Test: Jaký typ jedlíka jste? Poradíme vám, jak se ubránit přejídání | Pro ženy | Blesk.cz

Test: Jaký typ jedlíka jste? Poradíme vám, jak se ubránit přejídání

27. června 2014 | 06:00

Podle lékařů většina diet nakonec ztroskotá na chutích, která nás honí během různých psychických stavů. Proto pokud chceme zhunout, musíme ustálit naše emoce, aby nám neházely při dietě klacky pod nohy. Zkuste si udělat test, ať víte, jak se bránit emocionálním chutím.

Pokud jste zvyklí ve stresu sáhnout po tabulce čokolády, nebo pytlíku sušenek, pak jste tu správně. Různé průzkumy nezávisle na sobě ukazují, že 70% lidí se pouští do jídla hlavně ve chvílích, kdy jsou pod nějakým emocionálním tlakem.

To je také hlavní důvod, proč většina diet nakonec selže. Jesliže chcete zhubnout, snažte se v první řadě dostat do psychické pohody. V následujícím testu vám poradíme, jak na to. 

Test: 

1. Při jakých emocích máte největší sklony k jídlu?

a) Když vás někdo naštve.
b) Když jsem ve stresu a nevím jak z toho ven.
c) Když se mi něco nedaří.
d) Když jsem si vzpomněla na bolestnou událost (rozvod, atd.)

2. Když máte pocit, že jste někým zadebána nebo nedoceněna, jak reagujete?

a) Cítím se vnitřně opravdu špatně a dotýká se mne to.
b) Jsem ve stresu z těchto emocí.
c) Snažím se tomu moc nepoddávat.
d) Nijak to neřeším, život jde dál.

3. Pokud byste chtěla změnit jednu věc ohledně vašich emocí, co by to bylo? 

a) Chtěla bych přestat se tolik rozčilovat.
b) Chtěla bych se cítit trochu méně ve stresu.
c) Chtěla bych se zbavit pocitů nejistoty.
d) Chtěla bych se zbavit bolestných vzpomínek.

4. Z čeho máte největší strach, když musíte tváří v tvář čelit problémům?

a) Chtěla bych umět kontrolovat své emoce.
b) Přemýšlím pouze nad tím, jak situaci vyřešit.
c) Raději se držím zpět, nejsem moc dobrá v řešení problémů.
d) Bude to velmi bolestivé pro mne.

5. Co se vám honí hlavou, když podlehnete emocím a pustíte se do jídla?

a) Jsem na sebe naštvaná, že jsem takový slaboch.
b) Pokud bych nebyla ve stresu, nejedla bych.
c) Jak bych si přála mít někoho, kdo by mě podpořil!
d) Nebudu se přeči rozčilovat kvůli tomu, že jsem si dala něco dobrého... 

Zakroužkujte a, b, c, d. 

Poznejte, jaký jste typ jedlíka podle vašich emocí.

Pokud máte zakroužkovaných nejvíce a: 

Býváte často naštvaná a tyto pocity je potřeba z vás dostat pryč. Až budete příště naštvaná, dostaňte to ze sebe tak, že si všechny pocity vykřičíte a nahrajete si to na diktafon. Poté si to poslechněte a mělo by vám pomoci pochopit, co vás tolik naštvalo. Napište si na papír, co vás tolik rozčílilo a také kdo. Tím, že své emoce ze sebe dostanete, se vám uleví. 

Vaše nové motto by mělo znít: „Nechci se rozčilovat, protože mě to pak nutí o to více jíst“. Myslete na to, že čím více se budete rozčilovat, tím více budete jíst. A to přeci nechcete. Pokud se však těmto pocitům nedovedete ubránit, ve chvíli vytočení si dejte na pět minut pauzu a jděte se projít. Buď ven, anebo jen po práci. Během toho se snažte sama sebe přesvědčit, že ten problém vlastně není tak hrozný, jak se může na první pohled zdát.

Pokud máte zakroužkovaných nejvíce b: 

Naučte se říct NE dalším povinnostem. Pokud vypustíte některé z vašich úkolů, které byste vlastně ani dělat nemusela, uleví se vám. A vyhnete se tím stresu. Nemusíte přeci dělat úplně vše, o co vás kdo požádá. Zeptejte se sama sebe: „Stojí mi to vůbec za ten stres?". Opakujte si pořád dokola, že všechno je fajn. 

Jídlo je na stupnici od jedné do deseti, co se uspokojení týče výš, než sex

Snažte se do svého života dostat co nejvíce pozitivních situací. Pusťte si večer komedii, naplánujte si na víkend piknik s přáteli, travte se svým partnerem a rodinou co nejvíce času. Předem vylučte situace, které by vás mohly dostat do stresu. Posuňte si deadliny o jeden den dopředu, ať máte dost času na vše. Až budete mít pocit, že na vás opět doléhá stres, vypněte na pět minut mozek. Podívejte se třeba na fotografie z poslední dovolené a zavzpomínejte.

Pokud máte zakroužkovaných nejvíce c: 

Máte pocit, že nejste dostatečně dobrá a snažíte se být pořád lepší. Napište si na papírek tři věci, o kterých víte, že jste v nich skutečně dobrá. Nalepte si je v práci na počítač, doma v pracovně, nebo na jiné místo, kde trávíte hodně času. Nevěřte tomu, že ostatní lidé jsou o tolik lepší, než vy. Často se tak jenom tváří, sami mají svých chyb dost. 

Lidé, kteří na tuto dietu nedají dopustit tvrdí, že jsme stvořeni k tomu, abychom jedli jako lovci a sběrači doby kamenné.

Utiště v sobě ten hlas, který vám našeptává, že jste nedůležitá. To není vůbec prava. Změňte to a opakujte si stále to dobré, co se vám podařilo a v čem jste jedinečná. Pokud byste měla sklon dát si něco dobrého, abyste za to jídlo mohla schovat své špatné pocity, zapomeňte na to. Raději zavolejte osobě, která vás umí pochválit, která bám říká hezké věci, a popovídejte si s ní. Hlavně se naučte nebrat si tolik věcí osobně. Často za ně nemůžete vy sama, ale je v tom namočeno více lidí. 

Pokud máte zakroužkovaných nejvíce d: 

Často se utápíte ve starých, špatných vzpomínkách, které ničí i váš současný život. Pokud v sobě však máte stále ještě nevyřešené problémy, které vám ubližují, možná je čas začít to řešit a vymanit se z toho. Nebojte se se svými problémy svěřit někomu blízkému. Myslete na to, že není nic špatného o své trable se podělit. 

Slibte sama sobě, že přestanete žít v minulosti a budete brát jen to, co je teď a tady! Není možné, aby vaše minulost ovládala současnost. Proto pokud se vyskytne nějaký problém, okamžitě zahoďte to, co bylo, a plně se soustřeďte na současné řešení. 

Autor: maš