Pátek 18. září 2020
Svátek slaví Kryštof, zítra Zita
Jasno 18°C

Sauna: Spojenec proti nachlazení a chřipkám

18. ledna 2007 | 08:36

Chcete-li se vyhnout nachlazení, navštivte saunu, působí blahodárně na celé tělo. Nezapomeňte ale, že všeho s mírou!

Navzdory teplé zimě hlásí lékaři obrovský nárůst počtu nachlazení. Jak proti němu bojovat? Skvělým pomocníkem je třeba sauna. Při pravidelném saunování se posílí obranyschopnost těla, které pak snáze odolává nachlazení a virózám. Než ale popadneme ručník a vyrazíme do sauny, měli bychom vědět, co naše tělo čeká. Hop z chladu do horka Sauna je procedura, při níž se vzájemně střídají fáze, ve kterých dochází k přehřátí organismu, a fáze, v nichž se ochlazuje. Tento populární způsob posílení imunity pochází z Finska. Teplo: * urychluje enzymatické procesy v těle * aktivizuje buněčný metabolismus * cévy se rozšiřují, a lépe prokrvují tkáně * uvolňují se svaly, což zlepšuje pohyblivost kloubů Ochlazení: * cévy se zužují * opakovaným střídáním tepla a chladu dochází vždy po chladné fázi ke zvýšení rychlosti zpětného proudění krve v žilách. Jak by jednotlivé fáze střídání tepla a chladu měly být dlouhé, na to neexistuje přesný recept. Určujícím faktorem je, aby se člověk cítil v sauně dobře. Dospělým většinou postačí posedět v horku 8 -15 minut, dětem jen 3 - 8 minut. Teplota saunové lázně má být 86 stupňů Celsia ve výši hlavy průměrně vysokého člověka. Pro děti je doporučována teplota o 10 stupňů nižší. Důležité je, aby po přehřátí následovala dostatečně dlouhá ochlazovací fáze: začít pobytem na čerstvém vzduchu, následuje postříkání studenou vodou z hadice nebo koupel v bazénku se studenou vodou. Nesprávné užívání škodí Při některých chorobách, například astmatu, kardiovaskulárních chorobách nebo vysokém krevním tlaku, by ochlazovací fáze neměla být příliš intenzivní a měla by po ní následovat přestávka na zklidnění organismu. Příliš intenzivní užívání sauny by mohlo poškodit zdraví. Pobyt v sauně aktivuje oběhový systém, zatížení srdce stoupne během zahřívací fáze až na dvojnásobek výchozích hodnot. Sauně by se proto měli vyhýbat lidé se selhávajícím srdcem, s čerstvě prodělaným infarktem, těžkými záchvaty anginy pectoris a s nedostatečně léčeným vysokým krevním tlakem. Saunovní neprospěje ani lidem se zánětem žil, s křečovými žilami a měli by se jí vyhýbat nemocní s infekčními chorobami. Při všech pochybnostech se vyplatí návštěvu sauny konzultovat s ošetřujícím lékařem. Svědčí v každém věku Finové mají přísloví: "Kdo k sauně dokáže dojít, může do ní i vejít." Vyšší věk tedy rozhodně kontraindikací pro saunování není. Lidé s chronickými chorobami by se však měli poradit s lékařem. Kdo trpí ledvinovými kamínky, neměl by před saunováním i po něm zapomenout na dostatečný přísun tekutin. Potom se může potit bez obav. Protože krev při saunování směřuje především do kůže, nechoďte do sauny s naplněným žaludkem, což by odvedlo další krev a mohlo by dojít ke kolapsu.


Jak horko působí Na kůži: Zvyšuje se látková výměna, což je umožněno až osminásobným vzestupem přívodu krve. Při vzestupu teploty kůže se zdvojnásobí odpařování. Dochází k odstranění zrohovatělých šupin pokožky, ulpívající nečistoty, bakterií, kvasinek, mykotické flóry - k dokonalé očistě. Na srdce a cévy: Příliv krve do kůže stoupá z klidového množství čtvrt až půl litru za minutu na desetinásobek, o 50 procent se zvyšuje rychlost krevního oběhu, stoupá puls. Pro srdce je výhodné mohutné rozšíření cév, protože nemusí pracovat proti jejich odporu. Na dýchací cesty: Zvýšené prokrvení dýchacích cest se projeví vyšší sekrecí hlenových žlázek, řasinky epitelu se rychleji pohybují, čímž se rychleji odstraňuje hlen s nabalenými mikroby a zvýší se tak tvorba protilátek v těle. Vitální kapacita plic prokazuje zlepšení hodnot ještě následující den ráno po saunování. Na psychiku: Sauna uvolňuje psychické napětí, zmenšuje úzkost a agresivitu. Povzbuzuje až euforizuje. Na pohybový aparát: Tkáně se prohřívají do hloubky. To pomáhá u chronických revmatických procesů.
Kdy prospívá Saunování je užitečná podpůrná terapie při těchto potížích: * lehké deprese * stres * poruchy spánku * náchylnost k chřipkovým infekcím * nachlazení organismu vůči * malá přizpůsobivost náhlému střídání teploty prokrvování kůže * nedostatečné * ztuhnutí kloubního svalstva (pokud není v akutní fázi)