Indický podnik Gítáňdžali umístil v centru Bombaje automat na zlaté i stříbrné mince a na šperky zdobené diamanty. Jde o první druh automatické výdejny tohoto druhu a otevřen byl u příležitosti hinduistické slavnosti světel díválí.
Tento svátek, který je součástí novoročních a jarních oslav připadajících na konec období dešťů, vrcholil tento týden. Toto několikadenní období je pro hinduisty příležitostí k radosti a také k nákupu luxusního zboží jako zlato a šperky. Indové patří k největším zájemcům o zlaté zboží na světě.
"Tento automat je první svého druhu a znamená revoluci v nákupu drahých kovů a šperků," sdělil ředitel exportní společnosti Gítáňdžali Sandžív Agarval.
V nabídce je 36 položek v cenách mezi 1000 až 30.000 rupiemi (346 až 10.600 korun). Automat přijímá hotovost i bankovní karty a výrobce ho propaguje jako "ideální možnost k nákupu na poslední chvíli při mimořádných příležitostech".
Společnost Gítáňdžali v Indii vlastní řetězec šperkařství a hodlá podobné automaty v nejbližších měsících rozmístit v dalších obchodních centrech, na letištích a u chrámů.
V první polovině letošního roku Indové nakoupili zlaté předměty o celkové váze 540 tun, což je ve srovnání s minulým rokem o 21 procent víc.