Logo společnosti Škoda v zelené barvě s okřídleným šípem zná dnes každý. Jenže tomuto designu předcházela dlouhá cesta a vývoj, který je v některých historických momentech i po letech zahalen tajemstvím.
V roce 1895 zakládají Václav Laurin a jeho jmenovec Klement podnik na tvorbu jízdních kol. Ta, stejně jako později motocykly, opouštěla výrobnu pod značkou Slavia. Tento nápis byl součástí prvního znaku značky společně s kolem a lipovými květy, symbolizujícími slovanské národy. Později jsou do symbolu společnosti doplněna také jména zakladatelů a místo výrobny – Mladá Boleslav.
K výrazné změně došlo po deseti letech. To Laurin & Klement přichází se zcela novým znakem, jemuž dominují jejich iniciály. Kromě těch se zde objevují také vavřínové listy ve tvaru věnce, které jsou známým synonymem pro slávu a úspěch. Od roku 1926 startuje v Boleslavi výroba osobních automobilů pod značkou Škoda. Jméno společnosti se změnilo a s ním i samotné logo. Základem je oválný tvar modré barvy s výrazným nápisem Škoda.
Ve stejné době se coby symbol automobilky objevuje také tzv. okřídlený šíp. Původ motivu je nejasný. Tvrdí se, že tehdejší obchodní ředitel Škody si ze zámořských cest přivezl jako sluhu Indiána a logo znázorňuje jeho hlavu s čelenkou z peří. Ostatně tomuto tvrzení by nahrával i spot z muzea, který do světa nedávno vypustila sama automobilka. Další možnou variantou je, že se jedná o traverzu, jelikož plzeňská Škodovka se dříve věnovala stavbě mostů.
Jelikož „hlava Indiána ve znaku“ nezní marketingově zrovna nejvhodněji (obzvlášť v době, kdy se tak moc spekuluje o vstupu Škody na americký trh), oficiálně se pro okřídlený šíp používá jiné vysvětlení – šíp je symbolem rychlosti a cílené aktivity, křídla pokroku. Drobný otvor je okem, které „dohlíží“ na přesnost výrobních procesů.
Krátce před koncem minulého tisíciletí se součástí loga stává zelená barva, jež odkazuje na ekologický přístup automobilky. Černá je podle značky znamením stoleté tradice. K poslední zásadní změně došlo v roce 2011. Škodovka dala logu minimalističtější vzezření a svěžejší odstín zelené. Toto moderní vyobrazení používá automobilka na oficiálních materiálech dodnes. Na vozech pak vídáme okřídlený šíp bez textu v kombinaci černé a stříbrné barvy. Jaké je vaše nejoblíbenější?