Nejvhodnější metoda
Existují různé metody, jak naučit dítě číst, ale pokud nemá zrovna nějakou poruchu učení, nejlépe poslouží ta, která se v našich školách běžně používá: totiž nejprve naučit dítě poznávat písmena, potom je spojovat ve slabiky a nakonec ve slova.
Trénink v praxi
Už v předškolním věku bývají děti schopné určit první hlásku vyřčeného slova, to můžete procvičovat různými slovními hříčkami.
- snažíte se společně (střídavě) vyjmenovat co nejvíce slov začínajících stejným písmenem
- dáváte si navzájem úkol najít nějakou věc začínající určitým písmenem
- dáváte si hádanky jako např. "Začíná to na Z, končí na A, a je to zvíře. Co je to?"
- Autor: Shutterstock
Spojování hlásek
Také spojování hlásek do slabik můžete trénovat ještě dříve, než dítě čte písmena. Např. M+A=MA. Některým dětem to jde hned, některé zezačátku mají problém samohlásku vyslovit. Zkuste si tedy dávat hádanky, kterou slabiku vyslovujete - bezhlasně. Jednotlivé samohlásky se dají ze rtů dobře rozeznat. Až bude tichou slabiku předvádět dítě vám, lépe si uvědomí, že se dá slabika vyslovit celá najednou.
Čtení po slabikách
Pro budoucí plynulost čtení je důležité, aby se dítě učilo číst slova po slabikách, ne po jednotlivých písmenech. Nespěchejte na svého školáčka, lepší je, když čte pomalu, ale správně, než když se nutí do rychlosti a začne si slova domýšlet. Nenechte také dítě provozovat tzv. dvojí čtení, raději ať pokračuje stále dál a neopakuje slova přečtená po slabikách znova vcelku. To je velice nevýhodný návyk. Naopak nechávejte prvňáčka číst pouze texty přiměřené jeho věku a povídejte si s ním o tom, co přečetl. Hlavním cílem je přece porozumět textu a něco si z něho odnést.