Iniciátorka celého projektu nových psacích předloh je grafička Radana Lencová. „Pozorovala jsem, jak se dnes píše, a přišlo mi, že by se mohla psaná komunikace zjednodušit. A to již ve škole, kde to všechno začíná,“ vysvětluje, proč s nápadem přišla. Návrh nového psacího písma nejprve prezentovala v roce 2005 v doktorské práci na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, pak ho představila Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. První testování ve školách začalo v září 2008. Ministerstvo školství nyní posvětilo program, díky kterému budou do škol zaváděny nové psací předlohy.
Největším minusem stávajících vzorů jsou složité tvary velké abecedy, které v praktickém životě málokdo používá, a další krasopisné prvky. Současný vzor klade důraz na spojovací tahy víc než na samotná písmena. Špatný je i princip krasopisného psaní: písmo je postavené na věrném napodobování vzoru. Pokud se to při psaní nedodržuje, hrozí neúhledná deformace.
Důraz na dětskou duši
Mnoho dětí je zbytečně označováno za dysgrafiky, protože se neumí naučit předepsaný vzor. S jednodušším písmem by mělo ubýt i těch. „Připadá mi důležité nesnižovat dětské sebevědomí a vycházet z toho, co již děti umí třeba ze školky nebo od rodičů – jednoduchou velkou abecedu,“ pokračuje Radana v popisu principů, ze kterých při tvorbě nových vzorů vycházela.
Ani její rukopis se totiž zdaleka neblíží tomu, co ji učili v 1. třídě. „Můj rukopis má mnoho podob, píšu skoro pokaždé jinak, ale nikdy ne podle původního školního vzoru. Obvykle píši částečně spojeným písmem bez smyček,“ přiznává. A jak jste na tom vy? Vybavíte si ještě velkou abecedu z písanek? Nedělní Blesk a Radana Lencová připravily ukázku obou vzorů, abyste si mohli vyzkoušet, které z písem je jednodušší.