Oblíbenost elektrokol v Česku stoupá. Každý rok se jich u nás prodá kolem sto dvaceti tisíc a dohromady jich tu jezdí kolem půl milionu. Jak roste jejich popularita, rozmáhá se i čipování jejich pohonu, které způsobuje, že se přípomoc motoru nezastaví při dosažení maximální rychlosti 25 km/h, ale pokračuje dál, někdy až k 70 km/h. „Takové úpravy jsou nejen nelegální, ale hlavně nebezpečné. Majitel, který odblokuje výrobcem stanovený omezovač rychlosti, pak ohrožuje sebe i své okolí, protože konstrukce elektrokol ani jejich vybavení včetně brzd nejsou na takové rychlosti určeny,” vysvětluje Richard Gasperotti, český ambasador společnosti Bosch eBike Systems, která dodává pohony elektrokol pro více jak stovku výrobců včetně některých v Česku.
Polovina elektrokol je rizikových
Podle policejních statistik bylo v Česku v letech 2017 až 2021 při jízdě na elektrokolech usmrceno 26 lidí. Ve většině případů šlo o seniory, kteří ve vysoké rychlosti nezvládli řízení. Z veřejně dostupných zdrojů vyplývá, že tuningem je opatřena možná více než polovina elektrokol v Česku. „Bavíme se přibližně o 150 až 200 tisících elektrokol, jejichž elektropohon je odblokován, většinou až do 50 km/h, někdy dokonce více,“ upozorňuje vedoucí BESIP Tomáš Neřold. V nedávném průzkumu, který si nechal vypracovat přední dodavatel pohonu elektrokol Bosch eBike System, přitom 63 % Čechů řeklo, že s ilegálním zvyšováním rychlosti nesouhlasí.
Pokud elektrokolo vlastníte nebo si ho plánujete koupit, nenechte se prodejcem či mechanikem přemluvit k odblokování omezovače. Jestli si budete eletrokolo na léto půjčovat a elektrokomotor bude tahat i daleko za hranici 25 km/h, z hlediska vlastní bezpečnosti jej poskytovateli vraťte a reklamujte. Nejlépe uděláte, když se na tuto záležitost zeptáte ještě před výpůjčením. Zde jsou argumenty, které radíme použít:
Aby se dovolená neprodražila
Jezdec na čipovaném elektrokole se v první řadě dopouští přestupku, za nějž hrozí pokuta od pěti do deseti tisíc korun. Provoz takového kola se mu může významně prodražit v zahraničí. Pozor by si měli dát ti, kdo si s ním vyrazí na dovolenou třeba do Francie, kde je jízda na čipovaném elektrokole považována za trestný čin s možnou pokutou do 30,000 eur (téměř 800 000 korun) a odnětím svobody do jednoho roku. V Německu pak hrozí pokuta v řádu několika tisíc eur.
Když kolo přestane být kolem
Čipování elektrokol dále vytváří i půdu pro možné zákazy nebo restrikce ze strany státních institucí. Elektrokolo s čipem, který umožní dosahování rychlostí běžně dosahovaných třeba mopedem, už není možné považovat za kolo.
„Elektrokolo opatřené tuningem, čipem, odblokováním omezovače či jakýmkoli jiným zásahem, který umožní elektropohonu pomáhat nad 25 km/h, není technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Jinými slovy řečeno, s takovým dopravním prostředkem nelze jet po silnici ani po cyklostezkách,“ říká vedoucí BESIP Tomáš Neřold.
Nespadněte při brzdění!
Víte, že až 29 % pádů na elektrokole je způsobeno nesprávným brzděním? Mokro, písek, drolivý či sypký povrch už vám ale nemusí nahánět strach. Nebezpečným situacím předchází ABS od Bosch eBike Systems. Technologie ABS, která již 40 let pomáhá řidičům automobilů a 20 let motorkářům, je nyní připravená i pro elektrocyklisty. Pomocníkem je hlavně ve chvíli, kdy jezdec při setkání s nečekanou překážkou instinktivně sáhne na brzdy a vlivem vyššího účinku přední brzdy a setrvačné síly přelítne přes řidítka. Toto riziko je díky ABS minulostí, protože systém automaticky rozloží brzdnou sílu na obě kola a nenechá jezdce spadnout. Více na Bosch-ebike.com/cz.