„Empatie a jemnost se dají naučit,“ tvrdí specialistka na hledání ideálních protějšků

• Foto: Milka
3. září 2015 | 00:00

Katarína Němcová, dříve drsná šéfka, která šla tvrdě za svými cíli, zjemnila. Své zkušenosti s vedením lidí získávala po celém světě. Pracovala v jedné z top 10 mezinárodních reklamních sítí a na starosti měla komunikaci s více než 300 zaměstnanci v Šanghaji, Pekingu a Hongkongu. Drsnost ve vedení lidí jí kdysi nebyla cizí, až rozpad dlouholetého vztahu ji přinutil přemýšlet, jestli jde tím správným směrem. 

Jak můžeme zjemnit?

„Cestování a meditace mě přesvědčily o opaku,“ tvrdí Katarína, která byla v bývalé práci obávanou autoritou. Po návratu z New Yorku si uvědomila, že tvrdý přístup nic dobrého nepřináší a začala jinak. Jemně. Splnila si sen a založila integrovanou matchmakingovou agenturu, která pomáhá spojovat lidské osudy dohromady, to vše již jemným a citlivým způsobem. Proč tato jemná šéfka byla dříve drsná a proč se zapojila do nového projektu za zjemnění šéfů v ČR #šéfezjemni? Co je ideální „match“ a jak vypadá? To vše se dozvíte v rozhovoru.

Jak se podle vás pozná drsný a jemný šéf?

První věc, kterou si představím pod slovem drsný šéf, je někdo hodně uzavřený, přehnaně přísný, nepřístupný a nešťastný. Naopak jemný šéf je pro mě zosobněním otevřenosti – v tom, jak má nastavenou mysl, jak naslouchá, jak komunikuje, vede a motivuje tým, jak se rozhoduje, a vůbec – jaký je to člověk a jak žije. Jemní lidé, včetně šéfů, mají tendence být šťastnější, protože jsou více „ve svém středu“. Jemný šéf naslouchá a udržuje si nadhled, ať se děje cokoliv. Na rozdíl od nepřístupného „drsňáka“ si nemusí vynucovat pozornost, naopak vzbuzuje přirozený respekt, je asertivní, přirozeně sebevědomý, inspiruje a motivuje ostatní, kteří pro něj potom v konečném důsledku rádi udělají něco navíc.

Autor: Milka

Co myslíte, že k drsnému chování nadřízené vede?

Drsnost je často projevem různých rušivých emocí, například hněvu, nevědomosti, pýchy, pocitu méněcennosti, neschopnosti prožívat a vyjadřovat vlastní emoce a potřeby. Když člověk se svými emocemi nepracuje, naopak je v sobě nechá kumulovat, ztrácí kontakt se svým opravdovým já a v důsledku toho i se svým okolím. To vše se zákonitě projeví i v tom, jak vnímá svět kolem sebe včetně svých zaměstnanců.

Dříve jste také bývala drsnou šéfkou, čím to vlastně bylo?

Vyrůstala jsem v rodině, kde je máma ředitelkou školy a táta voják. Na střední škole jsem chodila do třídy, kde nám naše přísná třídní učitelka hned v první den oznámila, že průměr studentů její poslední třídy byl 1.3 a od nás čeká minimálně tak dobré výsledky, což nám konzistentně připomínala. V průběhu celé střední a vysoké školy jsem byla obklopena extrémně ambiciózními lidmi, většina z nich teď pracuje ve vrcholovém managementu nebo má vlastní byznys. Přesto, že jsem měla výborné výsledky víceméně ve všem, do čeho jsem vložila energii, pořád jsem nevnímala samu sebe jako „dost dobrou“. Obrnila jsem se ulitou falešného sebevědomí, které se stalo opravdovým až po letech meditace, cestování a nejrůznějších pracovních i osobních zkušeností.

Autor: Milka

Co vás přivedlo ke změně? Jaký byl zlomový bod?

Delší dobu jsem dostávala signály z okolí, že je čas něco změnit, ale nevěděla jsem jak na to. Zlomový bod nastal, když mi můj bývalý přítel, který byl hlavním katalyzátorem mého přerodu, oznámil, že se se mnou rozchází. Měla jsem skvěle rozběhnutou kariéru, ale nebyla jsem spokojená, mému životu chyběl hlubší smysl. Najednou se mi všechno rozsypalo jako domeček z karet a já si uvědomila, že jsem si svůj vzdušný zámek postavila na nesprávných základech. Začala jsem meditovat a pracovat se sebou na vnitřní úrovni. Odjela jsem do Asie, hodně cestovala a začala žít tady a teď. Každého člověka, kterého jsem potkala, jsem začala vnímat jako svého učitele a celkově začala více naslouchat.

Jak se projevila změna z drsňáka na jemného šéfa v pracovním životě?

Svou agenturu Find L'Amour (matchmakingová agentura) jsem založila, až když jsem byla o něco klidnější a jemnější po svém návratu z New Yorku, kde jsem se pohybovala v nekonečně inspirativním a přátelském prostředí. Tam mi teprve úplně došlo, že člověk může být ambiciózní a jemný zároveň. Byla to náročná, ale radostná cesta, která teď přináší ovoce. Pořád je na čem pracovat, například na mých občasných „drsných náladách“, nicméně pracuji se sebou na různých úrovních stejně tak jako můj skvělý tým, se kterým si neustále nastavujeme zrcadlo a vzájemně poskytujeme konstruktivní kritiku a podporu.

Autor: Milka

Find L'Amour tedy vedete již převážně jemně? A co si představit pod matchmakingem?

Ano, přesně tak. Matchmaking, jinými slovy dohazování, je proces, ve kterém specializovaný dohazovač hledá a spojuje dva lidi s cílem dopomoct jim k dlouhodobému plnohodnotnému vztahu. 

V integrovaném matchmakingu mojí agentury, kde lidem usnadňujeme proces sebepoznání na cestě k vhodnému protějšku a šťastnému partnerskému vztahu, všechno se vším souvisí, a bez hlubšího pochopení komplexní situace klienta, ke které nám dopomáhá právě i jemný, individuální přístup ke každému člověku, to opravdu nejde.

Přinesla vám změna z drsňáka na jemného šéfa úspěch v podnikání i osobním životě?

Určitě. Úspěch mi přineslo hlavně nalezení vnitřní rovnováhy, a zjemnění bylo jeho důležitou součástí. 

Autor: Milka

Jak se podle vás stát lepším šéfem?

Základem je podle mě být sám silný uvnitř. Z vnitřní síly pramení pravé sebevědomí a charizma, které je na rozdíl od vynucené autority jedním ze znaků oblíbeného a respektovaného lídra. Dobrý šéf by měl být profesionál s vášní pro to, co dělá. Měl by svým zaměstnancům neustále naslouchat, proaktivně s nimi komunikovat, motivovat a inspirovat je. Měl by být jemný a pevný zároveň, obě kvality jsou totiž u plánování, řízení týmu, delegování práce a rozhodování, klíčové. Měl by být vizionářem, který jde ostatním vzorem. Neměl by se bát změny. Jak říkal Gándhí, vy musíte být tou změnou, kterou chcete vidět ve světě. Měl by mít důvěru ve vlastní podřízené a poskytovat jim svobodu na základě přidělených odpovědností. Měl by se orientovat na úkoly, ne osobnosti. Zároveň by měl věnovat pozornost lidským potřebám svých zaměstnanců. A u toho všeho by měl zůstat věrný sám sobě. Když se tak poslouchám, říkám si: „Být perfektním šéfem opravdu není snadné, ale není to nemožné!“

Proč jste se rozhodla zapojit do projektu Milka #šéfezjemni?

Ráda se angažuji v originálních projektech s hlubším smyslem, které inspirují a motivují lidi. Věřím, že projekt Milky, mimochodem mé oblíbené čokolády, takovým je.

 

Šéfe zjemni!

Věděli jste, že celých 68 % zaměstnanců se u svých šéfů setkává s drsným přístupem? Ať už jde o extrémní tlak, křik na pracovišti či neschopnost pochválit své zaměstnance? My ne, ale přesně tato drsná fakta vyplynula z celorepublikového průzkumu na téma „Jací jsou čeští šéfové?”“. No, a jelikož věříme, že čokoláda Milka dokáže zjemnit i toho největšího drsňáka, zrodil se projekt #šéfezjemni. Jeho cílem je zapojit co nejvíce lidí v Čechách a na Slovensku a společnými silami zjemnit drsné šéfy, protože jsou to právě šéfové, kteří mohou ve výsledku udělat svět jemnějším. A i kdyby se nám podařilo zjemnit jen jednoho, stálo to za to. Přidáte se k nám? Více o projektu za zjemnění šéfů v ČR najdete na www.troufnisinajemnost.cz


Autor: komerční prezentace
DesktopMobile