Pět důležitých čísel o vápníku | Pro ženy | Blesk.cz

Pět důležitých čísel o vápníku

16. června 2020 | 00:00
Prezentace klienta |

Všichni si ho spojujeme s udržením normálního stavu kostí a zubů, ale vápník je prvkem, který v těle hraje desítky dalších rolí! Přispívá k normální funkci trávicích enzymů nebo energetickému metabolismu. Je důležitý pro normální fungování svalů, ale svou roli hraje i v rámci normální srážlivosti krve a funkce nervových přenosů. Na jednu minerální látku je toho opravdu požehnaně. Vyplatí se toho vědět o dost víc.

48 %

dospělé populace trpí akutním nedostatkem vápníku. Prokázaly to i tuzemské výzkumy Společnosti pro výživu, která od roku 2007 provedla celkem pět nutričních studií na 5 000 jídelníčků dětí i dospělých. Výsledky ukázaly, že optimální hladinu vápníku si udržely jen děti do předškolního věku. Směrem k pubertě příjem vápníku –především s ohledem na pokles konzumace mléčných produktů – klesal, a u 10 % puberťáků klesl dokonce na pouhou polovinu. A ani dospělí Češi na tom nejsou lépe. Celkem 48 % dospělých trpí nedostatkem vápníku, přičemž asi pětina populace přijímá pouhou polovinu doporučené denní dávky!

1 000 mg

je přitom průměrná denní doporučená dávka vápníku pro dospělé od 19 let výše. Mezi 10. a 18. narozeninami je pak jeho potřeba zdaleka nejvyšší. Děti mezi 10. a 13. rokem by měly pokrýt prostřednictvím pestré stravy až 1 100 mg, a pak až do 19. narozenin dokonce 1 200 mg. Je to logické, tělo v tu dobu prochází náročným vývinem a vykazuje zvýšenou poptávku po všech živinách i mikroživinách, mezi něž vápník coby minerální látka patří.  

Autor: Kofola ČeskoSlovensko

99 %

Celkového obsahu vápníku v těle je uloženo v kostech a zubech, pouhé 1 % je rozptýlené v tzv. měkkých tkáních.

10‒50 %

představuje rozmezí tzv. vstřebatelnosti vápníku. To, že ho totiž sníte dost, neznamená, že ho tělo všechen vstřebá. K tomu potřebuje ještě „spoluhráče“ v podobě dalších mikroživin. Důležitý je v tomto ohledu například hořčík, který je podobně jako vápník třeba pro udržení normálního stavu a kostí nebo se stejně jako vápník podílí na procesu dělení buněk. V praxi je proto potřeba počítat s tím, že pokud máte během dne dostat do těla okolo 1 000 mg vápníku jako žena ve středním věku, musíte si uvědomit, že k tomu jeden jogurt opravdu nestačí, že je skutečně potřeba zaměřit se na pestrou a vyváženou stravu včetně pitného režimu obohaceného například i o minerální vody s obsahem vápníku. Jednou z nich je například minerální voda Kláštorná Kalcia.

až 400 mg

vápníku může organismus ztratit během sportovní aktivity. Při cvičení, ani po něm tak nezapomínejte doplnit ztracené minerály.