Čtvrtek 24. září 2020
Svátek slaví Jaromír, zítra Zlata
Oblačno, déšť 22°C

Hubněte s enzymy

28. srpna 2006 | 10:00

Máte problémy s metabolismem a všechno, co sníte se vám ukládá do tukových faldíků? Pak využijte síly tropických plodů

Exotické plody pomáhají tělu, aby bylo fit. Zároveň se postarají o to, aby se látková výměna rozjela na plné obrátky. Věřte, že nastřádané tukové polštářky se záhy stanou minulostí. Kiwi: Ovocný požírač tuků S množstvím minerálů je tato bomba vitaminu C zdravější než jakákoliv pilulka. S pouhými 210 kJ na 100 g je ideální jako první pomoc při pocitu hladu. Obsahuje enzym aktinidin, který se stará o snižování hladiny tuků v krvi a umí vytahovat tuk ze zásob uložených v těle. Kromě toho pozitivně působí při onemocněních cév a odstraňuje z buněk nežádoucí zbytky. Pozor na vrásčitou slupku Kiwi nejlépe chutná tehdy, když je jeho dužina trochu měkká. Při nákupu se vyhýbejte plodům s vrásčitou slupkou, protože je znakem přezrálosti, takový plod už ztratil i aroma. Kiwi se hodí ke konzumaci v syrovém stavu, pokud však máte chuť experimentovat, můžete ho přidat ke konci přípravy krůtího nebo rybího masa tak, aby se jen mírně ohřálo. Kiwi drink (1 300 kJ) Na 2 porce: Očistěte 4 kusy kiwi, rozkrájejte je na kostky (ponechte si několik plátků na ozdobu). Kostky ovoce rozmixujte se dvěma lžícemi medu. Pak dolijte půl litru minerální vody a znovu promíchejte. Podávejte s plátky kiwi a lístky čerstvé máty. NÁŠ TIP: Kuchaři využívají kiwi na zjemnění masa. Stačí plátek masa (steak nebo řízek) před dopečením potřít dužinou kiwi.


Ananas: Odstartuje látkovou výměnu Toto ovoce pocházející z Jižní Ameriky si můžete bez problémů zařadit do každého dietního plánu. Na 100 gramů vám totiž dodá jen 250 kJ. Čerstvý ananas je bohatý na enzymy, ovocné kyseliny a vitamin C. Navíc karoten, hořčík, zinek a mangan spolu s "céčkem" ochrání tělo před infekcemi. Kromě vitaminů a minerálních látek, které čistí cévy, obsahuje enzym bromelain, který se stará o dobré trávení. Dá do pohybu látkovou výměnu a tělo tak spálí velké množství kilojoulů. Tento skvělý účinek má však pouze čerstvé ovoce, nikoliv zavařené nebo jinak tepelně upravované. Ananas si můžete dopřát kdykoliv během dne, jakmile na něj dostanete chuť. Kupujte jen zralé plody Jeho zralost poznáte podle žlutooranžové nazlátlé barvy slupky a silné sladké vůně. Zelené plody dozrávají při pokojové teplotě, ale nikdy nebudou vonět tak intenzivně jako přirozeně dozrálé ananasy. Malé "baby ananasy"jsou sice dražší, ale také výrazně sladší než ty velké. Ananasový tvaroh ( 1 400 kJ) Na 2 porce: Lehce promíchejte 200 g nízkotučného tvarohu s 1 lžící minerální vody. Ochuťte skořicí nebo baldriánem. Na malé kousky nakrájejte 100 g ananasu a přimíchejte do tvarohu. Nakonec posypte 1 lžící nasekaných slunečnicových semínek.
Papája: Dobrota s liftingovým účinkem Asi žádné ovoce neobsahuje tak málo kilojoulů (55 kJ na 100 g) jako papája, a zároveň je tak bohaté na vitaminy (provitamin betakaroten prospívá zraku) a na minerální látky (vápník je třeba pro pevné svaly a kosti). Enzym papain, který je obsažen v dužině a semínkách, se stará o to, aby se tuky z potravy spálily dříve, než si je tělo začne ukládat do zásoby. Chutná syrová i vařená Zralé ovoce poznáte podle žlutě až oranžově zbarvené slupky s tmavými skvrnami. Brčálově zelená papája dozraje při pokojové teplotě, nedávejte ji však do misky s jiným ovocem, protože to by vedle ní shnilo. Papáju můžete konzumovat syrovou, přidávat ji do teplých jídel nebo si z ní připravit chutnou omáčku. Papájový salát (700 kJ) Na 2 porce: Očistěte půlku papáji, odstraňte semínka, dužinu nakrájejte na proužky. Nakrájejte na proužky nebo nastrouhejte nahrubo také 60 g červené papriky, 50 g celeru a 50 g mrkve. Všechno dobře promíchejte. Zalijte dresinkem, který si připravíte z 1 lžičky čerstvě nastrouhaného zázvoru, 5 lžiček oleje, 2 lžic vinného octa, 2 lžiček citronové šťávy, 1 lžičky cukru, soli, pepře a trochy nového koření. Podle chuti můžete salát posypat osmaženým pórkem nakrájeným na kolečka.

Související články