7 snadných způsobů, jak předejít rakovině. Dejte si mrkev a začněte uklízet! | Pro ženy | Blesk.cz

7 snadných způsobů, jak předejít rakovině. Dejte si mrkev a začněte uklízet!

  • Navzdory neradostným předpovědím můžeme riziko vzniku rakoviny ovlivnit svým chováním a návyky.
    7. května 2015 | 13:00

    Rakovina. Diagnóza, která děsí. Statistiky bohužel hovoří jasně, každý třetí obyvatel České republiky v průběhu svého života rakovinou onemocní a každý čtvrtý na ni zemře. Jak ale odborníci tvrdí, záleží i na nás, zda riziko zvýšíme, nebo naopak. Navzdory neradostným předpovědím totiž můžeme hodně ovlivnit svým chováním a návyky. 

  • 1. Nevyhýbejte se domácím pracím

    žena, prach, prachovka, úklid, domácí práce
    Zní to neuvěřitelně, že něco tak všedního, jako jsou domácí práce, může pomoci předejít rakovině. Je to ale opravdu tak. Výzkum totiž ukazuje, že pravidelná aktivita hraje důležitou roli v prevenci některých druhů rakoviny, jako jsou rakoviny střeva a prsu. Studie jasně prokázaly, že může pomoci udržet optimální hladinu hormonů.
  • 2. K svačině si dejte mrkev

    Mrkev
    Na tom, že máte občas chuť zakousnout něco malého, není vůbec nic špatného. Záleží ale na tom, co si dáte. Věděli jste, že pokud denně přijmete o pouhých 100 kalorií víc, za rok přiberete pět kilo? A s nadváhou nebo obezitou je spojeno dokonce deset typů rakoviny, včetně rakoviny střeva, prsu a jater. Nemusíte přestat mlsat, stačí, když nezdravé pamlsky vyměníte za zdravé, s nízkým obsahem kalorií. Místo chipsů si radši dejte třeba sladkou mrkvičku. A pokud máte opravdu nezkrotnou chuť na něco sladkého, dejte si čtvereček hořké čokolády s vysokým obsahem kakaa.
  • 3. Vyřaďte z jídelníčku bílou mouku

    Nemějte obavy, pečiva se nemusíte vzdát úplně. Jen nahraďte výrobky z bílé mouky těmi celozrnnými. Věděli jste, že krajíc celozrnného chleba obsahuje kolem 2,5 g vlákniny oproti pouhému 1 gramu v bílém chlebu? Místo klasické housky si proto příště radši dejte tmavý chléb, rýži kupujte natural, těstoviny celozrnné. Vláknina totiž výrazně napomáhá tomu, že máte delší dobu pocit plnosti, což usnadňuje udržení zdravé hmotnosti a snížení rizika těch typů rakoviny, které souvisejí s nadváhou. Vláknina navíc podporuje pohyb střev, což snižuje riziko rakoviny tlustého střeva.
  • 4. Okořeňte si život

    Koření v sobě skrývá obrovský potenciál.
    Příliš mnoho soli může nejen zvýšit krevní tlak, ale i zvýšit riziko rakoviny žaludku. Vědci věří, že je to proto, že sůl poškozuje výstelku žaludku. Snažte se proto postupně snižovat množství soli, kterou přidáváte do jídla. Místo toho použijte koření, bylinky, česnek a citron, které sůl spolehlivě nahradí. Černý pepř, chilli, zázvor a byliny, jako jsou bazalka a bobkový list, dodají jídlu potřebnou chuť.
  • 5. Staňte se vegetariánem

    Základem úspěchu je kvalitní a správně nařezané maso.
    Nebojte, nechci po vás, abyste se vzdali masa navždycky. Existují ale přesvědčivé důkazy o tom, že konzumace velkého množství červeného masa zvyšuje riziko vzniku rakoviny tlustého střeva. A je také prokázáno, že průmyslově zpracované maso, jako je např. nějaká uzenina, je příčinou rakoviny střev. Obsahuje totiž konzervační činidla a další karcinogenní látky. Jedním ze způsobů, jak snížit riziko vzniku rakoviny, je stát se vegetariánem alespoň na jeden den v týdnu. Vhodné je také zařadit do svého jídelníčku víc ryb a mořských plodů.
  • 6. Při chatování neseďte

    schody
    Pouhých 30 minut fyzické aktivity denně skutečně pomůže snížit riziko rakoviny. Zůstanete ve formě a snížíte rizika typů rakoviny souvisejících s hmotností, zároveň posílíte imunitní systém a podpoříte správnou funkci trávicího systému. Počítá se jakýkoliv druh fyzické aktivity. Dokonce i malé věci, jako jsou chůze při chatování na telefonu, po schodech místo použití výtahu nebo parkování vozu trochu dál od obchodů. Čím více se budete hýbat, tím nižší bude riziko, že onemocníte rakovinou.
  • 7. Místo televize se projděte

    Musíte za svým partnerem pořád klusat? Možná je to znamení toho, že vás nemiluje!
    Zamysleli jste se někdy nad tím, kolik času strávíte sezením u televize a počítače? Zkuste se jednou místo sledování nekonečných seriálů večer třeba projít. Uvidíte, že se vám to zalíbí.

Klíčová slova: zdraví, rakovina, prevence
Diskuse ke článku
.