Desatero zdravého stravování | Pro ženy | Blesk.cz

Desatero zdravého stravování

23. září 2008 | 14:18

Podařilo se vám zhubnout a chcete dodržovat zdravější jídelníček? Řiďte se tedy našimi radami a změňte své stravovací návyky natrvalo.

1. Skoncujte se smažením
Nahraďte smažení jinou tepelnou úpravou, například grilováním. Takto upravené maso (nebo zelenina) jsou nejen velmi chutné, ale také daleko zdravější, protože přebytečný tuk odkape. Pokud se smažených jídel nedokážete vzdát úplně, po vyjmutí z pánve každý kousek rozložte na papírové ubrousky, aby se do nich vsákl přebytečný tuk.

2. Pozor na polotovary
Omáčky, polotovary nebo hotová jídla byste měla jíst co nejméně. Pokud není jiná možnost, rozřeďte je větším množstvím vody a přidejte čerstvou zeleninu.Úplně se vyhýbejte polotovarům z masa (obalené řízky apod.), které pod obalem zpravidla ukrývají spoustu tuku.

3. Nahraďte uzeniny
Uzeniny sice dobře chutnají, ale jsou skrytými původci obezity. Nahraďte je tuňákem, lososem, šunkou z libového masa nebo kuřecími prsíčky bez kůže.

Chcete si udržet štíhlou linii? Řiďte se našimi radami a změňte své stravovací návyky natrvalo.
Chcete si udržet štíhlou linii? Řiďte se našimi radami a změňte své stravovací návyky natrvalo.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

4. Opatrně při zahušťování
Pokud používáte k zahušťování polévek a omáček smetanu, zkuste přidat jenom poloviční dávku a rozřeďte ji trochou mléka, případně nízkotučným bílým jogurtem. Zeleninové polévky nezahušťujte, raději přidejte rozmixovanou bramboru nebo těstoviny.

5. Pozor na omáčky
Nahraďte tatarskou omáčku domácím odlehčeným dresinkem, který si sama připravíte. Stačí smíchat bílý jogurt s trochou kečupu nebo hořčice, přidat utřený česnek a dochutit kořením.

6. Mlsejte zdravěji
Kupované zákusky skrývají velké množství tuku. Upečte si raději vlastní koláč, bez tučných náplní. Pochutnat si můžete i na ovocných koktejlech nebo tvarohové pěně.

7. Kupte si kvalitní pánev
Zlikvidujte množství starých a nekvalitních pánví a investujte do jedné, ale pořádné. Kvalitní pánev s teflonovým povrchem omezí množství oleje na minimum.

Dejte přednost především bylinkovým čajům, minerálkám bez bublinek, šťávám z čerstvého ovoce a zeleniny a čisté vodě.
Dejte přednost především bylinkovým čajům, minerálkám bez bublinek, šťávám z čerstvého ovoce a zeleniny a čisté vodě.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

8. Ořechy s mírou
Ořechy jsou zdravé, ale obsahují velké množství tuku a mohou být příčinou trávicích problémů. Nevhodné jsou příliš přesolené. Úplně stačí přidat několik kousků mandlí, vlašských nebo para ořechů například do ovesné kaše.

9. Zdravé složky
Čerstvá zelenina, ovoce a luštěniny obsahují nejen potřebné vitaminy, ale i vlákninu, která je potřebná pro dobré trávení. Denně byste proto měla sníst několik porcí ovoce nebo zeleniny.

10. Pitný režim
Vynechejte všechny slazené nápoje, pozor i na oblíbené likéry, které obsahují velké množství cukru. Dejte přednost především bylinkovým čajům, minerálkám bez bublinek, šťávám z čerstvého ovoce a zeleniny a čisté vodě. Trochu "příležitostného vínka" je v pořádku.

Autor: Katarina Podolinská, oli