S dcerou jsem samozřejmě vše probrala, budoucí třídu jsme navštívily a ona se do nové školy těšila. Jenže přišlo velké zklamání. Ve třídě se mezi děti nezačlenila, a tak nemá ani nikoho do páru při plnění úkolů. Ve škole se cítí sama a nejraději by tam nechodila. Vzhledem k tomu, že i současná učitelka má problémy s celkovou organizací třídy a jak sama přiznává, nezvládá to, nemůžu od ní očekávat skutečnou podporu. Takže teď stojím před problémem. Mám dcerku nechat přeřadit zpátky do bývalé školy, nebo věřit, že čas všechno může změnit a ona si zvykne? Alena
Odpovídá:
PhDr. Petr Šmolka,
psycholg, psmolka@volny.cz
Milá Aleno,
předpokládám, že jste měla důvod, proč dcerku do jiné školy přeřadit. Asi byl dost zásadní, jinak byste zřejmě k podobnému kroku nesáhla. Pokud se v tom nic nezměnilo, pak by mi přechod do původního prostředí připadal dost klopotný. Navíc by ho dcerka mohla pokládat za doklad vlastního „selhání“. Nevím, jak dlouho se s novým prostředím potýká. Podobná adaptace chce vždycky čas. Nic nezkazíte, pokud své pochyby budete konzultovat na nové škole s tamním výchovným poradcem (některé mají dokonce své psychology). Z vaší strany by dcera měla cítit především podporu. Dejte jí možnost „beztrestně“ si postesknout. Kdyby potíže přetrvávaly, pak by se nabízela i konzultace s dětským psychologem v pedagogicko-psychologické poradně.