Posedlost značkovým zbožím, jinak také značkoholismus, je poměrně nový a moderní druh závislosti, které propadá stále více lidí. A je jedno, zda si kupujete luxusní oblečení, drahé šperky, ta nejlepší francouzská vína nebo sportovní vybavení.
Jasným znamením začínající závislosti je rychlost, jakou se tenčí vaše účty a narůstají dluhy. Značkoholik si však takových věcí nechce všímat, nebude přece sám sebe degradovat tím, že si koupí „levné šunty“.
Problém značkoholiků je hlavně psychologický. Své by o tom mohla vyprávět Eva (30)
„Už během studií jsme si našla dobře placenou brigádu. Bydlela jsem ještě u rodičů, takže jsem neměla žádné větší výdaje. Byla jsem nadšená tím, že si můžu koupit věci, které se mi vždy líbily. Byla jsem mladá a značkové věci pro mě byly něčím, čím jsem se mohla odlišit od ostatních spolužaček, které vypadaly v mých očích jako šedé myšky.
Když jsem školu skončila a začala slušně vydělávat, oblíbila jsem si zahraniční internetové obchody a aukce. To byl další zlom. Byla jsem nákupy značkových věcí přímo posedlá. Od oblečení, přes kosmetiku, šperky, ale i výbavu do bytu. Cítila jsem se jako hvězda, kolegyně v práci obdivovaly moje oblečení i dobrý vkus. Moje závislost se však prohlubovala, toužila jsem po stále dražších šatech, na které jsem už neměla peníze a postupně se zadlužila, kde se dalo.“
Řešením může být „kapesné“
„Značkoholik ztrácí kontrolu nad svými výdaji a obvykle nemá ani přibližnou představu o tom, kolik utratí měsíčně, a často ani o tom, kolik by měl bance splatit,“ vysvětluje Pavlína Housová, manažerka společenské odpovědnosti ČSOB. "Abyste předešla situaci, kterou už nejste schopná sama zvládnout, je nutné mít finance pevně ve svých rukou. Pravidelné plánování rozpočtu a předvídání možných výpadků peněžních příjmů je tou nejlepší cestou, jak se velkým dluhům vyhnout. Také je důležité nic neskrývat před ostatními členy rodiny a všechna zásadní rozhodnutí s nimi konzultovat,“ upozorňuje Housová.