Jak se naučit vážit si sama sebe po rozchodu s citovým vyděračem? | Pro ženy | Blesk.cz

Jak se naučit vážit si sama sebe po rozchodu s citovým vyděračem?

  • Předchozímu vztahu jste obětovala vše. Teď je čas myslet na sebe
    15. listopadu 2015 | 06:00

    Angličtina má pro vztah, který vás ubíjí, výstižný název: toxický. Tohle slovo mluví samo za sebe. V malých dávkách by vám možná vztah přinášel příjemné chvíle a pocity slasti, pomalu a postupně se z něj ale stává něco, co vás otravuje. A to doslova – psychicky i tělesně vás rozkládá. Toxičtí partneři myslí jen na sebe a očekávají, že vy budete myslet na ně. Dokážou s vámi manipulovat, vy si zvyknete na urážky, omezování a vydírání. A když seberete síly vztah opustit, čeká vás ještě kus práce: naučit se mít ráda sama sebe. Jak na to?

  • Vzpomeňte si na všechno, co vám byl schopen říct

    I když si člověk po odchodu z destruktivního vztahu oddychne, někdy může přijít chvíle lítosti. Ať již v pátek večer, kdy máte pocit, že všichni jsou na rande a vy sama doma s miskou popcornu na kanapi. Nebo při slunném odpoledni, kdy jsou všichni na procházce a vy sama s miskou popcornu doma na kanapi... A říkáte si, že to s ním možná nebylo tak strašné a že se to dalo vydržet lépe než samota. V tuhle chvíli je správný čas vzpomenout si na všechno, co vám byl partner schopen vyčíst, na to, jak vás urazil a jak vámi manipuloval. A uvědomte si, že v budoucnu by to nebylo jinak. Bylo by to častěji a ve větší míře. A to nejde snášet donekonečna.
  • Napište si seznam svých NEVERMORE

    žena, počítač, seznamka
    Chvíle volna můžete využít s papírem a tužkou v ruce – sepište si seznam věcí, které už v budoucnu nechcete a nebudete tolerovat. Snažte se vystopovat, kde mělo takové chování začátek, a přemýšlejte, jak byste se zachovala tak, aby vás to nezahnalo do úzkých.
  • Buďte realistka

    Milada se do Ivana zamilovala už při pracovním pohovoru.
    Zkuste v těchto chvílích uvažovat reálně: pokud nesnášíte konflikty, asi těžko budete v dalším vztahu dominovat tím, že si všechno vyhádáte. Přemýšlejte o takovém chování, které jste schopna zvládnout – vyjednávání nebo kompromisu. A ještě jedna věc: jakmile si seznam uděláte, už se v minulosti nebabrejte. Přestaňte myslet na to, co jste udělala dobře a co špatně. Jakmile se v tomhle myšlenkovém kruhu přistihnete, dejte si minutu na dokončení myšlenky a pak se věnujte něčemu produktivnějšímu.
  • Prověřte okolí

    Špatná kamarádka vám dokáže otrávit život.
    Pokud jste se ocitla ve vztahu, v němž jste se nechala manipulovat a využívat, zkuste se podívat, jestli nemáte náhodou kolem sebe víc podobných lidí. Manipulátoři mají tendenci vybírat si lidi s laskavým a pečujícím přístupem, a to vy patrně jste. Nezneužívá vás náhodou podobně váš nadřízený, příbuzný nebo kamarádka?
  • Poznejte, co máte ráda vy

    pomoc, žena
    Některým lidem vyhovuje, když jsou pro druhé oporou a pomocí. Ale pamatujte: zdravé vztahy fungují oboustranně. Budete muset nejspíš popřemýšlet o tom, co dělá radost právě vám. Zkuste si odpovědět na otázky: v jakých chvílích se cítíte dobře? Umíte si říct o pomoc? Splnila jste si to, co jste si přála? Která kamarádka s vámi bude doma, aby vám nebylo smutno? 

  • Zvolte si tři věci, které vám zvednou náladu

    I v zimě je hydratace důležitá.
    Vyberte si tři věci, které vám další den zvednou náladu a na které se těšíte. Může to být ranní káva, večerní cvičení nebo televize, může to být návštěva kamarádky, shrabané listí nebo hotová práce. Když budete večer usínat – a bez ohledu na to, kolikrát denně vám bylo smutno – s tím, že tyhle tři věci proběhly, tak to snad není tak strašné.

Autor: is
Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile