Nevíte, kdy začít u dětí s angličtinou? Nebo snad vaše dítko už na angličtinu chodí a vy máte pocit, že toho ještě moc neumí? Co dělat a jak pomoci, aby pro něj angličtina nebyla trápením?
Začínají se učit pozdě
U výuky cizího jazyka platí, že čím dříve se začne, tím lépe. Děti jsou vybavené schopností reprodukovat, ale tuto schopnost postupně ztrácejí. Ve věku šesti sedmi let, tedy v době zahájení školní docházky, je nejvyšší čas začít s výukou cizího jazyka. Hodiny angličtiny nabízejí již mateřské školy. Zpravidla jde o výuku formou her. Děti se učí básničky a písničky, nejedná se v žádném případě o výuku v pravém slova smyslu. S výukou angličtiny začínají v českých školách až od třetí třídy, to už ale je školákům devět nebo deset let. Důležité je v dětech vzbudit zájem a motivovat je. Využít toho, že jsou od přírody zvídavé, chtějí se dorozumět i poznat život vrstevníků v jiných zemích.
Nekvalifikovaná výuka
V některých školách stále přetrvává problém s nedostatkem finančních prostředků na zaplacení jazykově zdatných učitelů. Výsledkem je, že v některých třídách vyučují angličtinu nekvalifikovaní učitelé. Problémem může být i časté střídání učitele. Může se stát, že žáci mají i tři různé učitele v průběhu školního roku a každý začíná vždy od začátku, někdy i podle jiné učebnice. U výuky cizího jazyka je důležité, aby se střídaly různé aktivity, aby děti mluvily i poslouchaly. U pokročilejších žáků je důležité výuku prokládat i poslechem cizí řeči. Hodiny lze zpestřit i prací na počítači a hlavně různými hříčkami, kvízy, soutěžemi a podobně.
Mluvit a mluvit
Problémem na některých školách je zkostnatělá výuka, která spočívá v drilování slovíček a gramatiky, aniž by se žáci učili mluvit. I když se pedagogové snaží vést žáky k aktivnímu používání, narážejí na problém vysokého počtu žáků ve třídách. Když se žák dostane ke slovu v průběhu vyučovací hodiny třeba jen třikrát, znamená to, že za celý týden řekne jen pár vět. A to rozhodně pro osvojení jazykových dovedností nestačí. Zmíněné problémy se samozřejmě netýkají všech škol. Někde jsou zařazeny i hodiny s rodilým mluvčím, což je pro žáky a studenty nenahraditelná možnost setkat se s jazykem v jeho pravé podobě, procvičovat si komunikaci a seznamovat se s reáliemi cizí země.
Chce to čas
K tomu, aby se člověk dobře naučil cizí jazyk, doporučují odborníci pravidelnou výuku minimálně čtyři hodiny týdně. Znalost alespoň jednoho světového jazyka je dnes už jedním ze základních předpokladů úspěšného studia a následného uplatnění. Proto by rodiče neměli spoléhat jen na výuku v rámci školy a měli by investovat zájem, peníze i čas do jazykového vzdělávání, měli by se snažit dětem se v tomto směru systematicky věnovat nebo se poohlédnout po jazykovém kurzu, případně doučování. U starších školáků už je více patrné, jak na tom jsou se schopnostmi učit se cizí jazyk. Pokud se dítko jeví jako jazykově nadané, určitě stojí za zvážení, zda by pro ně nebylo vhodné přestoupit na školu s rozšířenou výukou jazyků.
Chytré knihy pomohou
Publikace pro procvičování cizího jazyka inspirují rodiče a učitele, dětem zpestří čas věnovaný přípravě a promění ji v zábavnou činnost.