Pondělí 23. prosince 2024
Svátek slaví Vlasta, zítra je Štědrý den / Adam a Eva
Oblačno, déšť se sněhem 2°C

Než skončí prázdniny

27. srpna 2008 | 13:51

Za celý školní rok musely děti zvládnout mnoho povinností a vstřebat spoustu poznatků a vědomostí. Léto by proto mělo být časem aktivního odpočinku.

Zejména s blížícím se koncem prázdnin mají rodiče (u dětí je to výjimečné) pocit, že by se jejich ratolesti měly začít připravovat do školy – zopakovat si látku za minulý rok, každý den si napsat nějaký diktát a spočítat pár příkladů. Sžírá je pocit, že pokud k tomu dítko nedonutí, začátek školního roku se změní v jednu velkou katastrofu.

Nepropadejte pocitu, že za pouhé dva volné měsíce děti zákonitě všechno zapomněly a nic nového se nenaučily. Při cestování s rodiči nebo na táborech mají oči otevřené a naučí se řadu zajímavostí a dovedností. "Není nutné ani vhodné nutit děti k učení ve smyslu opakování vybraných slov či násobilky. Užitečné je uspokojovat jejich zvídavost předkládáním nových informací přirozeně, třeba při společných aktivitách s dospělými i dětmi na prázdninových pobytech," říká PhDr. Ilona Gillernová, CSc.

Jedině s úsměvem
Pokud dítko mělo výrazné problémy v některých předmětech, můžete mu pomoci opakovat látku, ale až poslední týden nebo dva před začátkem školního roku. Prázdniny opravdu patří odpočinku. Výhodou letního opakování je, že to zvládnete bez stresu a s úsměvem, protože následující den nehrozí písemka a pravděpodobně i vy se v čase prázdnin cítíte uvolněněji. Učení v dobré náladě může dítě pozitivně naladit a pomůže mu plynule se přenést časem mezi prázdninami a začátkem školy.
Prázdninové opakování prospěje i dítěti, které si není dostatečně sebejisté a potřebuje být ujišťováno o svých schopnostech. Tady je nutné podotknout, že učení problém nevyřeší. Je na vás, abyste syna či dceru přesvědčila, že mu věříte a že příští rok určitě v pohodě zvládne.

Bez režimu
Rozhodně neurčujte dětem pevný časový rozvrh, co si kdy mají opakovat. Vždyť děti budou svázány školním řádem a rozvrhem celých následujících deset měsíců. Přesto dvouměsíční přestávka může znamenat určité mezery. Buďte vynalézavá a opakujte s dítkem nenápadně. Pravopis si zopakuje psaním deníku nebo dopisů a pohlednic, menší děti nechte napsat seznam nákupu, požádejte o sečtení položek na účtu, hrajte slovní fotbal, vybírejte interaktivní hry... možností je mnohem víc. Na knižním trhu najdete mnoho inspirativních knih a příruček.

KNIŽNÍ TIPY

Publikace, které oceníte právě teď

Ester Stará, Milan Starý: Žvanda Melivo
Knížka pobaví všechny předškoláky a mladší školáky a přispěje k rozvoji jejich slovní zásoby. Je plná obrázků k prohlížení a k následnému povídání. Vyprávějte si a ptejte se. Děti mají přece odpověď na každou otázku.
Knižní klub, brož., 96 str., 199 Kč

Věra Matzenauerová: Pětiminutovky pro ZŠ
Rodiče, pozor! Máte doma školáka, ale málo času vymýšlet pro něj úkoly k opakování učiva? Využijte jeden ze souborů pětiminutovek od 1. do 5. třídy k domácímu procvičování českého jazyka! Pětiminutovky obsahují 160 listů, na každém listu najdete 3 cvičení z češtiny. Nechybí klíč.
Fragment, brož., 149 Kč za každý díl

Jana Kropáčková: Budeme mít prvňáčka
Zvládne naše dítě nástup do základní školy? Půjde mu učení, zvykne si na nový režim, nebude unavené z povinností a úkolů? Dostane hodnou učitelku, najde si ve třídě kamarády a prosadí se mezi nimi? Neprojeví se u něho porucha učení? Na všechny podobné otázky vám kniha odpoví.
Portál, brož., 160 str., 189 Kč

Magda Málková, Michal Chleboun: Hrátky s písmenky, čísly a obrázky
Výpravný pracovní sešit s barevnými ilustracemi pro předškoláky a děti mladšího školního věku (1. a 2. třída) pro rozvoj základních dovedností. Děti doplňují písmenka a čísla, řeší jednoduché početní úlohy a rébusy, hledají rozdíly a cestu v "bludišti" a spojují související věci.
Portál, brož., 48 str., 129 Kč

Autor: Ladislava Protivanská
Související články