Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Chanel: legendární vůně tak trochu omylem

29. září 2020 | 00:00
Prezentace klienta |

Pojem a legenda! Chanel, jeden z největších a nejznámějších módních domů na světě, si tohle označení beze zbytku zaslouží. Jeho kořeny sahají do Francie začátku 20. století a dnes se specializuje na výrobu a prodej luxusního zboží. Oblečení, obuv, doplňky, šperky, kosmetika i luxusní parfémy, to vše najdete ve 150 vlastních butikových obchodech po celém světě.

Historie značkové parfumerie začíná jedním šťastným setkáním. Módní návrhářka Gabrielle Chanel, kterou budete nejspíš znát pod pseudonymem Coco, se seznámila s ruským emigrantem, talentovaným chemikem a parfumérem Ernestem Beauxem. Po dlouhých a pečlivých experimentech se Ernestovi v roce 1921 podařilo vytvořit „první dámský parfém, který voní jako skutečná žena“. Zároveň se odchýlil od tehdejší zásady klasické parfumerie - vytvořený parfém byl vícesložkový a nevoněl jako jedna konkrétní květina. A tak spatřil světlo světa slavný parfém Chanel No. 5.

Perličkou je, že tahle ikona vznikla díky chybě – asistent Beauxe omylem výrazně zvýšil množství aldehydů a Chanel No. 5 byl na světě. Ohledně vniku názvu téhle vůně existuje hned několik verzí příběhu: podle jedné z nich byla lahvička pátou ve řadě mezi deseti nabízenými vzorky. Podle jiné bylo číslo „5“ návrhářčino nejoblíbenější.

Revoluční se ukázala být nejen samotná vůně, ale také způsob, jakým se ji Coco rozhodla představit. Posedlá myšlenkou na jednoduchost a asketismus nabídla jednoduchou lahvičku ve tvaru kvádru, která umožňovala naplno obdivovat zlatavou esenci. Coco už tehdy pochopila, že důraz by měl být kladen na kvalitu parfému, nikoli na flakónek. Asketický styl se odráží i na etiketě vyrobené v kontrastu bílé a černé barvy.

Autor: WhitePress

Parfém Chanel No. 5 přežil své tvůrce – je stále nejslavnějším a nejprodávanějším na světě. Všechny následující výtvory Módního domu už jen potvrdily sofistikovanost a nejvyšší kvalitu této parfumerie.

Módní dům Chanel dále vydal dámský parfém Chanel No. 22 (1922), Cuir de Russie (1924), Gardenia (1925) a Bois des Iles (1926), jejichž tvůrcem byl Ernest Bo. A v roce 1955 byl na počest návratu Chanelu na světová pódia vydaný první pánský parfém – Pour Monsieur.

Chanel No. 19 (1970) byl posledním parfémem vytvořeným ve spolupráci se samotnou Gabrielle Chanel. Po její smrti o rok později se řada parfémů nadále rozšiřovala o nové výrobky. Mezi nejoblíbenější vůně se řadí Cristalle (1974), Antaeus (1981), Coco (1984) či Bois Noir (1987). Mezi nejnovější parfémy této značky patří Allure Homme Edition Blanche (2008), Cristalle Eau Verte (2009) a Chance Eau Tendre (2010). Celkem bylo Chanelem vydáno asi 50 parfémových kompozic