Sobota 23. listopadu 2024
Svátek slaví Klement, zítra Emílie
Polojasno 3°C

10 triků supermarketů na zákazníky! Na co si dát při nakupování pozor?

  • Nákup v supermarketu si pečlivě naplánujte, ať se u pokladny nedivíte.
    20. května 2014 | 12:35

    Vtíravé vůně, mražené zboží plné vody, zmenšující se balení, akční nabídky u pokladen... Znáte to také! Jdete do obchodu jen pro mléko a chléb, nakonec ale odcházíte s nákupem za osm set korun. Co všechno na vás zkoušejí obchodníci, abyste nakoupili mnohem víc, než chcete?

  • Čerstvá zelenina hned u vchodu

    Při nákupu masa, ryb, ovoce a zeleniny buďte obzvlášť ostražitá.
    Autor: SHUTTERSTOCK.COM
    Regály s ovocem a zeleninou stojí často hned za turniketem. Důvod je zcela prozaický. Pohled na lákavě vyhlížející čerstvé zboží, které prodejce několikrát za den ještě rosí, vás naladí a spustí nákupní náladu.
  • Vůně, které svádí


    Zákon nařizuje označit pečivo, které je dopékané. Můžete si tak vybrat, zda chcete čerstvé nebo rozmrazené
    Autor: ČTK
    Když pak navíc ucítíte čerstvě rozpečené pečivo a hned o kousek dál vás do nosu udeří vůně pečeného kuřete, mají vás obchodníci v hrsti. Tyhle vůně způsobí, že slinné žlázy začínají pracovat naplno. A když vám "tečou sliny", jste mnohem méně disciplinovaní nakupující. V košíku pak nákup rychle přibývá.
  • Led na mraženém zboží


    Děti se nakazily z mražených jahod
    Autor: profimedia.cz
    Ryby se na našem talíři už naštěstí objevují poměrně často. Protože ale bohužel nežijeme u moře, saháme obvykle po těch mražených. To výrobci i prodejci vědí a často toho zneužívají. Vodu najdete v mase i na něm. Například nejoblíbenější Pangasius pojme při mražení nejméně 40 procent vody. Oblíbené je i takzvané glazování. Když filety vyndáte ze sáčku, pokrývá je souvislá hladká krusta ledu. A ta často tvoří až čtvrtinu váhy výrobku. A glazuje se i ovoce a zelenina.
  • Velikost vozíku hraje roli


    Nakupujte v akcích a ve slevách
    Autor: Shutterstock.com
    Není to náhoda, že nákupní vozíky jsou stále větší. Jak prozradili prodejci, když zkusili jejich velikost zdvojnásobit, zákazníci si nakoupili v průměru o 19 procent víc zboží, než před tím.
  • Nejdražší zboží přímo na očích


    Nekonečný výběr zboží nás nutí nakupovat bez rozmyslu
    Autor: Dušan Křístek, ISIFA, Adrián Szeberényi, Michal Protivanský
    Zboží s nejvyšší cenou obchodníci automaticky dávají do regálů na úroveň očí. Pokud ho máte na svém nákupním seznamu, bezmyšlenkovitě po něm totiž obvykle sáhnete a přihodíte ho do košíku. Naopak k nejlevnějším druhům se musíte pořádně sehnout. Najdete je totiž až úplně u země.
  • Stále menší balení


    Víte, na co si dát pozor při studování etikety?
    Autor: Shutterstock
    Výrobci často mění hmotnost výrobku. Bohužel vždycky směrem dolů. Vy se to ale obvykle vůbec nedozvíte. Tam, kde bylo dříve 100 gramů, je najednou jen 80. Oplatka, která vážila 50 gramů, má najednou jen 42. Cena ale zůstává stále stejná.
  • Výhodná velká balení


    Sbírka plechovek
    Autor: Sylva Šporková
    Čím více toho nakoupíte, tím více také spotřebujete. Pokud jste dřív například kupovali jen šest plechovek limonády, tak jste jich taky tolik za týden vypili. Když si ale koupíte balení dvakrát tak větší, je víc než pravděpodobné, že za týden už nebudete mít doma ani jednu plechovku. A tak je to se vším.
  • Každodenní nákupy až v půlce prodejny


    Mléko
    Autor: Shutterstock.com
    Mléko, máslo, vejce, jogurty a podobně najdete většinou až v zadní části obchodu, takže ať chcete nebo ne, musíte absolvovat kompletní exkurzi tam a pak zase zpátky k pokladnám. Cestou tak samozřejmě nakoupíte spoustu dalších věcí, které vlastně vůbec nepotřebujete.
  • Uměle vytvářené asociace

    Lidé vyhledávají řetězce kvůli nízkým cenám, stát proti nim bojuje
    Autor: ČTK / Libor Hajský
    Začíná to už při prohlížení letáku, kde najdete například výrazně červeně označené "slevy", abyste si na ně zvykli. Jakmile vstoupíte do obchodu, máte asociaci "červená barva = sleva" uloženou v podvědomí a jste tak mnohem více nakloněni nákupu podobně označených výrobků. Ovšem pozor, zdaleka ne vždy jsou všechny zlevněné! Na takových cedulkách je třeba jen napsáno "doporučujeme".
  • Něco na zub nakonec


    I letos si můžete nakoupit na Štědrý den a pak hned na Štěpána
    Autor: profimedia.cz
    Obchodníci dobře vědí, že tohle funguje na děti i dospělé. U kasy proto najdete různé drobnosti, jako jsou čokoládové tyčinky, žvýkačky, bonbóny a další sladkosti, kterými se můžete za absolvování nákupu "odměnit". A věřte tomu, že při čekání v těch nekonečně dlouhých frontách, má celá rodina dost času si nějakou tu dobrůtku vybrat. A vy se ani nenadějete a nákup je o pár desítek korun dražší.

Diskuse ke článku
.