Pondělí 23. prosince 2024
Svátek slaví Vlasta, zítra je Štědrý den / Adam a Eva
Oblačno, déšť se sněhem 2°C

Ukradený mobil

Fotografie
17. července 2008 | 08:18

Možná se vám to už taky stalo. Chcete zavolat domů, že jste už na cestě, sáhnete do kabelky pro mobilní telefon a on nikde. Zloděj pak provolá i několik tisíc korun. Operátor tuto částku pak požaduje zaplatit po vás. Je v právu?

Nedávno mi ukradli mobil a než jsem na to přišla, vznikl za 4 hodiny dluh asi 8 000 Kč. Věc jsem hlásila na policii a snažila jsem se domluvit s T-Mobilem, aby na mně částku nevymáhali. Požádala jsem je o výpis hovorů, ale odmítli mi ho dát s tím, že už ho prý nemají. Prosím o radu, co mám dělat? Dana P. Rohozná

Na vaše otázky odpovídá:

Mgr. Ivana Picková,
Sdružení ochrany spotřebitelů, www.spotrebitel.info

Spotřebitelka má podle mého názoru povinnost fakturu uhradit. S T-Mobilem je ve smluvním vztahu – nese tedy odpovědnost za platby za odchozí hovory ze svého čísla. Trestný čin dle § 249 trestního zákoníku, tedy neoprávněné užití cizí věci, to není, neboť ten vyžaduje, aby byla způsobena škoda nikoliv malá, což znamená 25 000 Kč a více. Pokud by pachatel byl dostižen a krádež včetně volání mu byla prokázána, mohla by tuto škodu nárokovat v rámci adhezního trestního řízení.

Je to sice nespravedlivé, ale stejně to funguje také u odcizených platebních karet – ovšem s tím, že tam může vzniknou škoda mnohem vyšší. Proto banky doporučují pojištění pro případ ztráty karty, proto operátoři doporučují zákazníkům s paušály opatřit telefon PINem.

Nicméně, pokud jde o výpisy volání, myslím, že společnost by je měla spotřebitelce vydat.

Autor: připravila: zv