá především pro svůj účinek proti bakteriím,“ vysvětluje Jarešová a dodává, že certifikované medicínské textilie jsou například PADYCARE® a SILVERCARE®. „Jedná se o látky s obsahem vláken stříbra, které chrání kůži atopiků pro své antibakteriální a dezinfekční účinky,“ připomíná dermatoložka a uvádí, že obyčejný smrtelník nepozná, zda stříbro v látce je.

„Bývá v tak malých molekulách, že není viditelné. Velké množství stříbra je toxické. Oblečení, které je pro atopiky, je stříbrné, ale není to zřejmě o množství stříbra. Dle mého názoru ho nelze vyvařovat,“ dodala lékařka.

Žádná lítost ani omluva

Marketingoví specialisté tvrdí, že si Nela Slováková nedělá hlavu vůbec s ničím.  Uráží své odpůrce, zákazníky a nebojí se ani úřadů. Neprojevila zatím žádnou lítost nad nezvládnutou situací a jedná velmi arogantně.

„Z komunikace na Instagramu se čtenáři mohou domnívat, že nezištně pomáhá potřebným, produkuje roušky s aktivním stříbrem, a pokud si někdo na její produkty nebo obchod stěžuje, je to jen chyba na jeho straně. Její způsob komunikace zneužívá emoce ve vyhrocené situaci: snaží se sama působit co nejlépe a problémy házet na ostatní. Neuvádí žádné informace, které by potvrzovaly, že to, co říká, je pravda, například zda je aktivní stříbro v rouškách,“ vysvětlila vedoucí Katedry marketingové komunikace a public relations Karlovy univerzity Denisa Hejlová.

To potvrzuje i Petr Vančura, tvůrce profilu Svět influencerů, na kterém se neoznačená reklama influencerky objevila několikrát.

Internet se baví falešným profilem

„Slečna Slováková budovala svou pověst na kontroverzi od samého začátku a této pověsti zůstává věrná doteď. Ve stejném duchu si nebere servítky ani u reklamních kampaní, které v drtivé většině případů na Instagramu ani řádně neoznačuje,“ řekl Vančura.

Na Instagramu už dokonce vznikl profil Hrabonela Hlena Lichvářová (Hlena Sleváková), který shromažďuje informace o nepovedených obchodech, zveřejňuje i reakce naštvaných zákazníků a ověřuje tvrzení mladé ženy.

„Cílem celého profilu je navracení peněz poškozeným, to, aby se domohli spravedlnosti a slušného zacházení, omluvy. E-shop musí prijmout zodpovědnost a uznat pochybení, komplikace, které svým jednáním zákazníkům způsobil,“ uvedla moderátorka fiktivního profilu.

Spustila se lavina nespokojených zákazníků

V době, kdy článek vznikl, zajímal profil více než padesát tisíc sledujících, které nasbíral během pár dní. Jeho tvůrkyně, která vystupuje zatím anonymně, chce po Nele Slovákové především veřejnou omluvu. Po skončení kauzy prý zveřejní svou identitu. Nyní nechce, aby celý problém zastínila válka dvou žen.

„Úplně původní záměr byl poskytnout lidem pravdivé informace o klamavé reklamě a nabízených produktech na e-shopu paní podnikatelky,“ říká žena v anonymitě. Spustila se na ni ovšem taková lavina negativních zkušeností z minulosti i současnosti, že jí přišlo správné je ukázat veřejnosti.
„Tudíž na profilu lidé najdou recenze od zákazníků z minulosti i současnosti, ukázku obchodních praktik e-shopu, způsob, jakým bylo jednáno se zákazníky. Dále odkaz na skupinu, kde se poškození mohou sejít a řešit situaci společně. Také několik rad, kam se obrátit, na co vše mají nárok, jak se mohou bránit. Občas samozřejmě i něco, čemu se mohou zasmát, určitou nadsázku situace,“ popsala tvůrkyně instagramového účtu Hleny Slevákové.

Její followeři by ji měli přestat sledovat!

„U Nely Slovákové není ani náznak nějakého smíru nebo lítosti nad tím, že zákazníci jsou s jejími produkty nebo službami nespokojení. Je naprosto s podivem, že i po této široce medializované kauze, která ukazuje její nepoctivé jednání a manipulativní komunikaci, uvádí na svém profilu stále 363 tisíc lidí. Její followeři by ji v první řadě měli přestat sledovat,“ vyzývá docentka z Karlovy univerzity.

Stručně řečeno, čím více kontroverze a čím větší šok, tím víc jí roste šance, že se dostane do většího povědomí. Je to boj o pozornost, který se snaží zpeněžit. „Není jediná, jenže tady již nejde o lascivní fotografie či influencerské přestřelky, ale o řady zákazníků, kteří si připadají podvedení. Je to o to citlivější, že se celá kauza děje v tomto citlivém období a že jde o prodej ochranných pomůcek,“ připomíná největší problém celé kauzy marketingový specialista Petr Vančura a také zmiňuje obchod se strachem.
„Slečna Slováková u svých zákazníků svou neschopností dostát slibům strach přiživuje. A neriskuje jen ztrátu několika sledujících, ale nespokojení zákazníci se samozřejmě mohou dovolat svých práv i jinou cestou než jen stížností na Instagramu.“

Stížnosti na nedodané zboží a vysoké ceny

Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí České obchodní inspekce, se nemůže vyjadřovat k neprověřeným či aktuálně kontrolovaným prodejcům. Tím ale nijak nepotvrzuji ani nevyvracím domněnku o probíhající kontrole ze strany ČOI.

„Mohu se pouze vyjádřit k uzavřeným věcem. Vnímáme samozřejmě aktuálně větší počet podání stížností spotřebitelů, které se týkají především nedodaného zboží či extrémně vysokých cen,“ uvedl Fröhlich a připomíná, že povinností prodávajícího je vrátit veškeré peněžní prostředky, včetně počátečních nákladů na dodání zboží, nejpozději do 14 dnů.

„V případě extrémně vysokých cen dle našeho názoru toto jednání v zásadě není protiprávní (příklad – lahvička dezinfekce dříve stála 20 Kč, dnes stojí stejná 100 Kč). Doporučujeme ale spotřebitelům řádně zvážit, zda nákup za zvýšenou cenu je opravdu nutný, a řádně si prověřit prodejce, zda je spolehlivý,“ dodal tiskový mluvčí ČOI.

Nela není sama, kdo vydělával na neštěstí

Nela Slováková není samozřejmě jediná oportunistka, která se na nedostatku roušek a dezinfekcí snaží vydělat. „Ostatně například návrhářské duo Poner prodává své designové roušky za skoro 2000 Kč. V jejím případě ji ovšem dohánějí její samotná pověst, styl komunikace a hlavně problémy s logistikou. Vypadá to, že prodávala to, co neměla skladem, i to, co nebyla schopna vyrobit v dostatečném čase. Na tyto zjevné kapacitní limity však nijak nereagovala a řadu zákazníků nechala v naprosté nejistotě,“ uzavřel Petr Vančura.

Autor: Hana Langrová