Jestli jste někdy přemýšlela nad tím, že máte už plné zuby neustálého stresu, schůzek, přemýšlení a kancelářské židle, můžete se třeba stát řidičkou autobusu. Už dávno to totiž není dominantou mužů, podmínky jsou čím dál tím přívětivější i pro něžné pohlaví.
Sama jsem tomu nevěřila, a tak vyzkoušet si řídit něco tak velkého mne lákalo. Jen pro srovnání – do té doby jsem byla zvyklá řídit mou malou Mazdu 121, která nemá posilovač volantu a se kterou se vejdu, kamkoliv jen potřebuji.
První dojem, když jsem si sedla do autobusu a za sebou měla čtyři chlapy, kteří na mě dohlíželi, byl trochu "vyklepaný". Všude spousta tlačítek, čudlíků, zrcátka úplně jiná – stejně jako třeba sklon pedálů.
Jenže během zhruba pěti minut jsem zjistila, že to vlastně není vůbec tak hrozné, jak se na první pohled zdá. Ovládání autobusu, včetně všech těch tlačítek a vychytávek, je vlastně strašně intuitivní a pochopí to každý. Věřte mi, že když jsem to zvládla já, tak to musí zvládnout každá žena. A po hodině, kdy jsem si vyzkoušela couvání, zatáčení, parkování i plynulou jízdu, jsem začala přemýšlet o změně povolání.
Žen za volantem přibývá
Stát se řidičkou autobusu? Podobná myšlenka napadá stále více žen, potvrzuje Zdeněk Abraham, šéf berounské divize firmy Arriva. Podle něj se v posledním roce počet žen řidiček v jejich společnosti zvýšil o pětadvacet procent. "Začíná to být práce jednodušší, a to díky moderní technice. Také je to více finančně zajímavé než třeba vykládat zboží v supermarketu nebo sedět na pokladně," vysvětluje motivace žen stát se řidičkami autobusu Zdeněk Abraham. Průměrný plat se tak pohybuje kolem 83 korun za hodinu, plus příplatky za soboty, neděle a diety.
I samy dopravní společnosti pomalu tíhnou k tomu, zaměstnávat více žen na těchto pozicích. Důvod je mnohem prozaičtější, než by se mohlo zdát. My ženy jsme totiž mnohem opatrnější na věci, a tak řidičky se všeobecně více starají o autobusy, které řídí. "Tím, že jsou k autobusu šetrnější, tak jsou i nižší náklady na provoz. A řidička si dokáže uklidit autobus lépe než ten muž," směje se Zdeněk Abraham. Důvodů je však mnohem více – třeba i to, že pro cestující je příjemnější, když se na ně usměje sympatická žena.
Stačí řidičák skupiny B
Navíc to není ani nijak složité, stát se řidičkou. Stačí, aby měla žena řidičský průkaz skupiny B, nástavbu na D už společnost zařídí. "Pokud někdo rozšiřuje řidičák ze skupiny B, čeká ho 40 jízd po čtyřiceti pěti minutách. Je nutné to celé odjezdit, aby si dáma zvykla na velikost autobusu, na to, že sedí před koly, že je nutné více si najíždět do zatáček. Na to všechno si musí zvyknout," uklidňuje případné adeptky Petr Bureš, instruktor z autoškoly.