Žízeň nemá šanci | Pro ženy | Blesk.cz

Žízeň nemá šanci

6. srpna 2008 | 14:17

V zápalu her děti úplně zapomínají pít. Často ani nemívají pocit žízně, proto je u nich nebezpečí dehydratace větší než u dospělých.

Množství potřebných tekutin se mění podle věku a fyzické aktivity, ale i podle teploty okolí.

V horkých letních dnech byste měla více než jindy dbát na to, abyste dětem zajistila odpovídající přísun tekutin.

Některé děti pijí málo, jiné hodně, některé dokonce odmítají vodu a dožadují se jen sladkých nápojů. "Abychom děti přiměli dodržovat správný pitný režim, mělo by být jeho složení velmi pestré. Vody, minerálky, čaje a džusy ředěné vodou," radí PhDr. Iva Málková ze společnosti STOB.

Nápoje s velkým množstvím cukru jsou v pitném režimu hlavním nešvarem. Dětem chutnají většinou ty sladké, které ale zbytečně zatěžují žaludek. Cukr zpomaluje vstřebávání vody, nemluvě o následném zvýšeném výskytu zubního kazu. Sladké limonády navíc obsahují konzervační látky, barviva, aromata a umělá sladidla, která představují další zátěž pro dětský organismus.

Voda je základ
Snažte se děti naučit pít nesycenou vodu. Pro zpestření ji střídejte s džusy ředěnými minerálkou nebo vodou. Neslazené ovocné čaje nebo čerstvě vymačkaná ovocná šťáva smíchaná s vodou, případně přírodní sirupy s vodou jsou další možností, co nabídnout malým žíznivcům.

Proč ředit džusy
Pro zpestření pitného režimu můžete dětem podávat 100 % ovocné džusy, ale ředěné alespoň v poměru 1:1. Obsahují totiž velké množství cukru. Citlivým osobám může větší obsah ovocných kyselin způsobit i žaludeční potíže. S naředěným džusem si organismus poradí mnohem lépe.

Když nepije
Pokud máte pocit, že vaše dítko pije opravdu málo, pravidelně ho pobízejte a nechte mu láhev s vodou neustále na očích. Kromě toho mu podávejte dostatek ovoce a zeleniny, protože zajistí alespoň částečné doplnění tekutin.

Kolik mají pít
Kojenec v prvních měsících života potřebuje až 150 ml na kilogram tělesné hmotnosti, pětikilogramové miminko tedy asi 750 ml tekutin denně. Školák by měl vypít minimálně 2 litry.

4 až 7 leté dítě potřebuje 1,60 l

7 až 10 leté dítě potřebuje 1,80 l

10 až 13 leté dítě potřebuje 2,15 l

13 až 15 leté dítě potřebuje 2,45 l

15 až 19 leté dítě potřebuje 2,80 l

Údaje v tabulce jsou orientační. Přibližně 0,5 l tekutin dítě přijme ze stravy. Při sportu nebo v horkých dnech by měl být přísun tekutin vyšší než uvedené hodnoty.

NAŠE TIPY

Žízeň uhasí
Ochucená voda Jupík Aqua je bez barviv, sladidel a umělých přísad. Nová půllitrová láhev se sportovním uzávěrem si najde příznivce zejména mezi dětmi ve věku 7 až 12 let. Na výběr je příchuť citron, jablko a jahoda. Doporučená cena je 13,90 Kč.

Jupík Aqua s příchuí citron, jablko nebo jahoda, doporučená cena 13,90 Kč
Jupík Aqua s příchuí citron, jablko nebo jahoda, doporučená cena 13,90 Kč
Autor: archiv firmy

Dobrá voda po ruce
Konvice značky Anna je vybavena novou generací vodních filtrů Active plus magnesium, které zabraňují proniknutí částeček špíny, odstraňují nežádoucí pachy, změkčují vodu a obohacují ji o hořčík. Voda z konvice je vhodná i pro děti. Doporučená cena je 639 Kč.

Konvice značky Anna je vybavena novou generací vodních filtrů, doporučená cena 639 Kč
Konvice značky Anna je vybavena novou generací vodních filtrů, doporučená cena 639 Kč
Autor: archiv firmy

Autor: Ladislava Protivanská
Související články