Nedávno mi ukradli mobil a než jsem na to přišla, vznikl za 4 hodiny dluh asi 8 000 Kč. Věc jsem hlásila na policii a snažila jsem se domluvit s T-Mobilem, aby na mně částku nevymáhali. Požádala jsem je o výpis hovorů, ale odmítli mi ho dát s tím, že už ho prý nemají. Prosím o radu, co mám dělat? Dana P. Rohozná
Na vaše otázky odpovídá:
Mgr. Ivana Picková,
Sdružení ochrany spotřebitelů, www.spotrebitel.info
Spotřebitelka má podle mého názoru povinnost fakturu uhradit. S T-Mobilem je ve smluvním vztahu – nese tedy odpovědnost za platby za odchozí hovory ze svého čísla. Trestný čin dle § 249 trestního zákoníku, tedy neoprávněné užití cizí věci, to není, neboť ten vyžaduje, aby byla způsobena škoda nikoliv malá, což znamená 25 000 Kč a více. Pokud by pachatel byl dostižen a krádež včetně volání mu byla prokázána, mohla by tuto škodu nárokovat v rámci adhezního trestního řízení.
Je to sice nespravedlivé, ale stejně to funguje také u odcizených platebních karet – ovšem s tím, že tam může vzniknou škoda mnohem vyšší. Proto banky doporučují pojištění pro případ ztráty karty, proto operátoři doporučují zákazníkům s paušály opatřit telefon PINem.
Nicméně, pokud jde o výpisy volání, myslím, že společnost by je měla spotřebitelce vydat.