Víte, co jíte? 10 nezdravých snídaní, které si často dopřáváme | Pro ženy | Blesk.cz

Víte, co jíte? 10 nezdravých snídaní, které si často dopřáváme

  • Zdravě vyvážené jídlo je tím nejdůležitějším pro správné vykročení do nového dne.
    27. května 2014 | 06:00

    Únava, podrážděnost, nezvladatelný hlad, chuť na sladké... Napadlo vás někdy, že za vším tím může být "jen" špatně zvolená snídaně? Zdravě vyvážené jídlo je totiž tím nejdůležitějším pro správné vykročení do nového dne. Prozradíme vám proto, jak by vaše snídaně rozhodně vypadat neměla!

  • Cereálie s nízkým nebo nulovým obsahem vlákniny

    Chcete zhubnout a váhu si udržet? Začněte přemýšlet nad tím, co snídáte.
    Cereálie s vysokým obsahem sacharidů a cukru a nízkým obsahem vlákniny způsobí, že vaše hladina cukru v krvi rychle vylétne, a pak vzápětí zase stejně rychle klesne, což může vést k dopoledním chutím na sladké a náladovosti. Odborníci na výživu doporučují vybírat cereálie s minimálně 3 gramy vlákniny v jedné porci. Množství vlákniny ještě můžete zvýšit přidáním ovoce, přisypáník pšeničných klíčků a lněného semínka, nebo nasekaných mandlí.
  • Cereální tyčinky

    I zdravé tyčinky mívají dost cukru

    Je to sice pohodlné, jen rozbalit tyčinku a sníst jí, ale většina z nich je jen doslova nabitá cukrem, obsahují jen velmi málo vlákniny a žádné bílkoviny. Pokud už tedy z nějakého důvodu chcete někdy posnídat kupované tyčinky, vyberte si takové, které mají méně než 5 gramů cukru a nejméně 5 gramů bílkovin.
  • Kelímek odtučněného jogurtu

    jogurt
    Rozhodně vás nechceme odrazovat od mléčných výrobků. Ale přesně tohle je příklad příliš malé a naprosto nevyvážené snídaně. Hodně lidí jí ráno příliš málo a pak jsou překvapeni, že už dopoledne mají hrozný hlad. V závislosti na hmotnosti a vynakládané aktivitě, je doporučovaný příjem kalorií 250-400. Takže k jogurtu si dejte ještě třeba malou misku ovesných vloček, aby byla vaše snídaně zdravější a vyváženější.
  • Sklenice džusu

    Ani pití čerstvých džusů se nemá přehánět...
    Je neuvěřitelné, kolik lidí si ráno dá jen sklenici džusu a nazývá to jídlem. Jenže džusy jsou plné přidaných cukrů, které vaše tělo zbytečně zatěžují. Ideální je ředit si je půl napůl vodou nebo si vymačkat čerstvou šťávu z ovoce. Totéž platí i pro zdravě vypadající, za studena lisované zelené šťávy. To, že obsahují kapustu ještě neznamená, že jsou zdravé! Neobsahují dostatek bílkovin, což urychlí váš dopolední hlad. Doplňte je proto vlákninou, bílkovinami a tuky, dejte si třeba jablko a arašídové máslo.
  • Ochucená káva

    Pití kávy má pozitivní účinky pro váš vzhled, myšlení i zdraví!
    Další oblíbenou volbou těch, kteří ráno nesnídají, je káva. Jenže spousta dochucovadel z ní může udělat doslova sacharidovou nebo cukrovou bombu, která vám dodá kalorie, ale už ne bílkoviny a vlákninu. Pořádná dávka kofeinu vám sice na chvilku může dodat energii, ale neposkytne vám to, co organismus skutečně potřebuje.
  • Koblihy

    Muž v Praze nezaplatil za koblihu, v batohu u něj našli půl kila sušené marihuany
    Se vším tím cukrem, rafinovanými sacharidy a přepáleným tukem, jsou koblihy dalším jídlem, kterému byste se měli raději vyhnout. Můžete si ji dát čas od času třeba o víkendu, ale rozhodně by neměla být základem vaší každodenní snídaně. Pokud si je ale přeci jen dopřejete, dejte si i nějaké bílkoviny nebo zdravé tuky, které vám pomohou stabilizovat hladinu cukru v krvi, a vy se tak vyhnete "energetické havárii". Zkuste hrst ořechů, nebo natvrdo uvařené vejce.
  • Muffiny

    Čokoládové muffiny s vlašskými ořechy
    Mohou vypadat nevinně, zvláště když jsou třeba s ovocem. Jenže aspirují na titul "dort v přestrojení". Opravdu jen málokdy jsou z celozrnné mouky nebo mají dostatek vlákniny. Tyhle buchtičky mají často víc kalorií, než si vůbec uvědomujete, je to 600 až 800. Pokud si už tedy musíte muffin k snídani dát, snězte jen půlku a zkombinujte ho s proteiny, třeba řeckým jogurtem.
  • Houska s máslem a sýrem

    Domácí housky
    Hodně housek z bílé mouky váží jako čtyři nebo více plátků bílého chleba. Zkuste proto příště zdravější verzi. Kupte si celozrnné pečivo, dejte si jen polovinu, a na tu natřete něco, co je plné bílkovin a zdravých tuků, jako je třeba avokádo nebo arašídové máslo.
  • Párek, klobása, slanina

    Pravá anglická snídaně vám zažene hlad na celý den. Jen musíte zapomenout na dietu.
    Průmyslově zpracované maso je nejvíce škodlivé. Vědci z Harvardu zjistili, že každých 50 gramů zpracovaného masa, které sníte, zvyšuje riziko srdečního onemocnění o 42 procent. Tyto potraviny proto používejte jen jako "koření", ne jako hlavní jídlo, a dopřejte si je jen při zvláštních příležitostech, jako je třeba rodinná snídaně. A když už si je musíte dát, ujistěte se, že zbytek vaší snídaně zahrnuje zdravé přísady.
  • 10 věcí bez kterých nemůžeme žít
    Velká část populace bohužel snídani vynechává, a svačinu taky. Jenže to způsobí, že organismus jede celé dopoledne takzvaně "na dluh". V poledne pak máte mnohem větší hlad a sníte větší porci, než kdybyste snídali. Navíc je velká pravděpodobnost, že si jako hladoví vyberete jídla tučnější a kaloričtější. Vynechávání jídel se opravdu nevyplatí. Lidský organismus v obavě, že se nachází v potravinové krizi, totiž začne podporovat procesy utváření tukových zásob a většina přijaté energie při obědě se uloží ve formě tuku.

Klíčová slova: snídaně, zdraví, hubnutí, dieta
Diskuse ke článku
.