Hana se narodila v roce 1880 jako Johanna Vošahlíková v hessenské rodině stavebního podnikatele Františka Vošahlíka. Své jméno si začala zkracovat na Hana, někdy Hanna. Když jí byly dva roky, otec zemřel a matka se spolu se šesti dětmi vrátila do Prahy.
Od roku 1894 se Hana učila na švadlenu a v roce 1905 ohlásila živnost "šití dámských a dětských oděvů" v Praze-Nuslích. O dva roky později se vdala za polského šlechtice Viktora Podolského a salon přestěhovala do větších prostor. V roce 1914 už měla salon v paláci Lucerna, tam byl až do roku 1931. Poté se přemístil do Jungmannovy ulice, kde dnes stojí palác Adria.
Cesty do Paříže a profesionální modelky
Vypadalo to, že má Hana velké štěstí, manžel ji bezmezně miloval a podporoval. Díky tomu mohla svůj salon rozšiřovat. Začala po francouzském vzoru zaměstnávat profesionální modelky, což bylo do té doby něco nevídaného. Jezdila s kreslířkou Hedvikou Vlkovou do Paříže čerpat inspiraci a její přístup k obchodování byl na tu dobu velmi pokrokový.
Začala vydávat časopisy o nejnovějších trendech Eva a Móda a vkus, spojovala se s celebritami, kterým šila, ony jí za to dělaly reklamu. Její modely se objevovaly v časopisech Elegantní Praha, Salon či Pestrý týden. Spolupracovala s věhlasnými fotografy, jako byli Jan Langhans či František Drtikol.
Šila pro prezidentovu manželku Hanu Benešovou i Adinu Mandlovou, Natašu Gollovou, Růženu Naskovou či Hanu Vítovou. A samozřejmě i pro spoustu dalších dam, které byly hrdé na to, že mohou nosit šaty z jejího salonu. Podolská byla přísná, nesnášela nekvalitní práci, vždy chtěla, aby šaty byly perfektní.
Její šaty nosily herečky ve filmech
Její modely zářily v prvorepublikových filmech, například v Kristiánovi či Katakombách. V mnohých dalších pravděpodobně také, protože herečky si často pořizovaly toalety na vlastní náklady, ovšem v titulcích jméno Podolské nenajdete.
S Podolskou pracovali i její synové. Miloš, který se vyučil kožešníkem a měl kožešnickou firmu, a Viktor, který se u matky vyučil krejčím. Bohužel štěstí je vrtkavé a nic netrvá věčně. Štěstí měla sice v podnikání, v soukromém životě to bylo naopak. V roce 1926 zemřel nešťastnou náhodou její manžel, když se zastřelil při čištění pušky, o deset let později zemřel i syn Miloš, ten po sobě zanechal ženu Hildu.
Její salon přežil i meziválečné období, pak ale přišel rok 1948. Snacha Hilda emigrovala do USA, později emigroval i její mladší syn, s ním se už pak nikdy neviděla. Poslední rána, kterou Podolská dostala, se týkala jejího milovaného salonu. Přestože u ní šila i Marta Gottwaldová, nepomohlo jí to a salon byl v roce 1948 znárodněn.
Přejmenovali ho na Oděvní službu Eva a z majitelky Podolské se stala řadová prodavačka. Nakonec ji poslali v roce 1954 do důchodu a ona zůstala zcela opuštěná. Zemřela v únoru 1972. Definitivní konec „jejího“ salonu nastal v roce 1991, kdy závod Eva zanikl.
Její modely můžete vidět až do 20. ledna 2019 v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze na výstavě pod názvem Hana Podolská, legenda české módy.
Kdo koho miloval? Proč někomu nevyšla kariéra? Jaké byly jejich osudy? Další příběhy hereček a herců najdete na webu Blesk pro ženy ZDE
Jak vypadala prvorepubliková móda a co nosila Adina Mandlová? Podívejte se na VIDEO: