Brambory & tvaroh pro štíhlejší postavu | Pro ženy | Blesk.cz

Brambory & tvaroh pro štíhlejší postavu

30. října 2008 | 15:28

Kombinace brambor s tvarohem je ideální na hubnutí, protože brambory vás na dlouho zasytí a tvaroh zase zabezpečí bílkoviny v lehce stravitelné formě. A nejen to!

Brambory
Mají v sobě zázračnou schopnost pohlcovat tuky a zachovat si přitom svoji "lehkou" chuť. I v nich se nacházejí bílkoviny a nezanedbatelné množství vitaminu C. Jsou hodnotným zdrojem fosforu, síry, hořčíku, vápníku a přímo nenahraditelným zdrojem draslíku. Mají i léčivé účinky. Například čerstvá šťáva lisovaná z brambor nakrájených nadrobno pomáhá při potížích se žaludkem a střevy.Scezená nesolená voda z rozvařených brambor, smíchaná s kouskem celeru, zase povzbuzuje látkovou přeměnu.

Tvaroh
Patří mezi čerstvé zrající sýry, a navzdory svému příznivému složení je u nás konzumuje stále nedostatečně. Například 100 g měkkého tvarohu má energii 527 kJ a průměrně obsahuje 18,7 g bílkovin, 0,35 g tuku, 0,44 mléčného cukru (laktózy), 60 mg vápníku, 0,65 mg železa a 0,37 mg vitaminu B2.
Bílkoviny z tvarohu jsou lehce stravitelné. Tvaroh obsahuje fosfor, draslík a hořčík, takže podporuje svalovou, duševní a hormonální činnost těla. Možná ještě nevíte, že tvaroh a sýr chrání i zuby. Pravidelný přísun tvarohu nebo kousek sýra po jídle snižuje riziko zubního kazu.

 

Tohle nízkokalorické duo je nejlepším základem pro pestré recepty.
Tohle nízkokalorické duo je nejlepším základem pro pestré recepty.
Autor: Dušan Křístek

Jak na to?

Náš třídenní dietní program s bramborami a tvarohem nastartuje váš metabolismus a připraví tělo na další hubnutí. Skládá se ze snídaně, oběda a večeře. Přitom musíte vypít dva až tři litry tekutin denně, nejlépe neslazené čaje nebo čistou vodu.

Vyberte si snídani (850 kJ)

Pomerančový tvaroh
Smíchejte 100 g nízkotučného tvarohu, 1 lžičku sirupu z agáve a 2 lžíce minerální vody. Oloupejte 1 pomeranč, nakrájejte ho na kostky a přidejte k tvarohu. Orestujte na pánvi 10 g celozrnných ovesných vloček a 1 lžičku nasekaných lískových oříšků a přimíchejte k tvarohové směsi.

Ředkvičkový tvaroh s celozrnným chlebem
Smíchejte 10 g nízkotučného tvarohu, 1 lžíci minerální vody, 1 lžíci lněného oleje, sůl, pepř a 50 g nakrájených ředkviček. Podávejte na krajíci celozrnného chleba.

Ovocno-oříškové müsli
Smíchejte 5 g nasekaných lískových oříšků a 15 g celozrnných ovesných vloček, přidejte 1 nakrájené jablko a 1 nakrájený pomeranč. K tomu podávejte 125 g nízkotučného kysaného mléka.

Oběd a večeře (1500 kJ)

1. DEN

Oběd: Bramborová polévka s lososem
Oloupejte 400 g brambor a 250 g chřestu. Vařte je nenakrájené asi 12 minut ve 400 ml zeleninového vývaru. Polovinu chřestu a brambor vyndejte a nechte vychladnout na večeři. Zbytek brambor a chřestu ve vývaru dovařte na pyré. Přidejte 1 lžíci kysané smetany. Opečte na olivovém oleji 150 g lososových filetů, okořeňte je a smíchejte s 3 lžícemi nasekaného kopru. Krémovou polévku podávejte s kousky chřestu a lososa.

 

Bramborová polévka s lososem
Bramborová polévka s lososem
Autor: ilustrační foto: SHUTTERSTOCK.COM

Večeře: Bramborový nákyp
Do vymaštěné nákypové formy dejte 200 g rozmačkaných brambor (z oběda) se 150 g nakrájených žampionů a s 1 rajčetem nakrájeným na kostky. Oddělte z 1 vajíčka bílek a žloutek. Smíchejte 125 g nízkotučného tvarohu, sůl, pepř, 2 lžičky nasekaných bylinek a žloutek. Bílek a špetku soli ušlehejte na sníh a přidejte do tvarohové směsi. Směs vylijte na brambory a posypte 10 g strouhaného parmezánu. Pečte ve vyhřáté troubě při 180 °C asi 15 minut.

Bramborový nákyp
Bramborový nákyp
Autor: ilustrační foto: SHUTTERSTOCK.COM

2. DEN

Oběd: Salát s vajíčkem
Umyjte a uvařte ve slupce v osolené vodě 330 g brambor. Pak je slijte a nakrájejte na poloviny. Uvařte natvrdo 1 malé vajíčko. Smíchejte 100 g nízkotučného jogurtu, 50 g nízkotučného tvarohu, 1 lžičku lněného oleje, sůl, pepř a půl lžičky hořčice a přimíchejte 2 lžíce čerstvě nasekaných bylinek. Očistěte 50 g salátových okurek a 75 g ředkviček, jemně okořeňte a nakrájené promíchejte s bramborami a s dresinkem. Krátce nechte odstát. Bramborový salát ještě jednou dochuťte a podávejte s vejcem rozkrojeným na dvě půlky.

 

Salát s vejcem
Salát s vejcem
Autor: ilustrační foto: SHUTTERSTOCK.COM

Večeře: Hovězí s pyré
Očistěte, nakrájejte a uvařte v osolené vodě 250 g brambor. Lehce potřete olejem plátek (100 g) hovězí svíčkové a na pánvi opečte. Brambory slijte, najemno je rozmačkejte a přidejte 1 lžičku lněného oleje, sůl, pepř a 75 g nízkotučného tvarohu. Nadrobno nakrájejte půl svazku bazalky a přidejte do pyré. Ještě dochuťte a hovězí plátek podávejte spolu a pyré.

3. DEN

Oběd: Mletý řízek s pečenými bramborami
Nakrájejte 250 g brambor na poloviny, osolte, opepřete a dochuťte půl lžičkou provensálského koření. Potřete olivovým olejem zapékací mísu a brambory do ní vložte rozkrojenou částí dolů. V troubě rozpálené na 220 °C pečte asi 25 minut. Očistěte a najemno nakrájejte 10 g žampionů, smíchejte s 1 lžící nízkotučného tvarohu, 1 lžící celozrnných ovesných vloček, solí, pepřem a 1 lžičkou kečupu. Přidejte 90 g mleté hovězí svíčkové. Vytvarujte malý řízek a upečte dokřupava. Smíchejte 50 g nízkotučného tvarohu, 1 lžičku nasekané bazalky a 1 lžíci minerální vody a dochuťte. Mletý řízek, pečené brambory a tvarohový krém podávejte dohromady.

 

Mletý řízek s pečeným bramborem
Mletý řízek s pečeným bramborem
Autor: ilustrační foto: SHUTTERSTOCK.COM

Večeře: Placky s dresinkem
Uvařte 250 g brambor. Brambory oloupejte, jemně rozmačkejte a smíchejte s malým vajíčkem, 75 g nízkotučného tvarohu, solí, mletým pepřem a 3 lžícemi nasekaných bylinek. Ze směsi vytvarujte malé bramborové placky, opečte je z obou stran na rozehřáté pánvi potřené olejem. Nahrubo nakrájejte 1 malý pomeranč, oloupejte jednotlivé měsíčky a dužinu vytlačte – šťávu smíchejte s půlkou lžičky jemného pomerančového džusu, půlkou lžičky medu, solí, pepřem a lžičkou lněného oleje. Nakrájejte na kostky 1 rajče a smíchejte s dresinkem. Nakrájený pomeranč a dresink smíchejte a směsí polijte placky.

Autor: iva, oli
1080p 720p 360p
DesktopMobile