Čtvrtek 21. listopadu 2024
Svátek slaví Albert, zítra Cecílie
Oblačno, sněžení 2°C

Divadlo Na Fidlovačce hlásí Výjimečný stav: Tip na hru, která stojí za vidění

15. prosince 2018 | 06:00

Máte rádi divadelní hry ze současnosti? Jednu chystá pražské Divadlo Na Fidlovačce. Silný autorský text s groteskními rysy z pera ikony kulturní žurnalistiky Milana Tesaře nazvaný Výjimečný stav se zabývá velmi aktuálním tématem – mediální manipulací. V absurdní zápletce o mediálním podvodu, který vznikl z pouhé žárlivosti, odkrývá a pojmenovává současnou situaci v českých médiích. 

Karel Beran je zahraničním zpravodajem Českého rozhlasu v Kamburu. Kvůli své domněle nevěrné ženě se ovšem na otočku vrací do Prahy, aby situaci zkontroloval. Záhy po Beranově odjezdu vypukne v Kamburu povstání a rádiová stanice si žádá živé vstupy přímo z místa činu. 

Beranovi nezbývá než zapojit vlastní fantazii, zvuky kuchyňských spotřebičů, arabského kolegu své ženy a začít vysílat. Hořká groteska o tom, jak lehké je v dnešní době manipulovat s mediálním obrazem, objektivitou a především – s pravdou. V hlavní roli novináře Karla Berana se představí Josef Polášek, v dalších rolích pak Jitka Ježková a Karel Zima, režie se ujal Tomáš Svoboda. Premiéra hry Výjimečný stav se odehraje 18. 1. 2019 v Divadle Na Fidlovačce.

„My, novináři jsme jako děti: neustále vyžadujeme pozornost. Takže si občas vymýšlíme nepřesné, ale chytlavé titulky a dopouštíme se zjednodušování reality hraničící s mystifikací. Mnozí z nás jsou pro sledovanost ochotni udělat prakticky cokoli, ale nejdál dojde hrdina Výjimečného stavu Karel Beran. Položí na její oltář vlastní život,“ podotýká novinář Milan Tesař, vedoucí kulturní rubriky časopisu Reflex a jeden z autorů legendárního pořadu Česká Soda, který se rozhodl zpracovat palčivé téma mediální manipulace a převést ho na prkna divadla formou autorské hry.

Divadlo Na Fidlovačce tuto hru uvádí ve světové premiéře a navrací se tak zpět k autorské linii. „Výjimečný stav je výborně vystavěná groteska, která zvětšuje to, co v mediální realitě může nastat, nebo možná bohužel i nastává. Autor Milan Tesař vychází z perfektní znalosti novinářského prostředí a režisér Tomáš Svoboda balancuje na hraně ostrého humoru,“ říká dramaturgyně inscenace, Kateřina Jonášová.

Tomáš Svoboda, nový umělecký garant Divadla Na Fidlovačce a ostřílený divadelní režisér, proslul hrou Jaromír Jágr – Kladeňák, politickým kabaretem Blonďátá Bestie nebo černou autorskou komedií Srnky. Ve své tvorbě se nevyhýbá palčivým a aktuálním tématům. „Během této hry má hlavní postava novinář Karel Beran referovat o válce na Blízkém východě. Ale on je zatím v Praze, uprostřed své vlastní války, se svojí vlastní přítelkyní, a zamotává se do spirál lží takovým způsobem, že z toho není úniku. Takhle to vypadá jako závažná věc, ale v podání našich herců je to velká sranda.“

Autor: red