Rostoucí nábytek je stále častějším řešením v dětských pokojích malých školáků. Dokáže se totiž přizpůsobit výšce dětské postavy, která se, jak známo, během školní docházky výrazně mění. Psací stůl a pracovní židle jsou přitom snad nejdůležitější školákovou pomůckou, a měly by tak splňovat bez výhrad veškeré ergonomické požadavky. Pokud zvolíte pro prvňáka pevný stůl a židli – bez možnosti nastavení, měly by být vybrané s ohledem na jeho aktuální vzrůst. Povyroste-li, měl by dostat vybavení nové, což se může několikrát opakovat. Podcenit nebo ignorovat správné parametry dětského stolu nebo židle je přitom nanejvýš nezodpovědné, špatné sezení a držení těla s sebou nese riziko zdravotních potíží v dětství i v dospělosti, zároveň při studiu odvádí školákovu pozornost.
Jak rostou?
S rostoucím nábytkem nemusíte každou chvíli kupovat nové vybavení, přitom nabídne zdraví prospěšné řešení dětem od první třídy klidně až po vysokou školu, kdy student nejspíš přestane dál růst. Stoly z této kategorie jsou výškově nastavitelné – pracovní plocha může být ve výšce půl metru a dále ji lze posouvat až o přibližně 30 cm výše. (Dospělý uživatel přitom standardně potřebuje pracovní plochu ve výšce 75 cm.) Rostoucí stoly jsou vybavené také pracovní deskou s možností náklonu, který se hodí nejen např. při rýsování – přispívá totiž ke správnému postavení krční páteře.
Rostoucí židle, která rovněž vydrží po celou školní docházku, je bytelná a má dostatečnou nosnost (100 kg), která odpovídá váze dospělého studenta. I klasická židle pro jakéhokoli školáka by měla být kolečková s pětiramenným podnožím a sedák by měl mít nastavitelnou výšku. U židle rostoucí se dá nastavit – polohovat – výška sedáku a opěrky i hloubka sedu, což zaručí ergonomicky správné sezení v každém věku. V kombinaci s rostoucím stolem tak můžete v každé fázi školákova života zajistit, aby dítě vždy sedělo v ideální výšce vůči stolu a zároveň mělo opřené nohy.
Pravidla správného sezení
Výška sedadla se má rovnat délce bérce (část dolní končetiny od kolene dolů), zvětšené o výšku nízkého podpatku (1 – 2 cm), tj. chodidla jsou při zadním sezení celou plochou v pevném kontaktu s podlahou
Přední hrana sedadla nesmí zasahovat do podkolenní jamky a musí být zaoblená
Opěradlo má sloužit jako opora beder, nikoliv hrudní páteře
Výška pracovní plochy stolu má být umístěna ve výšce loktů volně spuštěných paží sedícího žáka
Pro správné postavení krční páteře je dobré, aby deska stolu měla možnost náklonu – doporučuje se náklon 10 – 16 stupňů.