Neděle 22. prosince 2024
Svátek slaví Šimon, zítra Vlasta
Zataženo, déšť 5°C

Kdo se „nosí“ nejvíc aneb 4 návrháři, kteří dobyli svět

24. října 2012 | 12:00

V oblasti módního návrhářství se objevují stále nová a nová jména módních značek, ale jen málokterá z nich se dokážou vyrovnat takovým, jako jsou Prada, Burberry, Dior či Versace. Jejich zakladatelé už sice nežijí, po jejich modelech ale lidé stále touží a to včetně těch nejznámějších celebrit. Podívejte se na to, jak dlouhou a zajímavou cestu za dobu své existence tyto společnosti ušly.

Prada - od kůže k parfémům

Toto zvučné jméno zvolili v roce 1913 pro svůj milánský módní závod, vyrábějící luxusní kožené zboží a doplňky, Mario Prada a jeho bratr Martino. Světoznámé impérium, které je dnes považováno za jedno z nejvlivnějších na světě, z něj však vybudovala až jeho vnučka Miuccia Prada, spolu se svým manželem Patriziem Bortellim, který se stará o obchodní stránku podniku. Prvním úspěchem Miuccii ve světě módy byl návrh exkluzivních nepromokavých batohů, které se staly velkým hitem, podobně jako černá, jemně tkaná nylonová kabelka, dnes tak typická pro značku Prada. Od roku 1978, kdy vedení podniku převzala, se sortiment společnosti rozšířil a nyní lze pod značkou Prada nalézt nejen dámské a pánské oblečení, ale také parfémy. V současnosti existuje 263 obchodů s názvem této značky po celém světě. Nejnovější kolekce Miuccii Prady, pro jaro a léto 2013, byla k vidění v září na milánském týdnu módy a je inspirována Asií.

Burberry - král trenčkotů

Když se řekne Burberry, většině z nás se vybaví typický tartanový vzorek a ikonické trenčkoty. Zakladatelem této nadčasové luxusní značky s bohatou historií byl Thomas Burberry, jednadvacetiletý vyučený čalouník, který roku 1856 otevřel svůj obchod s venkovním oblečením. Následovalo představení dobře známého loga s rytířem na koni, obsahující latinské slovo „Prorsum“, znamenající vpřed. Velkým mezníkem tvorby Burberryho byly již zmíněné trenčkoty, vzniklé na základě pověření, týkajícího se úprav uniforem britských důstojníků. Trenčkoty se pak po válce rozšířily i mezi civilní obyvatelstvo. Právě na podšívce těchto kabátů se o pár let později objevil typický tartanový vzorek, jenž se později začal používat i na jiných artiklech, jako šálách, deštnících a zavazadlech. Značce Burberry dokonce královna Alžběta i princ Charles udělili Královské prohlášení o kvalitě. Dnes značka vlastní přes 500 obchodů ve více než 50 zemích a nabízí zákazníkům nejen stylové a kvalitní oblečení, ale i množství doplňků a parfémů.

Dior - důraz na ženskost

Jedna z nejznámějších světových módních značek v nás evokuje pocity jako luxus, krásu, kvalitu, sebevědomí nebo eleganci. Za zrodem této fenomenální značky stojí Christian Dior, který se narodil roku 1905 v malém městečku Granville na pobřeží Francie. Nejprve prodával skici svých návrhů na ulici, poté si otevřel malou galerii s uměním a nakonec se mu podařilo, díky spolupráci s textilním magnátem Marcelem Boussacem, otevřít v roce 1946 svůj první obchodní dům Christian Dior v Paříži. O rok později uvedl svou převratnou kolekci „New Look“, charakteristickou designem přesýpacích hodin – úzká ramena, zúžený pas, zdůrazněná prsa a dlouhá široká sukně. Kolekce se stala naprostou senzací, a to kvůli svému nádechu ženskosti, elegance a svobody. Právě díky ní se Paříž mohla opět nazývat centrem světové módy po II. světové válce. Po smrti Christiana Diora ho zastoupil jednadvacetiletý talentovaný módní návrhář Yves Saint Laurent, který u něj do té doby pracoval jako asistent. Pod značkou Dior už však v současnosti nenajdeme pouze oblečení, ale také kabelky, kosmetiku, parfémy, hodinky a různé jiné doplňky.

Versace - příšera, co provokuje

Zakladatelem italské osobité a sexy módní značky byl Gianni Versace. Narodil se roku 1946 v Kalábrii a už od mladých let ho fascinovalo povolání matky, která se živila jako švadlena. Ve všem jí pomáhal a v necelých deseti letech navrhl své první šaty. Když mu bylo 25 let, odešel do Milána za svým snem stát se úspěšným a začal zde na volné noze pracovat pro známé italské módní značky. Spolu s bratrem pak v roce 1976 založili společnost, mající ve znaku Medúzu – symbol mytické příšery. Jediný její pohled způsobí, že zkameníte. Gianniho inspirací při tvorbě modelů, které se nedaly na přehlídkových molech přehlédnout, byla zejména italská architektura a divadlo. Oblečení bylo provokativní, krásné, plné fantazie a kreativity. Navíc díky své homosexuální orientaci dokázal implementovat erotický náboj i do pánských oděvů.  Jeho modely si oblékly hvězdy jako Elton John, Madonna nebo princezna Diana. Navrhoval však také kostýmy pro italská divadla a hollywoodské filmy. V jeho práci mu začala v roce 1970 pomáhat i mladší sestra Donatella, která nejprve řídila vztahy společnosti s veřejností a později se mu stala múzou, která ho inspirovala, a také nejbližším poradcem. Po tragické smrti Gianniho, který byl v roce 1997 zastřelen, dokázala udržet značku na výsluní a pokračovat v jeho tvorbě.

Zajímáte se o módu? Další zajímavosti a horké novinky z oblasti módy můžete sledovat v pořadu Módní trendy: Kolekce podzim/zima 2012, který vysílá každý den od 11:10 a 16:40 stanice Fine Living.

Autor: připravila Dita Černá