Jsem špatný řidič? Pokud děláte za volantem tyhle věci, tak ano!
Jak se pozná špatný řidič? Ohrožuje svoji jízdou nejen sebe, ale i ostatní na silnicích. Co to přesně zamená? Agentura NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), mající v USA na starost bezpečnost silničního provozu, sestavila žebříček nejnebezpečnějšího chování za volantem, které může mít za následek havárii nebo dokonce smrt. Není to i váš případ?
Jízda v protisměru
Autor: iStockJedním z nejčastějších důvodů havárie je odbočení do protisměru. Jedná se o postrach amerických řidičů ve věku nad 70 let, mající občas problém se v hustém provozu zorientovat. Ale stát se to pochopitelně může každému. Na roveň tomuto chování staví NHTSA jízdu na červenou, nezastavování na stopkách a nedání přednosti v jízdě obecně.
Nepoužívání bezpečnostních pásů
Autor: scomZapnuté bezpečností pásy zachránily v letech 2004-2008 více než 75 tisíc životů. To sice vypadá jako úplně aktuální statistika, ale nemůže být asi pochyb o tom, že by čísla ze současnosti dopadla nějak jinak. Ba co víc, v době, kdy je každý vůz doslova přecpaný airbagy, je extrémně nebezpečné se v autě nezapínat. Naštěstí dnešní generace řidičů prý už považuje pás za naprostou samozřejmost.
Riskantní jízda
Autor: Shutterstock.comRiskantní nebo prostě zběsilá či bezhlavá jízda je poměrně běžný jev - předjíždění na nepřehledných místech, "myškování", styl brzda-plyn, vybržďování, předjíždění zprava, ale třeba i pomalá jízda v levém pruhu, tohle všechno bývá důvodem komplikací na silnicích. V mnoha státech je považováno za riskantní jízdu překročení rychlostních limitů o více, než 20 km/h a postihováno tvrdými pokutami.
Jízda ve větrném pytli
Autor: scomJet v těsné vzdálenosti za kamionem, dodávkou, ale i běžným autem a schovat se tak do oblasti s nižším tlakem vzduchu sice může přinést určitou úsporu paliva a při závodech na okruzích usnadňuje předjíždění, ale na silnice určitě nepatří. Na náhlé zabrzdění vozidla vpředu nemusí řidič vzadu zareagovat včas a může dojít (a dochází) ke kolizím.
Rychlá jízda za špatných podmínek
Autor: profimedia.cz
Riskantní jízda je ještě riskantnější, pokud nejsou povětrnostní podmínky ideální - mokro, námraza, sníh, to vše urychlí ztrátu přilnavosti a zvýší riziko havárie. Podle Federal Highway Administration počasí ovlivní v průměru 24 % všech bouraček.Nepozornost
Autor: profimedia.czNepozornost za volantem nabírá v posledních letech na "důležitosti". Se stále bohatší výbavou aut, konektivitou, chytrými telefony a sociálními sítěmi zbývá mnohdy na řízení za volantem jen velmi málo času. Třeba textování ovlivňuje pozornost podobným způsobem, jako jízda pod vlivem alkoholu. Ale nejde jen o elektroniku - zapomeňte na make-up ve zpětném zrcátku, jídlo, zkoumání, co děti vyvádí na zadních sedadlech a raději sledujte dění kolem sebe. Když jeden vidí, co všechno jsou lidé schopni za volantem dělat, tak si říká, že autonomní systémy nejsou zase tak úplně od věci.
Rychlá jízda
Autor: ShutterstockRychlá jízda je druhá nejčastější příčina smrtelných dopravních nehod. V tomto případě ani není o čem diskutovat. Zajímavé ovšem je, že ke smrtelné dopravní nehodě dochází s podobnou pravidelností, ať už dojde k překročení rychlosti na dálnici, na okresce nebo ve městě. Ovšem pozor, častou příčinou havárií je i jízda pomalejší, než je běžný rychlostní průměr na dané komunikaci!
Únava za volantem
Autor: Shutterstock.comUnavený řidič je sobě i svému okolí podobně nebezpečný, jako opilý. Mikrospánek nebo i skutečné usnutí za volantem je extrémně nebezpečné, proto pokud se vám chce spát, běžte prostě spát, byť třeba jen na chvíli. A nejde jen o samotné usnutí, unavený řidič má také značně zpomalené reakce. Obecně mají řidiči tendenci usnout spíše na dálnici při monotónní jízdě, méně pak na klikatějších silnicích.
Jízda pod vlivem
Autor: ČTKAlkohol a drogy nejčastěji způsobují dopravní nehody a jsou nejběžnější příčinou fatálních havárií. Tečka.
Více článků o bezpečnosti na silnicích a za volantem najdete ZDE na webu Auto.cz >>>