Když bolí všechny kosti a klouby

1. prosince 2008 | 10:59

Pobolívají vás kosti, klouby i svaly? Cítíte každý pohyb? Jestliže už máte za sebou pár let života, musíte se smířit s tím, že věk přináší i takovéto problémy.

Osteoartróza trápí víc ženy
Jde o nejčastější kloubní onemocnění, po kardiovaskulárních nemocech je to druhá nejčastější příčina odchodu do invalidního důchodu. Po 60. roku života má klouby zničené více než 70 procent lidí. Mnozí však trpí touto nemocí o mnoho let dřív, hlavně sportovci nebo lidé s nadváhou, kteří dávají svým kloubům pořádně zabrat. Ženy jsou na tom hůř než muži, ke vzniku osteoartrózy jsou třikrát náchylnější než muži.

Náš tip
Na bolavá kolena není vhodný aerobik ani squash, ale spíš pomalá strečinková cvičení, jóga, plavání a chůze.

Pro lepší koncentraci
Pro lepší koncentraci
Autor: Dušan Křístek

Jak ji poznáte
Nepříjemná ztuhlost a bolest v kloubech, zejména v ranních hodinách, jsou prvními příznaky osteoartrózy. Už okolo čtyřicítky se začínají nenápadně ohlašovat kolena a o několik let později i záda. Intenzita bolesti je nejprve slabá a občasná. V tomto období jsou vážné zdravotní těžkosti spíš výjimkou než pravidlem. Situace se začne zhoršovat, až když se chrupavka ztenčí. V každém případě byste měla navštívit ortopeda, předepíše vám vhodné léky, které pomáhají obnovovat zničené chrupavky. Při akutních bolestech vám pomůže injekce aplikovaná přímo do kloubu.

Ženy jsou na tom hůř než muži, ke vzniku osteoartrózy jsou třikrát náchylnější než muži.
Ženy jsou na tom hůř než muži, ke vzniku osteoartrózy jsou třikrát náchylnější než muži.
Autor: PROFIMEDIA.CZ

Šetřete si klouby
Místo jednoho prstu zatěžujte celou ruku: při mačkání rozprašovače na spreji raději použijte celou dlaň, talíře s jídlem přenášejte na dlaních, ne v prstech, hrníček uchopte oběma rukama, tašky raději noste na zádech, nákupy v igelitkách si dejte do náruče a opřete o hrudník, nezůstávejte dlouho v jedné poloze. Při dlouhém sezení se čas od času postavte a protáhněte si celé tělo.

Ryby jednou týdně
Riziko poškození malých i velkých kloubů je možné snížit kvalitní stravou a potravinovými doplňky. Jestliže chcete mít klouby co nejdéle zdravé, dopřejte si alespoň jednou týdně tučnější rybu, například makrelu, platýze, kapra nebo tresčí játra. Chutnají určitě lahodněji než rybí olej, který jsme dostávali v dětství.

 

Jestliže chcete mít klouby co nejdéle zdravé, dopřejte si alespoň jednou týdně tučnější rybu, například makrelu, platýze, kapra nebo tresčí játra.
Jestliže chcete mít klouby co nejdéle zdravé, dopřejte si alespoň jednou týdně tučnější rybu, například makrelu, platýze, kapra nebo tresčí játra.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM


Tipy z lékárny
K obnově poškozených chrupavek jsou vhodné přípravky a léky, které obsahují chodroitin a glukosamin. Pomáhají obnovit kloubní lůžka a chrupavky a zpomalují opotřebení kloubů. Odborníci doporučují užívání těchto preparátů preventivně od 45. roku života.
Proti zánětlivým kloubním onemocněním je účinný olej z pupalky. Obsahuje kyselinu gamalinoleovou. Příznaky revmatické artritidy zmírňuje i sójový olej. Dalšími zdroji omega-3 a omega-6 mastných kyselin je slunečnicový, kukuřičný olej a oleje z pšeničných klíčků, arašídů a vlašských ořechů.

RECEPTY OD BABIČKY

Pomůže březové listí
Hrst sušeného březového listí povařte na mírném ohni v 0,5 l vody 5 minut. Nechte vychladnout, trochu vymačkejte a listí přikládejte na bolavá kolena.

Obklad z jehličí
Půl kilogramu čerstvého jehličí z borovice namočte na den do dvou litrů vody a potom vařte na mírném ohni asi hodinu. Do odvaru namáčejte obklady a přikládejte je na bolavá místa.

Bolesti svalů
Potřebujete: Alpu, tymiánový olej (silici), rozmarýnový olej.
Jak na to: Ingredience ve stejném poměru dobře promíchejte a uložte na studeném místě. Před použitím pořádně protřepejte. Při svalových křečích si postižená místa natírejte dvakrát denně.

Rýžová kúra
Bolavým kloubům prospěje i rýžová kúra z tzv. rýžové želatiny. Natural neloupanou rýži přes den namočte. Potom ji v nové vodě vařte. Když se začne vařit, vodu slijte, nalijte čerstvou a opakujte asi šestkrát. V poslední vodě uvařte rýži  až do změknutí. Vychladlou dejte do ledničky a jezte ráno a večer nalačno 2 polévkové lžíce. Po měsíci si udělejte týden přestávku. Kúra může trvat nejdéle půl roku, pak si udělejte delší pauzu.

Bolavým kloubům prospěje i rýžová kúra z tzv. rýžové želatiny.
Bolavým kloubům prospěje i rýžová kúra z tzv. rýžové želatiny.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Autor: hrd, vin
1080p 720p 360p
DesktopMobile