Zdravotní pojišťovně jsou noví klienti povinni oznámit, kdo za ně hradí zdravotní pojištění. K tomu slouží formulář dostupný na webu pojišťovny. V něm tedy určí, zda jsou zaměstnancem (informaci o zaměstnavateli je důležité vyplnit, přestože tuto povinnost má zaměstnavatel), OSVČ, OBZP nebo státním pojištěncem. Toto oznámení a doložení příslušných dokladů je třeba provést k datu samotné přeregistrace, v tuto chvíli do 8 dnů po 1. červenci.
Povinnosti pojištěnců po změně zdravotní pojišťovny
Zaměstnanec
Zaměstnanec musí oznámit změnu zdravotní pojišťovny svému zaměstnavateli. Doporučujeme vyžádat si od zaměstnavatele písemné potvrzení, že oznámení o změně převzal. Pro pojištěnce je takové potvrzení důležité pro případ opoždění či neoznámení změny zaměstnavatele zdravotní pojišťovně (a následného penále za nezaplacené pojistné). V případě, že by oznamovací povinnost ze strany zaměstnavatele zůstala opomenuta, může ho kontaktovat sama zdravotní pojišťovna.
Státní pojištěnec
Osoby, za které je plátcem pojistného stát, musí zdravotní pojišťovně oznámit a doložit, že mají nárok na zařazení do státní kategorie pojištěnců. Student musí předložit potvrzení o studiu (např. na učilišti, střední či vysoké škole), důchodce potvrzení o přiznání důchodu, nezaměstnaný v evidenci úřadu práce potvrzení z úřadu práce apod.
OBZP
Osoba bez zdanitelných příjmů má povinnost zdravotní pojišťovně oznámit, že za ni po celý kalendářní měsíc není plátcem pojistného zaměstnavatel, není osobou samostatně výdělečně činnou (OSVČ) a nepatří do kategorie státních pojištěnců.
OSVČ
Osoba samostatně výdělečně činná musí nové zdravotní pojišťovně předložit fotokopii živnostenského listu. Dále má také povinnost doručit Doklad pro OSVČ o výši záloh na pojistné vypočtených z vyměřovacího základu v předchozím kalendářním roce. Tento doklad pojištěnci vystaví jeho dosavadní zdravotní pojišťovna.
Průkazy zdravotního pojištění
Klient má povinnost vrátit průkaz původní zdravotní pojišťovně do 8 dnů od samotné přeregistrace, tj. do 8 dnů po 1. 7.
Průkaz VZP obdrží minimálně jeden měsíc před přeregistračním termínem na adresu, kterou uvedl v přeregistrační přihlášce. Pokud průkaz nové zdravotní pojišťovny nemá, doporučujeme kontaktovat VZP, která zajistí náhradní doručení. Zároveň může klient požádat o vystavení náhradního dokladu, který má platnost 3 měsíce od data vystavení.
Dluh na pojistném
Pokud má klient u své původní zdravotní pojišťovny evidované nějaké závazky (např. dluh na pojistném, penále, pokuty), měl by je s původní zdravotní pojišťovnou řešit, aby nedošlo k prohlubování problému a nárůstu dlužné částky.
Přeregistrovat se k nové zdravotní pojišťovně je možné ve dvou termínech v roce. První z nich probíhá v období od 1. ledna do 31. března, klientem nové pojišťovny se pak stanete 1. července. Druhé přeregistrační období probíhá od 1. července do 30. září a klientem nové zdravotní pojišťovny se stanete 1. ledna následujícího roku. Změnit zdravotní pojišťovnu je možné jen jedenkrát ročně.
Podrobné informace o povinnostech klientů po přeregistraci k VZP najdete na webu pojišťovny vzp.cz.
VZP ČR je s více než 6,1 miliony klientů největší zdravotní pojišťovnou v České republice, na jejichž zdravotní péči letos vynaloží téměř 309 miliard korun. Každému hradí i tu nejnákladnější a nejmodernější péči bez rozdílu věku. Z fondu prevence, v němž má vyčleněných 2,13 mld. Kč, je pak připravena přispět na vybrané aktivity všem svým klientům, kteří o své zdraví pečují.









