10 otázek a odpovědí k datovým schránkám:
1) Co je to datová schránka?
Elektronická schránka, podobná mailové, do které vám orgány veřejné moci pošlou různé dokumenty.
Přes datovou schránku budete moci, na rozdíl od mailové, komunikovat pouze s orgánem veřejné moci a s právnickou osobou zapsanou v obchodním rejstříku. Komunikace mezi ostatními uživateli schránek bude spuštěna až od července 2010, kdy budete moci posílat a přijímat i různé žádosti o zaplacení a faktury. Datová zpráva, která dorazí do vaší datové schránky, plně nahrazuje doporučenou zásilku a zásilku určenou do vlastních rukou.
2) Kdo další si ji může založit?
V podstatě každý: živnostníci, podnikatelé, právnické osoby, které nejsou v obchodním rejstříku i obyčejní lidé.
3) Proč je dobré si datovou schránku pořídit?
* Odpadne vám nekonečné státní front na poštách.
* S úřady budete moci komunikovat z domova.
* Nemusíte se bát, že se váš dopis ztratí.
* Odpadne hledání soudní podatelny nebo hledání a vyplňování správných formulářů.
* Pokud budete mít přístup na internet, můžete schránku používat kdykoli a kdekoli na světě.
4) Kdo vás může přes datové schránky obeslat?
Všechny orgány spadající pod orgány veřejné moci: například soudy, úřady jako finanční, sociální nebo policie. Kompletní seznam najdete na www.datoveschranky.cz.
5) Pro koho jsou datové schránky od 1.1.2009 povinné?
* Právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku:
- různé firmy, ale například nadace a obecně prospěšné společnosti datovou schránku mít nemusí.
* Orgány veřejné moci:
- státní orgány (např. ministerstva, soudy, Policie ČR, soudní exekutoři, správní úřady apod.)
- orgány územní samosprávy (např. městská policie)
- orgány zájmové samosprávy (např. různé disciplinární komise)
6) Proč vznikly datové schránky?
Hlavně proto, aby stát ušetřil na poštovném, a zároveň, aby se adresát už nemohl vymlouvat, že mu obálka nepřišla. Dokument uložený v datové schránce se považuje za doručený v okamžiku, kdy se do datové schránky přihlásíte, nebo do deseti dnů od odeslání dokumentu. Pokud si schránku zřídíte, jediný originál dokumentu vám přijde do vaší elektronické schránky a už ne do té plechové. „Orgány veřejné moci nesmí poslat papírovou obálku nikomu, kdo má datovou schránku, tedy ani běžnému občanovi, který si ji zřídil dobrovolně,“ říká mluvčí Ministerstva vnitra ČR Jiří Korbel.
7) Kde můžete o datovou schránku zažádat?
Automaticky bude zřízena jen právnickým osobám zapsaným v obchodním rejstříku a orgánům veřejné moci. Ostatní o ni musí zažádat.
Osobně: na ministerstvu vnitra.
Poštou: na adresu ministerstva vnitra, nutností je ovšem váš úředně ověřený podpis.
Přes internet: návod jak najdete na www.datoveschranky.cz. Budete k tomu potřebovat elektronický podpis, jehož zřízení vás přijde minimálně na 150 Kč.
Přes Czech Point: asistent vámi vyplněnou žádost nebo žádost napsanou vytiskne a vy ji na místě podepíšete a bude zaslána na ministerstvo.
Ať zvolíte cokoli, nejpozději do tří dnů vám bude zasláno vaše přístupové heslo.
8) Co dělat v případě ztráty přístupového hesla?
Pak schránku nechejte znepřístupnit a požádejte o nové heslo. To můžete zopakovat nejvíce dvakrát do roka. Nejjednodušší je navštívit Czech Point, kde vám schránku zneplatní ihned.
9) Kolik bude pořízení datové schránky
stát?
Aktivace je pro všechny zdarma. Poplatky souvisejí pouze s úředním ověřením podpisu nebo zřízením elektronického podpisu.
10) Mění se i pravidla zasílání papírových obsílek?
Ano, pokud vás pošťák osobně nezastihne, může vhodit obálku do schránky. Tahle nejpřísnější varianta platí pro soudní obsílky. V ostatních případech vhodí do schránky výzvu s upozorněním, kde se zásilka nachází. Pokud si ji do deseti dnů (do 15 dnů v případě komunikace s finančním úřadem) nevyzvednete, považuje se za doručenou a bude vhozena zpět do vaší poštovní schránky.
Datové schránky v kalendáři:
• 1. července vstoupil v platnost nový zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů
• 1. listopadu ministerstvo vnitra České republiky aktivuje datové schránky všem orgánům veřejné moci a právnickým osobám zapsaným do obchodního rejstříku
• 1. ledna 2010 bude spuštěna zkušební fáze, komunikovat mezi sebou prostřednictvím datových schránek budou moci i soukromé osoby, podnikatelé a podobně; bude možné jejich prostřednictvím zasílat elektronické faktury či jiné žádosti o zaplacení
• 1. července 2010 – od této chvíle mohou všechny právnické i fyzické osoby začít datové schránky používat při komunikaci tak, jak si vyzkoušely během zkušební fáze
• 1. srpna 2012 – Ministerstvo vnitra ČR aktivuje datové schránky všem advokátům a daňovým poradcům
Jak požádat o založení datové schránky?
Náležitosti žádosti – fyzické osoby:
- jméno, popřípadě jména, příjmení, jejich změny
- rodné příjmení
- den, měsíc a rok narození
- místo a okres narození, pokud se fyzická osoba narodila v cizině, místo narození a stát, kde se narodila
- státní občanství, není-li osoba státním občanem ČR
Náležitosti žádosti – živnostník:
- jméno, popřípadě jména, příjmení, jejich změny
- rodné příjmení
- den, měsíc a rok narození
- místo a okres narození, pokud se fyzická osoba narodila v cizině, místo narození a stát, kde se narodila
- státní občanství, není-li osoba státním občanem ČR
- identifikační číslo ekonomického subjektu (IČO), bylo-li přiděleno
- místo podnikání, popřípadě sídlo