Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Stěrače stírají, ale…

16. září 2015 | 00:00
Prezentace klienta |

O emancipaci řidiček není třeba pochybovat. Jsou ale chvíle, kdy se z každé z nás raději stane dívka v nesnázích než se samostatně vrhat do oprav auta. Víme, které kontrolky bychom raději neměli ignorovat a co dělat, když už si na nás posvítí.

Důležitou roli hrají barvy
Dříve měly kontrolky pouze informační hodnotu. Dnešní automobily nám v případě rozsvícení některé z informačních ikonek ani nedovolí automobil nastartovat. Závažnost upozornění můžeme vyhodnotit na první pohled, a to podle barvy. Zelené kontrolky informují o správné funkci, oranžové o drobném problému a červené o problému zcela zásadním pro pokračování v jízdě.

Když to nejede…

Nízká hladina paliva

Kontrolka, která je všem důvěrně známá. Její sdělení ale není radno přehlížet. Některé vozy již umějí vyčíslit litry, které vám v dané nádrži zbývají, ale většinou není dobré i tak ponechávat náhodě návštěvu nejbližší benzinové pumpy a zamířit k ní rovnou. Typů paliva je několik. Základním faktorem, na který je třeba dát při tankování pozor, je typ motoru. Nejčastější chybou je natankování benzínu do dieselového motoru a naopak. Velkou roli při výběru paliva hrají i jeho konkrétní vlastnosti. V případě aditivovaných paliv, jako je např. Shell V-Power Nitro+, můžete svému plechovému příteli vyloženě pomoci. Tohle palivo nejenže zlepšuje reakce motoru tím, že odstraňuje usazeniny, které vznikly předchozím používáním jiných typů benzínu, ale také zabraňuje vzniku nových. Jeho používáním předejdete nepříjemným důsledkům usazování nečistot – špatnému proudění nasávaného vzduchu nebo nedostatečnému dosedání ventilu do sedla motoru, což se záhy projevuje nežádoucí vyšší spotřebou a větší emisí škodlivin.   

Autor: Shell

Problém s dobíjením

Červená kontrolka ve tvaru autobaterie znamená vážný problém s dobíjením baterie. Ve většině případů alternátor nefunguje správně. Pokud alternátor nedobíjí vůbec, po čase se motor vozu zastaví a s ním i veškerá elektronika včetně posilovačů řízení a brzd a nepůjde znovu nastartovat.

Autor: Shell


Příliš vysoká/nízká teplota chladicí kapaliny

V horkých dnech, které letos dlouhodobě panovaly, našla tato kontrolka uplatnění více než kdy jindy. U většiny aut se nachází její červená varianta, která znamená, že se motor přehřívá a hrozí jeho poškození. Je potřeba co nejrychleji zastavit a nechat motor vychladnout. Může také pomoci nastavení topení i větráku na nejvyšší možnou teplotu, to také odvede z motoru nějakou část tepla. Příčinou, případně i důsledkem, je nedostatek chladicí kapaliny. Tu je třeba v každém případě doplnit. Při dolévání buďte zvláště opatrní na horkou páru, která z motoru vychází!
Modrá varianta této kontrolky nahradila teploměr chladicí kapaliny. Pokud svítí, je chladicí kapalina, tedy motor, příliš studený a je vhodné počkat, až se zahřeje, než po něm začnete skutečně něco chtít. Jinak hrozí jeho nadměrné opotřebení.

Autor: Shell
Autor: Shell

Nízká hladina chladicí kapaliny

Kontrolka dohlíží na váš chladicí systém. V momentě, kdy je málo náplně, je třeba ji rychle doplnit destilovanou vodou. Ta je dostupná na všech benzinkách. K úniku kapaliny by ale nemělo samovolně docházet, pokud tedy někudy uniká, je potřeba tento únik utěsnit. Touto kontrolkou jsou vybavena jen některá vozidla, třebaže se může více než hodit.

Autor: Shell


Když nesvítí…

Problém se zadními světly

V případě tohoto upozornění se nejedná o nic, s čím byste si neporadila. S největší pravděpodobností došlo ke spálení žárovky v zadních světlech. Z důvodů bezpečnosti je nutná její výměna.

Autor: Shell


Když svítí, co nemá…

Obecné varování
Tato kontrolka vás upozorní, že s autem obecně není něco v pořádku. Červená varianta se objevuje v případě závažného problému, a to v kombinaci s další kontrolkou – třeba v případě kriticky nízkého tlaku oleje v motoru. Oranžová vás může upozornit na nedovřené dveře. Tyto kontrolky se ale nevyskytují na všech palubových deskách.

Autor: Shell
Autor: Shell

Indikace oznámení

Pokud je vůz vybaven systémem textových oznámení, tento symbol vás upozorní, že máte nějaké nepřečtené. Po jejich přečtení zhasne. Takovéto oznámení může upozorňovat na vážnější problém – na blížící se potřebu pravidelného servisu, hlášku o možné námraze. Nebo se objeví s cílem ujistit vás, že je vše v pořádku.

Autor: Shell

Nízký tlak oleje

Pokud na palubové desce uvidíte červenou konvičku, vězte, že se jedná o problémy s olejem. Hrozí, že pokud budete pokračovat v jízdě, motor se zadře a bude třeba jej profesionálně opravit, případně vyměnit.
Nejprve zastavte, vypněte motor a zkontrolujte množství oleje. Přesvědčte se, že někde viditelně neuniká. Pokud kontrolka stále svítí, zajeďte ihned do servisu nebo na nejbližší čerpací stanici, kde můžete olej zakoupit a ihned dolít.

Autor: Shell

Co je pro hladké fungování motoru zásadní, je právě stav pístů a válců, kterými se pohybují. Jednoduchým způsobem, jak zabránit zadření motoru, je předcházet problémům již při výběru paliva při čerpání. Paliva, jako například Shell V-Power Nitro+, obsahují speciální aditiva, která svým složením zabraňují usazování částic, které následně zpomalují a celkově komplikují chod motoru.

Autor: Shell

Problém s brzdami

Nejprve zkontrolujte, že nemáte zataženou ruční brzdu. Rozsvícení těchto kontrolek znamená buď vážný problém s brzdami, nebo nedostatek brzdové kapaliny. V takovém případě je nutné okamžitě zastavit.

Autor: Shell


Opotřebené brzdové destičky

Oranžová kontrolka brzdových destiček signalizuje jejich opotřebení na některém z kol a nutnost výměny.

Autor: Shell

Parkovací brzda

Kontrolka ukazuje, že je zatažena parkovací brzda, ať už má formu ruční páky, pedálu či elektronického tlačítka. Kontrolka s klíčem ukazuje na problém s elektronickou parkovací brzdou. Ty jsou dnes v nových autech bohužel čím dál častější.

Autor: Shell

Autor: Shell

Problém s ABS

Kontrolka ukazuje závadu na ABS – protiblokovacím systému brzd. V jízdě pokračovat můžete, ale je potřeba myslet na to, že jedete s vozem, který aktuálně nemá ABS, a kola se mohou snáze zablokovat při příliš prudkém brzdění. V některých vozech je možno ABS vypnout, následně se rozsvítí právě tato kontrolka.

Autor: Shell

Nízký tlak v pneumatikách

Některé vozy jsou vybaveny hlídačem tlaku v pneumatikách (anglicky Tire Pressure Monitor Systém). Pokud tlak v jedné z nich poklesne o více než 25 %, kontrolka se rozsvítí. Některé vozy doplňují upozornění o konkrétní hodnoty pro každé kolo. Tento symbol se objevuje také v zimě, kdy pro nižší teploty vzduchu, zejména v noci, klesá tlak v pneumatikách. S tímto problémem si poradíte i sama, stačí pneumatiky dohustit.

Autor: Shell


Kontrolka motoru

Tato kontrolka, zvaná též Check Engine Light nebo Malfunction Indication Light, v sobě skrývá velké množství různě závažných problémů; v takovém případě bliká. S největší pravděpodobností je závada spojena se sáním, přípravou směsi, spalováním či katalyzací výfukových plynů, může ale upozorňovat na závady na motoru, jako třeba vadné čidlo pozice některé hřídele.

Autor: Shell


Snížený výkon motoru

V tomto případě je nutný servis. Pokud má vůz nějaký problém, může se přepnout do nouzového režimu, ve kterém motor dává jen tolik výkonu, aby nedošlo k dalšímu poškození již vadných součástek.

Autor: Shell


Problém s posilovačem řízení

Tuto kontrolku nenaleznete u všech vozidel, když už se na vás ale rozsvítí, naznačuje závadu na posilovači řízení. Pokud máte elektronický posilovač, může stačit zastavit, vypnout motor a zase jej zapnout. Vozidlo ještě pojede, ale otáčení volantem bude těžší, než kdyby posilovač nebyl vůbec na palubě. Ideálně zkuste dojet rovnou do servisu. Je-li tato kontrolka rozsvícena a od předních kol vycházejí při točení volantem bzučivé zvuky, je v systému nedostatek kapaliny a mělo by stačit ji dolít.

Autor: Shell

Problém s katalyzátorem

Katalyzátor je již dlouhou dobu povinnou součástí motoru automobilů. Díky němu je snižována hladina emisí výfukových plynů uvolňovaných do ovzduší. Tato kontrolka ukazuje na nefunkční, přehřátý či poškozený katalyzátor. Bude tedy potřeba navštívit servis. Tato kontrolka je vzácná – většinou vás na problémy s katalyzátorem, zejména s jeho nedostatečnou efektivitou, upozorní kontrolka motoru.

Autor: Shell

Stabilizace
 
Kontrolka VSA (tedy Vehicle Stability Assist) se vztahuje ke stabilizačnímu systému, který dnes najdete na palubě většiny novějších a všech nových aut. Ten pomáhá řidiči udržet si kontrolu nad vozidlem při průjezdu zatáčkou, výrazném zrychlení a při náhlých manévrech. Často jde také vypnout, což většinou signalizuje oranžová kontrolka. Označení se velmi různí, od standardního ESP přes DSC, ESC, ACS až po IVC či VDC. Vozidlo je samozřejmě dále pojízdné a řiditelné, ale například v případě smyku nepomůže elektronika vozidla tuto situaci řešit. Závadu proto necháme co nejdříve opravit. Pokud za jízdy kontrolka problikává, jedná se o okamžitý zásah ESP vyvolaný smykem vozidla. Kontrolka DSTC Sport indikuje aktivaci sportovního režimu, kdy stabilizace nezasahuje tak horlivě.

Autor: Shell

Autor: Shell

Sněhová vločka

Kontrolka ve tvaru sněhové vločky intuitivně upozorňuje na možnou námrazu na silnici. V případě některých vozů SUV může znamenat, že je vůz přepnut do režimu jízdy na sněhu. Pokud máte automatickou převodovku, vůz může akcelerovat a řadit jemněji, aby zabránil prokluzu kol.

Autor: Shell


Problémy s pohonem všech kol

Pokud na vás svítí tyto symboly, je závada na pohonu všech kol. Na ni můžete být upozorněni také prostou oranžovou kontrolkou s písmeny AWD či 4WD. Je nutno co nejrychleji zajet do servisu, protože dlouhá jízda s poškozeným pohonem může mít nezvratné následky.

Autor: Shell