Předvánoční půst: Štíhlejší a zdravější už za 5 dní | Pro ženy | Blesk.cz

Předvánoční půst: Štíhlejší a zdravější už za 5 dní

17. prosince 2013 | 08:52

Už teď vás z představy vánočního hodování bolí břicho? Zkuste adventní půst. Je skvělou prevencí proti problémům ze svátečního přejídání, pomůže vaší linii a celkově se díky němu budete cítit lépe.

Vánoce našemu zažívacímu traktu dají pořádně zabrat. Půst má proto právě v adventu velký smysl. Věděli to i naši předkové. Ti drželi předvánoční půst z náboženských důvodů, vy ho můžete držet kvůli svému zdraví.

Čím vám pár dní jiného režimu prospěje?

* Tělo začne lépe vstřebávat důležité látky, jako jsou vitaminy, enzymy, antioxidanty, stopové prvky atd.

* Imunitní systém si odpočine od věčného boje s bakteriemi, kvasinkami a dalšími látkami, kterými je náš trávicí systém permanentně zanesený.

* I za tak krátkou dobu budete duševně svěžejší a zvýší se vaše psychická odolnost.

* Budete mít lepší náladu.

Kdy je nejvhodnější čas?

Půst si naplánujte na trochu klidnější dobu. Rozhodně si nevybírejte dny, kdy budete běhat po návštěvách nebo jste se třeba přihlásila na maraton v aerobiku. Zvolíte-li na půst víkend, počítejte s tím, že vás bude honit mlsná, a obrňte se. Ve všední dny snadněji zapomenete na hlad, na druhou stranu se večer můžete cítit trochu vyčerpaná. Půst nedržte v případě, že jste nemocná (akutně i chronicky), necítíte se dobře, jste těhotná nebo kojíte. V takových případech počkejte na vhodnější dobu a raději se poraďte s lékařem.

Váš osobní plán

Abychom vám usnadnily výběr pokrmů, počítejte s tím, že co není povolené, je po všechny dny zakázané. Tentokrát neplatí, že jíst byste měla pětkrát denně, nedržíte žádnou dietu. Můžete si ale jídlo rozdělit do pěti menších porcí. Během dní pijte čistou neochucenou vodu bez bublinek, pokud možno vlažnou. Můžete ji dochutit šťávou z citronu. Půst si můžete prodloužit o dva dny, které se budou podobat prvnímu a pátému, s tím, že do jídelníčku zařadíte jedno vařené vajíčko a jeden bílý jogurt. Plán ale dál neprodlužujte, o delších půstech je třeba se poradit s odborníkem. Detoxikace se kupodivu dodržují lépe než diety, protože v nás nevyvolávají tolik stresu, jsou dočasné a myslíme při nich hlavně na své zdraví. Docela dobré je naplánovat si náhradní činnost, abyste nemyslela na hlad. Ideální jsou procházky na čerstvém vzduchu nebo detoxikační masáž.

Detox den po dni

1. a 5. den

Snídaně
Rozmixujte s vodou dvě nakrájená jablka, jeden n banán, kousek zázvoru, lžičku ba citronové šťávy a vypijte.

Oběd
Uvařte si jáhlovou kaši s nastrouhaným jablkem, dochuťte malým kouskem másla.

Večeře
Dejte si zeleninovou polévku.

2. a 4. den

Snídaně
Nalačno vypijte šťávu vymačkanou z růžového grepu. Rozmixujte s vodou dvě hrsti polníčku, půl nakrájeného banánu a jedno jablko s kouskem zázvoru a několika lístky máty.

Oběd
Uvařte si porci rýže a smíchejte ji s dušenou zeleninou, můžete přidat trochu olivového oleje.

Večeře
Vypijte teplý zeleninový vývar.

3. den

Vyberte si ze dvou variant. Můžete držet půst, kdy budete celý dne popíjet vlažnou vodu a nesníte ani nevypijete vůbec nic jiného. Snadnější varianta: celý den na ovoci a čerstvě vymačkaných ovocných šťávách NEBO na zelenině a čerstvě vymačkaných zeleninových šťávách.

S čím musíte počítat?

Takto krátký půst obvykle nemá žádné vedlejší účinky, ale může se stát, že vám vyskočí krátkodobá vyrážka, střeva budou pracovat rychleji, než jste zvyklá, váš pot bude více cítit, dostanete rýmu. To jsou běžné projevy čištění organismu, které by vás neměly znepokojovat. Pokud obtíže přetrvají, vyhledejte odborníka.

Autor: oli