Ludmila Skálová ze Státního zdravotního ústavu je koordinátorkou kampaně S pohybem každý den, která odstartovala právě v sobotu a má motivovat školáky, aby zařazovali pohyb do svého denního režimu.
"Podle našeho zjištění drží dietu 12 procent jedenáctiletých a přes 28 procent patnáctiletých dívek - přitom se soustřeďují jen na stravovací zvyklosti - nesnídají, neobědvají, nevečeří, pijí více alkoholu a vůbec nesportují," shrnula lékařka. Časné zkušenosti dívek s alkoholem potvrdila i evropská školní studie - v šestnácti se jich pravidelně opíjí 17 procent.
Nevhodné způsoby stravování přispívají podle Skálové k tomu, že problémy s nadbytečnými kilogramy má stále více českých dětí. Každé šesté má nadváhu nebo je obézní. Raketově přibývá dětí, které se kvůli tomu léčí: v roce 1995 se pro obezitu léčilo v Česku 8000 dětí, v roce 2005 téměř 21.000 a loni 24.500, vyčíslila Skálová. Varovala, že pokud se obezita neřeší již u dětí, osm z deseti bude obézních i v dospělosti.
Kampaň proto chce změnit myšlení dětí ve vztahu k pohybové aktivitě. Nejde jen o sport, důležitý je jakýkoli pohyb - například svižná chůze do školy. Podle průzkumu má pohyb hodinu denně 22 procent dětí od 11 do 15 let, mezi patnáctiletými už jen 18 procent. Třikrát týdně se hýbe 40 procent dětí, v tom ale je započten i školní tělocvik.
Děti naopak s oblibou lenoší u televize a u počítače. Téměř 53 procent sedí u školních úkolů hodinu denně, 40 procent tráví s kamarády čas rozpravami místo vycházky nebo sportu. Dvě až tři hodiny denně sleduje televizi téměř polovina dětí, více než čtyři hodiny pětina dětí.
V kampani si děti zapisují jeden měsíc body za pohybovou aktivitu, musejí jich získat dohromady 30. Jeden bod mají za hodinový pobyt venku spojený s pohybem, dva body za hodiny jízdy na kole, plavání či míčových her, čtyři body za sportování v oddíle gymnastiky, tance, fotbalu, plavání nebo hokeje. Bonusový bod mohou získat za to, když jdou do školy a zpět pěšky nebo jedou na kole, nebo nepoužívají výtah. Bod naopak ztratí, když sedí déle než 1,5 hodiny u televize nebo počítače. Bod dolů jde také za den, kdy nemají žádnou pohybovou aktivitu.
Přihlášky a návody jsou na www.szu.cz. Kampaň trvá tři měsíce, v tomto intervalu si může vybrat soutěžící libovolné období v délce jednoho měsíce. Vylosovaní účastníci dostanou sportovní a turistické vybavení.