Který čaj je v zimě skutečně zdravý? Černý, zelený nebo ovocný? | Pro ženy | Blesk.cz

Který čaj je v zimě skutečně zdravý? Černý, zelený nebo ovocný?

18. listopadu 2014 | 06:00

Černý čaj zatěžuje srdce jako káva, zelený zase ochlazuje, stejně jako to, když si do jakéhokoliv čaje přidáte citron. Které čaje jsou pro vás právě teď vhodné?

Málokdo ví, že černý čaj zatěžuje srdce stejně jako káva. Proto je lepší nahradit ho čaji bylinkovými. A jak je to s čím dál více oblíbenějším zeleným čajem? Obsahuje hodně antioxidantů, ale podle čínské medicíny má ochlazující účinky, stejně jako čaj mátový, proto je důležité nepít jej samotný, ale dát si do něj opět zázvor nebo skořici, které termický účinek vyrovnají.

"Výjimkou mezi zelenými čaji je puerh, který neochlazuje a mimo jiné skvěle podporuje imunitu, podporuje jaterní činnost a neobsahuje tein ani kofein, takže neprovokuje ledviny. Rozhodně jej ale vždy kupujte sypaný, ne v sáčkách," radí výživový specialista Martin Škába.

Pro ty, kteří chtějí bolesti hlavy zahnat bez léků, přinášíme osvědčené tipy našich předků.
Ostropestřec zlepší imunitu

Sypané čaje si navíc můžete nechat namíchat a přidat si do nich, to co máte rádi, či co potřebujete. Co třeba zklidňující meduňku? Ta navíc zklidní pocuchané nervy, přivodí spánek a sníží horečku. Ostropestřec mariánský pak udělá na podzim s vaším tělem doslova zázraky. Kupte si jen semínka (ta můžete ostatně konzumovat i samotná), rozdrťte je, zalijte vroucí vodou a nechte louhovat 20 minut. Tento čaj působí skvěle na játra i pro povzbuzení imunitního systému.

Zázvorový čaj léčí a skvěle chutná.
Zázvor regeneruje a zahřívá

"Zcela specifický je pak svými účinky v toto roční období čaj zázvorový. Pomáhá trávení a tím podporuje regeneraci těla a imunitu, má silně zahřívací efekt, podporuje zdraví cévního systému a mnohé další," doplňuje kolegu nutriční poradkyně Aneta Procházková. Vedle tohoto čaje radí pít i vodu, zázvor má odvodňující účinky.

Pozor na citron

Málokdo to ví, ale jakýkoliv čaj, do kterého přidáte citron, vás silně ochladí. Ano, vitamín C se počítá, ale lépe uděláte, když do čaje přidáte tzv. zahřívací koření, jako je skořice nebo třeba právě zázvor. "Když máte teplotu, ale nepotíte se, pijte rozhodně jen čaje bez citronu a zvyšte množství zázvoru, abyste se zahřáli a došlo k pocení. Máte-li teplotu a potíte se, můžete si dát rovnou čaj s citronem, ale bez zázvoru," doporučuje Martin Škába.

Odborník ovšem varuje, že čaje nenahradí zdravý pitný režim, který by na podzim a v zimě měl zahrnovat teplou vodu, ne studené nápoje.

Autor: Blanka Kubíčková
1080p 720p 360p
DesktopMobile