Zdravé meruňky | Pro ženy | Blesk.cz

Zdravé meruňky

3. července 2008 | 10:23

Jsou tím pravým hitem pro zdraví a jejich sezóna je v plném proudu. Využití v kuchyni se neomezuje jen na sladké koláče.

Chutné a výživné
Meruňky patří mezi ovoce s nejvyšším obsahem provitaminu A (beta karotenu). Ten je důležitý pro kvalitu pleti a pro zrak. Kromě toho v nich najdete i kyselinu listovou, niacin, vitaminy C a B5, minerály jako vápník, železo, draslík a fosfor.

Nákup a skladování
Po odtržení ze stromu už toto ovoce víc nezraje ani nerozvíjí aroma, proto kupujte jen zralé plody. Měly by příjemně vonět a po stisknutí jenom velmi jemně povolit. Vždy si vybírejte jen takové, které mají nepoškozenou slupku. Meruňky rychle ztrácejí svoji výraznou chuť, proto je co nejdříve zkonzumujte nebo zpracujte. V lednici vydrží 1 až 2 dny.

Meruňky patří mezi ovoce s nejvyšším obsahem provitaminu A (beta karotenu).
Meruňky patří mezi ovoce s nejvyšším obsahem provitaminu A (beta karotenu).
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Na mnoho způsobů
Skvěle chutnají čerstvé meruňky jako svačina nebo přesnídávka. Spolu s jinými druhy ovoce z nich můžete připravit osvěžující salát. Meruňkový kompot, džem, studená ovocná polévka s meruňkami nebo rýžový nákyp s tímto ovocem jsou pro každého vítanou delikatesou. Neměla byste zapomenout a také letos v létě vyzkoušet ovocné bowle a samozřejmě meruňkové knedlíky. Rozmixovanou meruňkovou dřeň můžete zmrazit do zásoby a pak využít třeba do tvarohového krému, zmrazené ve výrobníku na led se hodí do letních ovocných nápojů.

K masu a do salátů
Půlky meruněk můžete poklást na opečené kuřecí řízky, přikrýt je plátky sýra a zapéct. I zeleninové, masové nebo těstovinové saláty získají svěží chuť, když do nich přidáte nakrájené meruňky. Stejně tak jimi můžete ozvláštnit chuť kuřecího rizota.

Autor: Ladislava Protivanská
Související články