Na naše otázky odpovídala:
PhDr. Alexandra FRAŇKOVÁ
klinická psycholožka, Dětské krizové centrum
Co vlastně novopečený školák prožívá?
Každé dítě je jiné. Jeho osobnost, prožívání, chování a celková zralost mohou být zcela odlišné od vrstevníků. Záleží také na prostředí, ve kterém dítě vyrůstá. Jsou děti, které se do školy těší, nebo děti, které o škole nechtějí nic slyšet, a také děti s neutrálním postojem k ní.
Na co ho připravit, aby nebyl zaskočen?
Prvňáček by měl mít možnost navštívit s rodiči kmenovou školu ještě před zahájením školního roku. Seznámit se s budoucí paní učitelkou. Pak již nevstupuje do zcela neznámého prostředí. Rodiče jsou prvními, kdo by měl dítěti vysvětlit, ho ve škole čekají příjemné zážitky, ale zároveň i povinnosti. A že informace, které se ve škole dozví, může využít později v kolektivu i v celém svém životě. Další výhodou nástupu do školy může být navazování nových přátelských vztahů.
Jak pomoci prvňákovi, který má obavy?
Škola se často stává výchovným "strašákem". Tímto mohou rodiče předurčovat výrazný až neadekvátní strach dítěte ze školy a nedochází jim, že komplikují chuť školáka získávat nové informace. A jak mu pomoci? Nebát se hovořit s dítětem o jeho obavách a snažit se porozumět příčinám jeho strachu.
Kam se mohou rodiče obrátit v případě problémů?
Rodiče by měli vnímat potřeby svých dětí a být "na příjmu", pokud se objeví nějaké potíže. Co se týká školního výkonu a obtíží, které s ním souvisejí, je vhodné kontaktovat pedagogicko-psychologickou poradnu. V případech, které mohou souviset s jinou problematikou, doporučuji kontaktovat dětského psychologa.