Moderní a praktická výuka pro život? To není jen přání
Na Střední škole rybářské a vodohospodářské Jakuba Krčína v Třeboni plnil přání někdo jiný než pohádková zlatá rybka. Dotace z evropských fondů pokryla celých 85% financí potřebných k rekonstrukci a modernizaci tohoto ústavu. Už delší dobu zde věděli, že stávající budova a její vybavení nekorespondují s potřebami studentů ani pracovního trhu. Proto byl cíl jasný – zrekonstruovat nevyužívané budovy bývalé obchodní akademie.
Konstrukce auly se dokonce umístila na třetím místě v soutěži Dřevěná stavba roku 2019. Dřevo je obnovitelná surovina a rozhodně patří k rybářskému řemeslu. Nové prostory nyní poskytují studentům kvalitní zázemí pro výuku nejen cizích jazyků a přírodovědných předmětů. „V dnešním světě je skoro nemožné uspět bez znalosti angličtiny. To už je samozřejmost. Jakákoliv znalost dalšího jazyka je bezpochyby velké plus. Budoucí povolání těchto mladých lidí totiž nemusí být jenom v Česku. Absolventi často pracují v zahraničí. Nové učebny jim rozhodně zvýšily šance na úspěch,“ domnívá se jeden ze členů pedagogického sboru.
Kvalitní příprava na život po škole
Teoretická i praktická výuka tady jdou ruku v ruce. Díky dotacím zde vznikl vodní biotop, na kterém se studenti učí, jak se starat o vodu, živočichy a okolí vodní plochy. Také získají dovednosti potřebné k chytání ryb, jejich chovu a mnoho dalšího. Čím více si znalosti vyzkouší prakticky, tím snadněji se uplatní v zaměstnání. „Ve třídách máme projektory, počítače, tablety a také výuka přírodovědných předmětů je díky jezírku zajímavější. Celá modernizace určitě posunula školu dobrým směrem. Jsem rád, že jsem se pro ni rozhodl,“ řekl Jan Matoušek, student. Změn, kterými budova prošla, je opravdu hodně. Vznikly nové kabinety, sklad chemie a přírodovědných pomůcek, multimediální posluchárna, učebna pro výuku informatiky a novou podobu dostalo také okolí. Když už modernizovat, tak opravdu vše.
Nový tělocvik pro všechny
Motivovat děti k pohybu je trochu oříšek. Jakékoli inovace a dobré nápady jsou v této oblasti vítány. Mezi výborné příklady patří projekt TěloCIRK pořádaný ústavem CIRQUEON, který zapojuje nácvik cirkusových dovedností do klasických hodin tělesné výchovy. „Pro mnohé děti je školní hodina cvičení v jejich týdenním programu jediným vymezeným časem, kdy se setkávají s organizovanou pohybovou aktivitou. Zejména jim by tyto hodiny měly zprostředkovat pozitivní zkušenost a budovat tak motivaci k celoživotnímu přístupu ke sportu,“ řekla metodička lektorského týmu CIRQUEONu Kateřina Klusáková. Inspiraci našli v zahraničí. V Česku se do projektu zapojila dvě gymnázia a dvě základní školy. Jejich hodiny tělocviku jsou ozvláštněné o žonglování, pozemní akrobacii, balanční techniky, závěsnou akrobacii a další cirkusové umění.
Jsme ještě vůbec ve škole?
Tento druh pohybu podporuje mnohostranný rozvoj osobnosti. Kromě tělesné zdatnosti žáků trénují i psychiku – vnímání, myšlení, paměť. Cirkusový tělocvik má ambice zaujmout i ty, kteří nejsou úplně soutěživé typy nebo sportovní nadšenci. „Abych se přiznala, tělocvik nebyl můj oblíbený předmět. Moc mi to v něm nešlo. Ale tohle mě fakt chytlo! Je to úplně něco jiného. Nejde jenom o to, jestli máte svaly, ale jde o zručnost a soustředění. To mě baví!“ řekla Ema Dostálová, studentka gymnázia. Cirkus je skvělou kombinací sportu a umění. Dokáže každému najít vhodnou aktivitu a tím mu dává možnost zakusit pocit úspěchu. Děti si tak odnesou z hodin příjemný zážitek a dostanou chuť věnovat se sportu i ve svém volném čase. „Když žáci odcházejí z hodin spokojení a veselí, tak to je asi největší utvrzení, že to děláme dobře,“ vysvětlil Jaroslav Hlaváč, učitel tělesné výchovy.
Inspirativní prostředí pro nejmenší
Ve městě Stříbře na Plzeňsku vyrostla díky evropským dotacím zcela nová mateřská školka pro 105 dětí. Mladých rodin s potomky zde přibývá, a tak bylo nezbytné vytvořit pro ně zázemí. Jednotlivé třídy jsou moderně vybavené a barevné pojetí je velmi originální. Samotná budova připomíná loď a s tím také korespondují herní prvky a námořní motivy, které najdete uvnitř. „Naši školku si nemůžeme vynachválit. Nejenom že je krásná, ale má otevřeno až do 16.30, což je tak akorát, abychom našeho syna stihli v klidu vyzvednout,“ řekla maminka Štěpánka Novotná. Budova má dvě patra, čtyři samostatné třídy, jídelnu, kuchyň, šatny, sociální zařízení a prostory pro personál. Nechybí ani terasy a nádherná zahrada. Získala titul Stavba roku Plzeňského kraje za netradiční pojetí vnitřního prostoru, za vzdušné, velkorysé a barevné řešení tříd.
Zahrada, která baví
Nová mateřinka je situovaná na hraně svahu v oblasti, kde dříve bývaly kasárny. Celá čtvrť prochází proměnou a tato školka je toho důkazem. Zahrada je rozdělena do dvou částí. Jedna je určena pro menší děti do tří let, kteří nejvíce ocení okruh pro odrážedla a písečné duny. Druhá zóna pro starší návštěvníky má velké pískoviště, záhony pro pěstování zeleniny a sad s velkým množstvím listnatých stromů. Oblíbenými prvky pro malé námořníky je maják se skluzavkou, lezeckou stěnou a sítí. Děti mají ve školce krásné prostředí velmi vhodné pro svůj růst.
Podívejte se, jaké další možnosti zlepšení krajům, obcím nebo školským zařízením nabízejí evropské dotace až do roku 2027:Integrovaný regionální operační program
OP ZAMĚSTNANOST PLUS
OP JAN AMOS KOMENSKÝ
OP SPRAVEDLIVÁ TRANSFORMACE - pouze pro uhelné regiony
|